ASZALAY LAJOS CO2 MOTOROS MAKETTMODELL

EMLÉKVERSENY RECSK.

2007. szeptember 15.


 

2007.szeptember 15-én Parádóhuta-Recsk helyszínekkel a Gyapjúmosó Aerókör megrendezte az Aszalay Lajos „A”-bácsi, CO2 motoros makett-modell emlékversenyt. A verseny a résztvevő modellezők és az induló modellek száma szerint is szép eredményeket hozott. A bírók, időmérők, versenyzők és egyéb résztvevők egy nagyon színvonalasan megrendezett eseményen vehettek részt. Ez elsősorban Szabó Gábor modellező kollégának, mint főszervezőnek köszönhető. Ez úton is köszönetünk fejezem ki az áldozatos munkáért.

 

A „bázis” és szálláshely, amit a KÉVIÉP biztosított.

 

  A verseny tulajdonképpen 14-én már elkezdődött, amikor az első résztvevők Parádóhutára érkeztek. Itt a rendezvény főszponzora, a KEVIÉP Kft. által biztosított szálláshelyen gyorsan berendezkedtünk, és már indultunk is a másnapi verseny helyszínére, Recsk-re. Rövid autózás után egy gyönyörű szép, virágos mezőre értünk.  Ezt most nem a kötelező udvariasság mondatja velem, valóban csodaszép helyszínt sikerült a rendezőknek találniuk. A verseny felett a Kékestető csúcsa őrködött, a kilátás, és a levegő Pazar volt. A terület tulajdonosa Gál István, helyi gazda igazán büszke lehet birtokára, mi pedig köszönjük neki a lehetőséget, hogy itt versenyezhettünk.

 

A verseny helyszíne térképen jelölve (piros-sárga terület).

47°55’23.50” Észak, 20°06’08.71” Kelet.

 

A verseny helyszíne a kékestetői TV torony kilátójából.

 

  A pénteki napon a versenyhelyszínt egy jó hangulatú edzéssel „fel is avattuk”. Az időjárás kiváló volt, keleti, délkeleti enyhe széllel, pont annyival, ami a modelleket szépen kiemelte. Kellemes napsütésben teltek az órák, és gépek egyre jobb eredményeket mutattak, ahogy a versenyzők kezdtek rátalálni a megfelelő beállításokra. Sötétedés előtt összepakoltunk és visszatértünk a szálláshelyre. A felkészülés jól sikerült.

 

Edzésnap, szeptember 14.-én pénteken.

 

  Másnap reggel 10.00. órára népes társaság jött össze a mezőn. Sajnos más ekkor közepes erősségű északnyugati szél fogadta a résztvevőket, ami az idő előrehaladtával egyre erősödött, és lökésessé vált. Ez a versenyre elég rossz hatással volt, de a modellező nem arról híres, hogy olyan könnyen feladná. A nevezés során 7 versenyző, összesen 17 modellel jelentkezett a versenyre. Ebben a modellbőségben volt mit nézni, műszaki megoldásokat ellesni.

 

Nevezés leadása Czifra Lajos Vezető-Bíró Úrnál. Az iroda igazán „tábori”.

 

A verseny résztvevői

(nevezés sorrendjében)

1.

Krassó Tamás

Bestiola HA-VER

2.

Krassó Tamás

Taylor Craft 1.

3.

Krassó Tamás

Taylor Craft 2.

4.

Szabó Gábor

Piper Hu-2259

5.

Szabó Gábor

Csőri KG

6.

Szabó Gábor

Morane Saulnier 779

7.

Szabó Gábor

Helio Curier ZK-TCE

8.

Szabó Gábor

Little Willie HUN-2259

9.

Szabó Gábor

Luton Minor G-AEPD

10.

Surman Bálint

Bestiola OK-BEC

11.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BKFI

12.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BDAH

13.

Kanyik József

Racek PB-6 OK-BPI

14.

Gere József

Amsco Monoplane VH-UZK

15.

Gere József

Lampich L-1 H-MAFC

16.

Sipos László

Róma-variácó

17.

Sipos László

Aero Sport

 

Közös fotó a megnyitón.

