Az eredeti Easy Star építési leírás elkészültének 2005.05.26.-ai dátuma óta jónéhány akkumulátorcsomagot sikerült lemeríteni a géppel. A levegőben töltött idő felszínre hozott pár dolgot, amivel részben módosítani, részben kiegészíteni kellett a modellt. Így ezt a leírást is kibővítem ezekkel a módosításokkal.

 

 

  Az Easy Star bemutatásától most eltekintek, mivel ez több helyen részletesen megtalálható. Különösen részletes adatok vannak a www.detract-online.de/easystar/?lang=en oldalon. A készlet összerakása előtt érdemes ide ellátogatni.

 

A gép gyári adatai:

Fesztávolság

1370 mm

Teljes hossz

917 mm

Törzs hossza

870 mm

Repülősúly 400-as motorral 6 cella AA-s akkumulátorral

680 gramm

Hordfelület

24 dm2

Felületi terhelés

28 g/dm2

 

Egy pár fotóval bemutatom, hogy én miként raktam össze ezt a saját Easy Star-omat.

 

A motorbeépítése 1:

  A motorbeépítésnél nem igazán tetszett a fix beragasztás ajánlása, ezért arra törekedtem, hogy a motor kiszerelhető legyen. Ennek első lépéseként a motor elektromos kábeleinek egy új vájatot csiszoltam a bal törzsfélbe,

amin akkor is végig lehet vezetni a kábelt, ha a két törzsfél össze van ragasztva. A vájat végül is az eredeti kábelbefogadó nút megnagyobbításával, és meghosszabbítása. Mivel az átvezetett kábel így beleütközne a kabintető hátsó részébe, abba is bele kell csiszolni a kábel elvezetését biztosító csatornát.

Ezeket a munkafázisokat mindenképp csiszolással végezzük, mert ha vágnánk, az így keletkező éles szélű repedések mentén széthasadhat a törzs anyaga a használat során fellépő erőhatásoktól. A kabintető csiszolásához a legmegfelelőbb szerszám a hengeres ceruzára tekert közepes finomságú csiszolóvászon.

 

A farokreősítés:

  A farokrésznél a két törzsfél belsejében gyárilag is ki van alakítva az erősítő rúd helye, de ezt a rudat nem mellékelik a készlethez, és az összeállítási rajz sem tesz róla említést. Ide egy 8 mm külső átmérőjű 0,5 mm falvastagságú szénszálerősítésű csövet ragasztottam. A cső méretének megfelelőre kellett csiszolni az eredeti bemélyedést. Ez az előbb ismertetett technikával csináltam, csak most a széncsőre tekertem a  csiszolóvásznat.

 

 

Az oldalkormány:

  Az oldalkormány méretét és beépítési módját is megváltoztattam. Először is az oldalkormány függőleges vezérsík felé eső vonalát felrajzoltam egy 4 mm vastagságú depron lemezre. Itt arra kell ügyelni, hogy az új oldalkormány a lehető legjobban illeszkedjen a függőleges irányfelülethez. Ezt követően megrajzoltam az oldalkormány hátsó részének új, ívelt alakját, és kivágtam azt. Az oldalkormány elkészítésénél bármilyen forma választható, de arra ügyelni kell, hogy a magassági kormánylapot ne akadályozza majd a mozgásában.

Célszerű egy kis anyagot rajta hagyni az oldalkormányon, hogy a felszerelés után a függőleges vezérsíkhoz lehessen csiszolni. Az új oldalkormányt két műanyag zsanérral rögzítettem a helyére, miután az eredetit eltávolítottam.

 

A szervók beépítése:

  A szervókat sem az eredeti ajánlás szerint építettem be, hanem egy-egy műanyag szervotartóba lettek elhelyezve. A szervotartókat a törzshöz csavaroztam. A csavarok biztos tartása érdekében 10 mm hosszúságú, 3x3 mm-es balsa tipliket nyomtam és ragasztottam a habanyagba.

A boltban vásárolható szervotartót egy kicsit át kell alakítani az Easy Star-ba építéshez. A piros nyíllal jelölt helyen ki kell vágni, mert a mozgatórudak be vannak sűlyesztve a törzsbe, és ha ezen a helyen nem vágjuk ki a szervotartót, akkor a rudazatot nem lehetne bevezetni a szervo mozgatókarjához.

