Krassó Tamás Repülőgépmodelljei:

A Benes-Mráž Be-60 „Bestiola”

Az oldal látogatói bizonyára találkoztam már a Modellező Web-Könyvtárban Krassó Tamás szabadonrepülő CO2 motoros modelleknek alkalmas repülőgépeket ismertető írásaival. Ebben a sorozatban lett bemutatva a Benes-Mráž Be-60 „Bestiola” nevű könnyűrepülőgép, a mai fogalomrendszer szerint utralight. Ez az írás röviden foglalkozik az eredi géppel, és annak Krassó Tamás által épített szép modelljével.

 

A Benes-Mráž Be-60 „Bestiola”

A gép adatai:

Teljes hossz: 6,650 m

Fesztáv : 11,200 m

Szárnyfelület: 15,200 m2         

Legnagyobb felszállósúly: 490 kg        

Üres Súly : 290 kg      

Felületi terhelés: 32 kg/m2

A Benes-Mráž Be-60 „Bestiola”

Legnagyobb sebesség: 150 km/h        

Utazósebesség: 125 km/h       

Legnagyobb magasság: 3400 m          

Hatótáv: 470 km

Szállítható személyek száma: 2 fő

A Walter Mikron 4-II. motor egy felújított példánya.

Hajtómű: Walter Mikron 4-II.

Gyártották: 1936-1939 és 1945-1947

Gyártott darabszám: 421 db.

Jelleg: 4 hengeres, soros-lógóhengeres léghűtéses benzinmotor.

Furat: 88 mm

Löket: 96 mm

Lökettérfogat: 2,33 Liter

Sűrítési viszony: 6:1

Súly: 61 kg

Magasság : 592 mm

Szélesség: 342 mm

Hossz: 730 mm

Teljesítmény: 44,1 kW 2600 1/min –en (max. 5 percig 45.6 kW 2800 1/min fordulatszánom)

Fajlagos fogyasztás: 340-353 g/kW.h

Literteljesítmény: 18,93 kW/l (19,57 kW/l max 5. percig)

Fajlagos súly: 1,38 kg/kW (1,34 kg/kW max. 5 percig)

A gép Német felségjellel

 

Rekonstrukciós rajz

 

Bestiola replika a levegőben

 

A modell

  A modell a szabadonrepülő scale CO2 kategóriához van optimalizálva, de a szerkezet alkalmas R/C CO2 és R/C elektromos megépítésre is, némi módosítással. A letölthető rajzot célszerű a kívánt méretre fénymásolóval felnagyítani, vagy megfelelő méretű lapra kiszerkeszteni.

A gép rajza

(A rajzra kattintva az új ablakban nagy méretben megjeleníthető)

A törzs.

A törzsszerkezet 2x2 mm-es fenyőlécekből épül fel, követve az eredeti gép acélcsöveinek konstrukciós szerkezetét. A léceket AEROFIX ragasztó köti egymáshoz. A fenyőlécekből összeállított egyszerű doboztörzs igen erős, merev szerkezetű,R/C üzemeltetés esetén sem kell további erősítésekkel ellátni. A motort burkolat takarja, ami 1x1 és 2x2 mm-es balsa lapocskákból van összeragasztva, majd formára csiszolva.

Ez a módszer minden kisméretű motorburkolatnál jól használható. Egy-egy jólsikerült motorburkolat akár sablonként is használható műanyag vákuum-húzásos eljáráshoz. A széria MODELA 0,27 cm3 ,CO2 motor az 1 mm-es rétegelt lemez tűzfalra fekvő hengerhelyzetben van felszerelve. Ezzel a megoldással elérhető, hogy a CO2 motor tápcsövei nem lógnak az orr-rész fölé, rontva ezzel a modell esztétikáját. A motor oldalra húzatása és lehúzatása egyaránt 1,5°-os beállítású.

Az új modell berepítésénél mindenképp be kell állítani pontosan a motorlehúzatást, mivel az építés során kisebb-nagyobb mértékben eltérhet a súlypont függőleges helyzete. Krassó Tamás azt ajánlja, hogy a berepítést enyhén nyomott magassági kormánnyal kell végezni. Így a modell orrnehéz tulajdonságokat fog mutatni, és rossz motorlehúzatás mellett is pár méteres, ereszkedő repülés után földet ér. Ez még mindig sokkal kevésbé veszélyezteti a gép épségét, mintha orrkönnyű tulajdonságokat mutatva felemelné az orrát, majd nagy magasságból átesve zuhanna le ami biztos töréshez vezetne.

