GANZAVIA GAK-22  „DINO”

-KIEGÉSZÍTÉS-

 

 

  A GANZAVIA GAK-22 DINO repülőgépet bemutató írás óta újabb információkat sikerült beszerezni a gépről, illetve további, a részleteket bemutató, fényképeket is készültettem. Az eredeti írás ITT>> található.

 

  A Modellező Web-Könyvtárba felkerült a TOP-GUN 1994. 10. számában megjelent cikk. Ebben Pór Vilmos készített interjút a gép tervezőivel, építőivel. A bizakodó hangvételű nyilatkozatok sok érdekességet elárulnak a gép születéséről, alkotóinak reményeiről, terveiről.

 

A Haditechnika 1994/4 számában tudósítást ad a berlini ILA ’94 repülőgép-bemutatóról. A 24. oldalon található az alábbi kép és képaláírás.

A betonon bemutatott repülőgépek között volt a Ganz AVIA Kft. által gyártott HA-XBP jelű repülőgép (Haditechnika 1994.3. sz.), valamint a HA-XBA jelű, magyar gyártmányú autogiro is.

 

  A Közlekedési Múzeumban kiállított gépről készítettem még néhány felvételt, amiken elsősorban a részletmegoldásokat emeltem ki.

A farokrész. A nagyméretű magassági kormányon szintén nagyméretű trimmlap található (piros lap). A magassági kormány végei a forgáspont elé nyúlnak csökkentve a keletkező kormányerőket. A trimmlap rudazatos, karos mechanizmussal állítható, repülés közben is. Az oldalkormány felső sötétkék része is a forgáspont elé nyúlik, csökkentve a kormányerőket, viszont az oldalkormányon nincs trimm lap. Szép kidolgozású az oldalkormány tetején lévő helyzetjelző fény burkolata.

 

A farokrész alatt vontatószerelvény van beépítve. Arról nincs információm, hogy vontattak-e vitorlázógépet, vagy reklámtranszparenst a géppel, de valószínűleg ez megtörténhetett ha ilyen berendezéssel is ellátták a repülőgépet.

 

Itt jól látható a két szárny elrendezése. Mindkettő átmenő főtartós, nyilazatlan és nincs „V” állásuk sem. A felső szárnyon semmilyen szárnymechanizáció nem található. Az alsó szárnyon vannak a csűrő- és ívelőlapok. Az ívelőlapokon kiegyenlítő súly található. A szárnyak között dúcok, kötelek, vagy egyéb merevítés nincs beépítve.

Az ívelőlap kiegyenlítő súlya. Ez mindkét oldalon fel van szerelve.

 

Az egy síklappal nagyon ötletesen megoldott szárny-törzs átmenet. A lap tövében a piros színű felületem a „RÁLÉPNI TILOS” felirat olvasható. 

 

Az orr rész mindkét oldalról és alulról. Jól látszik az első futómű szerkezete, valamint a motor szellőző-, hűtőnyílásai, és a kipufogócsövek.

A főfutó rugózó szárain kis fellépő lépcsők vannak segítendő a beszállást. Ezek mindkét oldalon megtalálhatóak, mivel egymás melletti, kétüléses a gép. Az orrfutó teleszkópos rugózású és kormányzott.

 

A főfutó bekötése, és a gép első pillantásra furcsának tűnő oldalnézeti vonalvezetése. A főfutókerék és a futószár között látható a mechanikus fékhez vezető bowden.

 

A gép bal oldala. A bal oldali alsó szárnyon középen az ívelőlapra kis trimmlap van felszerelve, ami csak a földön állítható. A bal oldali felső szárnyon található a Pitot-cső beépítve. Ez utóbbi a régebbi fotókon nem látható még.

 

A kabin rész bal oldala. Jól látható a kis kör alakú szellőzőbetét a kabintetőbe építve. A nagyobbik oldalablak alá van húzószegecsekkel felrögzítve a gép adattáblája

 

Az adattábla és annak felirata:

 

HA-YACT

GAK-22 DINO

GYÁRTJA Hanz Avia Kft

GYSZ 001 93

 

A gép előtt kihelyezett információs tábla elég részletes adatokkal szolgál. A tábla felirata a következő:

 

GAK-22 Dino motoros repülőgép

 

Egymotoros, húzólégcsavaros, kétszemélyes, kétkormányos, egymás melletti üléselrendezésű repülőgép. A futómű nem behúzható, orrkerekes elrendezésű. A fő futóművel könnyűfém laprugózásúak és mechanikus fékkel fékezettek, az orrfutó kormányozható

 

A repülőgép tervezői: Kovács Gyula, Dr. Pfeilmayer Artúr, Simó Willy

Gyártó: Ganz Avia Kft.

Tulajdonos: Ganz Holding Rt.

 

A gép egyik érdekessége a kombinált magassági kormányrendszer, melyben a botkormány tolórúd közvetítésével kitéríti az ívelőlapokat, így a kitérített ívelőlap a mellső szárnyon felhajtóerő-növekményt kelt és összedolgozik a magassági kormánnyal.

Motorja Lycoming O-235 H2C típusú 86 KW (115 Le) teljesítményű, négyhengeres boxer, elrendezésű, négyütemű benzinmotor.

Vegyes rendeltetésű. Mezőgazdasági, vízügyi, postai, futár és katonai valamint magáncélú repülésre alkalmazható. Biztonságos repülési tulajdonságai alkalmassá teszik oktatási célú felhasználásra is. A repülőgép első felszállása 1993. októberében történt.

 

A prototípus műszaki adatai:

 

Fesztáv

7,7 m

Max. felszálló tömeg

765 Kg

Hossz

6,1 m

Max. sebesség (vne)

250 km/h

Magasság

2,6 m

Utazó sebesség

170 km/h

Hordfelület

14,04 m2

Üres tömeg

528 Kg

Repülési távolság

700 Km

Felszálló úthossz

200 m

 

A repülőgép 1 pilótával (ejtőernyővel) csak korlátozottan műrepülhető, mivel a beépített motor üzemanyag rendszere negatív terheléseknél nem biztosítja az üzemanyag-ellátást. A megengedett gyorsulás ilyenkor, +4g/-2g.

 

 

A gépről az itt bemutatottakon kívül még igen sok fényképfelvételt készítettem. Amennyiben a gép modelljének, makettjének elkészítéséhez valakinek további fényképfelvételekre lenne szüksége, keressen meg a sry@freemail.hu vagy az sry@atw.hu címeken.

SRY MODELL 2006.07.08.