 

A motorbeépítése 2:

  A motor beépítésének folytatása, hogy a 8 mm átmérőjű szénszálerősítésű csőből levágtam egy darabot, és a végébe egy szárnyfelfogató nylon 3-as anyát illesztettem.

1 mm-ert kellett leesztergálni a műanyag anyából, hogy a csőbe lehessen nyomni. Az anyát be is ragasztottam CA ragasztóval. Az így kapott alkatrészt belenyomtam a habanyagba a motortartó alatt, ügyelve arra, hogy a széncső középvonala párhuzamos legyen a motortengellyel, majd CA ragasztóval beragasztottam. Ezt követően egy másik 3-as nylon szárnyfelfogató anyát ragasztottam a motortartó tetejére epoxi gyantával és amikor a ragasztó kikeményedett egy kis hadanyag darabot ragasztottam rá, amit formára csiszoltam.

Ezután elkészítettem a motortartó lemezt 1,5 mm-es rétegelt lemezből. Erre M 2,5-ös csavarokkal felcsavaroztam a motort (a készletben lévő Permax 400-as motort), majd a lemezt a helyére rögzítettem két M3-as nylon csavarral. A motoron lévő két lyukba gyárilag van két menet vágva. 2,5 mm-es csavarokat elég nehéz beszerezni, de a kisebb méretű elektromos sorkapcsokban (népszerű nevén „csoki”-ban) ilyen csavarok rögzítik le a vezetéket, így ebből a szerelvényből kinyerhető a szükséges alkatrész.

Így a motor bármikor cserélhető, kiszerelhető a helyéről. A motor elektromos vezetéke is könnyen kihúzható a törzsből, és oda vissza is dugható. 

 

  A repítések során pilótatanoncok is tanultak leszállni a géppel, és ekkor történt egy „keményebb” leszállás mit a motortartó lemez nem bírt ki. A hirtelen lassuláskor nem bírta megtartani a nehéz 400-as motort és egyszerűen kettétört. Ezért egy újabb lemezt készítettem, de most már 2 mm-es rétegelt lemezből. A motortartó lemez törése ezt követően többet nem következett be. Az alábbi képen a vastagabb motortartó lemez látható felszerelve.

 

A szárnyrögzítés:

  Néhány óra repülés után, főleg, ha egy kicsit „keményebben” nyomjuk a botokat a szárnytövek csatlakozásai kikopnak, kilazulnak. Ennek következtében a félszárnyak egymáshoz és a törzshöz képest is elmozdulnak. Ez különösen akkor válik feltűnővé, ha nagy sebességű szűkebb manővereket repülünk a géppel. A két félszárny elmozdulását megelőzendő egy mágneses kapcsot építettem be. Az egyik félszárnyba egy erős korong alakú mágnest (a képen a felső) a másik félszárnyba pedig egy nagy átmérőjű acél alátétet (a képen az alsó) ragasztottam. A mágnest és az alátétet az anyag vonaláig sűlyesztettem be, és a közepükbe a biztos tartás végett egy-egy kúposra hegyezett fenyő „szöget” nyomtam, majd az egészet CA ragasztóval beragasztottam. A ragasztó száradása után a fa „szögeket” is a szárny vonalával egybe csiszoltam.  Ez a pótlólagosan beépített mágneses kapocs már megfelelően biztosítja a félszárnyakat, és azok nem tudnak elmozdulni.

A megfelelő erősségű és alakú mágnes számítógép DVD meghajtóból lett kitermelve. Ennek hiányában más alakú erős mágnes is megfelelő lehet, de a legkönnyebben, és stabilan rögzíthető a középen lyukas korong alakú.

 

Még annyiban tértem el a gyártó által megadottaktól, hogy a törzset sárgára festettem. Részben azért, hogy az átalakítások ne legyenek annyira feltűnőek, részben azért mert nem tetszett a fehér törzs.

 

A kész gép fotói:

 

 

 

 

 

SRY MODEL 2005.05.26.

Módosítva és kiegészítve 2005.05.30.