  Az orr részt követően van alulról bekötve a futómű. A futószárak egy háromszög alakban meghajlított 1 mm átmérőjű acélszálból állnak. A háromszög csúcsa a törzsben egy 2x2 mm-es fenyőlécre van felkötve gumiszalaggal. Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy a futómű előre-hátra elmozoghasson, így igen jó rugózik.

  Az orr részt felül egy vékony celluloid lapból hajlított szélvédő zárja le. A gép felsőszárnyas kialakítású. A szárny gumizással van felrögzítve a szárnyfelfekvő lécekre. A gumiszálak a törzsbe épített 2x2 mm-es fenyőléc csapokba csatlakoznak.

A farokrész elemei épített kivitelűek, az oldalkormány és a magassági kormány egyaránt mozgatható. A kormányfelületek zsanérozása vitorlavarró cérna 8-as kötéssel, ami a forgásponton kívül le van ragasztva. A magassági kormány állíthatósága a berepítésnél különösen fontos. A szabadonrepülő kivitel érdekessége, hogy az oldalkormány időzített. Egy kalibrált pamut függönyzsinór elégése váltja ki az időzített kormánymozdulatot, az oldalkormány belépését. Az időzítés ezen formája 5-10 másodperc pontosságú. A vezérsíkok és kormányfelületek profilozatlan síkok. A vízszintes vezérsík beállítási szöge 0°. A teljes törzs színezett japánpapírral van borítva, amit nitro-vászonfeszítő lak köt és feszít a vázra.

A szárny

A szárny fenyő-balsa épített szerkezetű, színezett japánpapírral burkolt. Az alkalmazott szelvény Dr. Benedek György B-753662-g szelvénye. A szelvény adatai, valamint kiszerkesztett CAD ábrája ITT>> megtalálható. A szárny állásszöge 3°-os beállítású, a félszárnyak „V” állása 8°-os. A szárnya három részből áll, egy vízszintes centroplánból, ami a törzsre csatlakozik, valamint a két oldali félszárnyakból. A szárny szilárdságát 3 db. 2x2 mm-es fenyő főtartó biztosítja, balsa be- és kilépőélekkel. A szárnybordák 2 mm-es balsából készültek, a centroplánon és közvetlen mellette sűrűbben vannak a bordák. A szárnyvég lekerekítések épített, balsa kivitelűek.

 

 A repülőgépmodell fesztávja 750 mm, ami 1:15 kicsinyítési arányt jelent a főkivitelhez képest. A gép súlypontjának a szárny első harmadára kell esnie. 

 

  A modell repülő tömege 75 gramm, ebből 30 gramm a hajtómű és a szénsavtartály. E miatt a rövid orr rész ellenére sincs szükség további ballaszt elhelyezésére az orrban. A motorjáratot szabadonrepülő modellnél rövidre kell beállítani, mert a 11.1 g/dm2 körüli felületi terheléssel a modell igen kis merülő-sebességet ér el. Termikus emelésekbe kerülve gyorsan emelkedik, és így nagy távolságokat tesz meg. Ezért is indokolt az időzítés alkalmazása. Krassó Tamás megépítette a modell R/C CO2 változatás is, amihez Father vevőt, 100 mAh-s 4 cellás vevőakkumulátort, és két Hitec HS-55 szervót használt fel. Ekkor a motorjárati idő 1,5 perc körülire volt beállítható. 

  Ezzel a 750 mm-es fesztávval a gép alkalmas CO2, gumimotoros és kis elektromos modellnek, utóbbi két kivitelben R/C rendszerűnek is. 1:10 léptékarányban 1,1 m-es fesztávval nyugodt repülésű, kiváló slow-, parkflyer R/C modellként építhető meg. Ebben az esetben egy igen olcsó elektronikával (280-as motor, direkt hajtású Günther 130x110 légcsavar, két 5-8 grammos szervó, 7 cellás NiMh vagy 2 cellás 100 mAh-s LiPo akkumulátorcsomag) repképessé tehető.

 

  Remélem ezzel a rövid ismertetővel felkeltettem az érdeklődést a Benes-Mráž Be-60 „Bestiola” és annak modellje iránt. A leírásban található fényképfelvételek, műszaki adatok és építési információk Krassó Tamás közlése útján kerülhettek ide, ezért ezúton is köszönettel tartozom.

 

SRY MODELL 2006

2006. február 11.