 

  A megnyitót követően elkezdődött a verseny. Az időjárás komoly gondolkodóba ejtett mindenkit, mivel a szél erőssége szinte biztosíték volt a törésre, de a modellek elvesztésének lehetősége is fenyegetett. A verseny vezető-bírója 10.00.-13.30. közötti időszakot határozta meg a startok elvégzésére, így többen úgy gondolták, hogy érdemes várni egy kicsit, hátha jobbra fordulnak a körülmények. Sajnos ez nem következett be, így az idő előrehaladtával többen a start mellett döntöttek. Ennek meg is lett az előre látható eredménye, kisebb, nagyobb törések, károsodások formájában. A szélcsendre, enyhe szélre beállított modellek az erős széllel nem bírtak, így növelni kellett a motorjárat fordulatszámát, ez viszont más beállításokat kívánna meg. A gépek így már kettős nyomás alatt teljesítettek. A balsa-fenyő építés most is megmutatta előnyös tulajdonságait, a kemény landolások, rádlizások ellenére sem történt igazán végzetes károsodás. Az események azt is megmutatták, hogy jó versenytaktikával, megfelelően beállított modellel, ilyen mostoha körülmények között is lehetséges „totált” repülni. Igaz ez csak Krassó Tamás-nak sikerült, de ez épp elég bizonyíték arra, hogy nem lehetetlen feladat. A hosszabb időt repülő modellek viszont nagyon messzire elsodródtak, és először úgy tűnt, hogy építőjük búcsút is mondhat nekik. A reménytelennek tűnő helyzetet a helyi lakos -a rendezvényen nézőként megjelent- fiatalok kitartással és jó helyismeretük segítségével mesterien megoldották, minden elkószált repülőgépet megtaláltak. A repítések végén senkinek nem kellett modellje elvesztése miatt bánkódnia.

 

Start! Szabó Gábor indítja a Luton Minor-t. A háttérben látható fát az erős szél hajtotta így meg..

 

Ehhez nem sok kommentár kell, szél volt bőven.

 

 Akik vállalták a kockázatot és reptettek, nagyon sok tapasztalattal gazdagodhattak, amit a jövőben jól hasznosíthatnak, hiszen bármikor máskor is előfordulhat olyan verseny, ahol kellemetlen szélviszonyokkal kell megküzdeni. Akik józan belátással, a modelljük épsége érdekében nem végeztek startot, még mindig eredményt érhettek el a műszaki vizsgán, így részvételük nem volt hiábavaló. A makett-modellek versenyének megvan ez a nagyon jó jellemzője, hogy repítés nélkül is lehet eredményt elérni, hiszen a kivitelt, az építésbe fektetett munkát is értékelik. A versenybíróság döntése alapján (tekintettel az időjárásra) két start eredményét vették figyelembe. A versenyen részt vevő időmérő sportbírók (Uram Tamás, Sztrehó Máté, Decsi Ferenc) becsülettel állták a hideg szelet, és munkájukkal támogatták a versenyzőket. 

 

A repítés eredményei.

 

Név

Típus

Repült idők (sec)

1.s.

2.s.

1+2.

1.

Krassó Tamás

Bestiola HA-VER

59

60

119

2.

Sipos László

Róma-variácó

37

36

73

3.

Krassó Tamás

Taylor Craft 2.

44

25

69

4.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BDAH

23

22

45

5.

Krassó Tamás

Taylor Craft 1.

25

-

25

6.

Szabó Gábor

Luton Minor G-AEPD

13

-

13

7.

Surman Bálint

Bestiola OK-BEC

02

10

12

8.

Szabó Gábor

Piper Hu-2259

04

-

04

9.

Szabó Gábor

Csőri KG

02

-

02

10.

Szabó Gábor

Helio Curier ZK-TCE

02

-

02

11.

Szabó Gábor

Little Willie HUN-2259

02

-

02

12.

Szabó Gábor

Morane Saulnier 779

-

-

0

13.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BKFI

-

-

0

14.

Kanyik József

Racek PB-6 OK-BPI

-

-

0

15.

Gere József

Amsco Monoplane VH-UZK

-

-

0

16.

Gere József

Lampich L-1 H-MAFC

-

-

0

17.

Sipos László

Aero Sport

-

-

0

 

13.30. órakor a verseny első szakasza véget ért. Ezt követően Parádóhután folytatódtak az események. Először is kis pihenés, ebéd adott alkalmat a lazításra. A két Irénke kitett magáért, a „főzőversenyt” egyéniben és csapatban is megnyerték! A gulyást minden résztvevő kiválóra értékelte.

 

Kis pihenés és ebéd a műszaki értékelés előtt.

 

 Az események folyama nem állhatott meg, a társalgó helységben már ott álltak az előkészített díjjak, emléklapok és a vándorserleg. A bírákra várt a műszaki értékelés nehéz feladata. Minden egyes modell, valamint a hozzá mellékelt dokumentáció együttes értékelése alapos és következetes munkát kíván. A bírák szakismereteinek ki kell terjednie, mint a modellezés, mint a repüléstechnika területeire, hogy kellően objektíven ítélhessék meg az eléjük kerülő repülőgépmodelleket. A hosszadalmas folyamat alkalmat adott minden egyes modell fotódokumentálására is. A Czifra Lajos, Gere József és Uram Tamás alkotta bíráló testület alapos mustrát tett a gépeken. Amikor Gere József modelljeire került a sor, őt Krassó Tamás váltotta a bírói karban.

 

A versenyzőkre váró díjjak és a vándorserleg.

 

Munkában a bírák. A műszaki értékelés komoly feladat.

 

A műszaki vizsgán elért eredmények.

//

//

Név

Típus

pont

1.

1.

Gere József

Lampich L-1 H-MAFC

88

2.

2.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BKFI

88

-

3.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BDAH

88

-

4.

Gere József

Amsco Monoplane VH-UZK

84

3.

5.

Szabó Gábor

Helio Curier ZK-TCE

78

-

6.

Szabó Gábor

Piper Hu-2259

78

4.

7.

Krassó Tamás

Taylor Craft 1.

78

-

8.

Szabó Gábor

Morane Saulnier 779

75

5.

9.

Sipos László

Aero Sport

75

-

10.

Szabó Gábor

Luton Minor G-AEPD

74

6.

11.

Kanyik József

Racek PB-6 OK-BPI

74

-

12.

Krassó Tamás

Bestiola HA-VER

69

-

13.

Krassó Tamás

Taylor Craft 2.

67

-

14.

Szabó Gábor

Little Willie HUN-2259

67

7.

15.

Surman Bálint

Bestiola OK-BEC

67

-

16.

Szabó Gábor

Csőri KG

60

-

17.

Sipos László

Róma-variácó

48

 

17.00. órai időre megszületett a végeredmény, és megkezdőhetett ennek kihirdetése, a díjjak átadása. Erre az eseményre megtelt a társalgó, ahol Czifra Lajos Vezető-bíró ismertette a kialakult sorrendet. Külön díjazást kapott a műszaki vizsgán elért és külön az összetett eredmény. A versenyzők egyszerre több modellel is indulhattak, és így több helyezést is elérhettek, a szokások szerint az értékelésben mindenki egy díjat kaphatott. Ezek szerint a végső sorrend:

 

Az összetett versenyben 1. helyezést; Krassó Tamás, 2. helyezést; Surman Zsolt és a 3. helyezést; Sipos László modellezők érték el. A modellek műszaki versenyében az 1. helyezést; Gere József, 2. helyezést; Surman Zsolt a 3. helyezést; Szabó Gábor modellezők érték el. Gratulálunk minden résztvevőnek, és külön helyezetteknek. (A nevezett modellekről egy későbbi cikkben részletesen beszámolok)

 

Az összetett első helyezés, és a vándorserleg átadása.

 

A verseny összesített végeredménye

//

//

Név

Típus

Értékelés

1.s.

2.s.

M.

Össz.

1.

1.

Krassó Tamás

Bestiola HA-VER

59

60

69

187

-

2.

Krassó Tamás

Taylor Craft 2.

44

25

67

136

2.

3.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BDAH

23

22

88

133

3.

4.

Sipos László

Róma-variácó

37

36

48

121

-

5.

Krassó Tamás

Taylor Craft 1.

25

-

78

103

-

6.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BKFI

-

-

88

88

4.

7.

Gere József

Lampich L-1 H-MAFC

-

-

88

88

5.

8.

Szabó Gábor

Luton Minor G-AEPD

13

-

74

87

-

9.

Gere József

Amsco Monoplane VH-UZK

-

-

84

84

-

10.

Szabó Gábor

Piper Hu-2259

04

-

78

82

-

11.

Szabó Gábor

Helio Curier ZK-TCE

02

-

78

80

6.

12.

Surman Bálint

Bestiola OK-BEC

02

10

67

79

-

13.

Szabó Gábor

Morane Saulnier 779

-

-

75

75

-

14.

Sipos László

Aero Sport

-

-

75

75

7.

15.

Kanyik József

Racek PB-6 OK-BPI

-

-

74

74

-

16.

Szabó Gábor

Little Willie HUN-2259

02

-

67

69

-

17.

Szabó Gábor

Csőri KG

02

-

60

62

1.s.: első start, 1.s.: második start, M.: műszaki értékelés, Össz.: Összesített pontszám

 

  Ha valaki azt gondolná, hogy az egész napos program után fáradtan fotelbe roskadva pihegett a társaság, nagyot téved. Gyors pakolás a gépkocsikba és irány a Parád-Bodony közötti dombtető. Itt a továbbra is erős szélben egy jó R/C repüléssel vezettük le a napot. Itt még a nagyméretű modellek is küzdöttek a széllel, ami tovább emelte a kis CO2 motoros masinák napközbeni teljesítményének értékét.

 

A napvégi R/C reptetés.

 

  Egy jó hangulatú színvonalas versenyen vehettük részt. Sok élménnyel és tapasztalattal gazdagodtunk. A jövőben remélem egyre többen jelennek meg ilyen rendezvényeken, tovább gazdagítva a szabadon repülő, CO2 motorral hajtott, makett-modellezők táborát.

 

SRY

2007.09.16.