Tóth Mihály szabadon repülő modell emlékverseny

2006 szeptember 2.-án a jászárokszállási modellrepülőtéren

 

  A Budapesti Modellező Sportegyesület előző évben elhunyt elnöke, Tóth Mihály emlékére az V. Gács Béla emlékversennyel egy időben, de új helyszínen szabadon repülő modellversenyt rendezett. A korábbi években a szabadon repülő antik modellek a Pipis-hegyi repülőtéren többször a bokrok között sérültek, vagy elvesztek. Bagi Sándor felajánlotta a Jászárokszállás határában lévő modellrepülőterét. A Pipis-hegyen megtartott megnyitó után –ahol megjelent Gyöngyös város polgármestere- a szabadon repülők hét személyautóval és kettő kisbusszal elindultak a verseny helyszínére. A gyöngyösi repülőteret teljes egészében birtokba vehették a rádió távirányítású antik modellek.

 

A megnyitó pillanatai.

 

  Az időjárás kedvező volt, napsütés és gyenge délnyugati szél mellett délutánig három startot bonyolítottunk le, négy kategóriában 60 másodperces startidővel. Példamutató volt Kanyik József mendei és Bádovszki László budapesti versenyző szereplése, akik több modellel eredményesen szerepelve jó példát mutattak a fiatal versenyzőknek.

Sajnáljuk, hogy a kassai repülőnap miatt szlovák versenyzők idén nem vettek részt a szabadon repülő antik repülőmodell versenyünkön.

 

  AF1A és AF1T szabadon repülő antik vitorlázó összevont kategória eredménye:

 

1.

Kanyik József

Mende

44

24

41

85

pont

2.

Bádovszki László

BpMSE

40

42

39

82

pont

3.

Gönci Ákos

BpMSE

32

09

38

70

pont

4.

Gere József

Balassagyarmat

30

23

30

60

pont

5.

Gere Péter

Balassagyarmat

28

29

26

57

pont

 

AF1Bszabadon repülő antik gumimotoros kategória eredménye:

 

1.

Kanyik József

Mende

60

60

60

120+60

pont

2.

Bádovszki László

BpMSE

60

60

35

120+35

pont

3.

Gere József

Balassagyarmat

37

40

--

77

pont

 

Kanyik József startol.

 

F1Q Szabadon repülő elektromos kategória első versenyére 7 versenyző nevezett. Évekkel ezelőtt Tóth Mihály elnök támogatásával a Budapesti Modellező Sportegyesületben a fiatalok részére kidolgoztuk az F1-KE kiselektromos kategória szabályait, melyeknek a Diákolimpia keretében rendeztünk versenyeket. Később az FAI 1 cm3-es F1-P kategória elektromos szabályzata F1-PE jelzéssel is elkészült. A tematikába 15 évnél idősebb ifjúsági versenyzők részére egyesületünkben több nagyelektromos modellt építettünk. Elkészítettük ezek rádió távirányításos változatát is, melyet több versenyen bemutattunk. Az FAI által kísérleti jelleggel elfogadott F1Q kategória előírása csak az akkumulátor súlyát határozza meg, nikkel-kadmium és nikkel-fémhidrid cellák súlya 125 gramm, a Lítium cellák súlya 80 gramm lehet. Ennek mindkét fenti kategória előírása megfelelt, ezért a versenyünkön a kis- és nagyelektromos modellekkel is el lehetett indulni. Versenyünkre 7 modell nevezett és az alábbi eredmények születtek:

 

1.

Szabó Balázs

BpMSE

nagyelektromos

60

47

60

167

Pont

2.

Turcsányi Bence

BpMSE

Kiselektromos

60

34

48

142

Pont

3.

Szabó Balázs

BpMSE

Kiselektromos

50

50

38

138

Pont

 

  Több modellező szép modelleket épített az elmúlt években a méltatlanul abbahagyott CO2 makett kategóriában. A széndioxid motoros kategória magyarországi meghonosításának 20. évfordulója alkalmából ezért makettrepülő versenyt is rendeztünk.

  A versenyre 12 modell nevezett. Sajnos megsérült az előző napi tréningen Szabó Gábor 3 modellje. Az alábbi igen szoros eredményeket érték el a versenyen, ahol a két jobb starthoz adtuk hozzá a műszaki vizsgán elért pontszámot.

 

Startra váró szabadon repülő modellek.

 

1.

Krassó Tamás

Gyapjúmosó

Bestiola

30

60

60

+68

műszaki

188

Pont

2.

Bádovszki László

BpMSE

Les Willy

48

60

55

+67

műszaki

182

Pont

3.

Turcsányi Bence

BpMSE

Rómácska

60

60

60

+53

műszaki

173

Pont

4.

Surman Zsolt

Gyapjúmosó

Bestiola

47

42

53

+70

műszaki

165

Pont

5.

Krassó Tamás

Gyapjúmosó

Tailor Kraft

12

--

--

+62

műszaki

74

Pont

 

További 5 modellt nem repítettek, csak a műszaki vizsgán vettek részt, ahol az alábbi műszaki pontszámmal lettek értékelve:

Gere József Balassagyarmat versenyző Róma modelljét 85 műszaki pontra értékelték

Surman Zsolt Gyapjúmosó Aerokör sérült JAK 12-es modellje 69 műszaki pontot kapott

Czifra Lajos Bpi. MSE Róma modelljét 68 pontra értékelték

Gere József Balassagyarmat L-2 Mama kedvence 67 pontot kapott.

 

  A startok befejezése után a gépkocsi „menetoszlopunkkal” Atkáron bekanyarodtunk az út mellett lévő magánrepülőtérre, ahol Váradi úr várt bennünket és kitolta a hangár elé az újra megépített híres világrekorder Róma nevű motoros repülőgépét, ami a hatósági berepülés során már 5 órát töltött a levegőben. A berepülés során a 28 lóerős motort gyengének találták, ezért egy 40 lóerős motorra cserélték a biztonságos repülés érdekében. Odaérkezésünkkor a motorcsere befejező munkálatai folytak. Gere József behozta és a nagy Róma mellé tette a kis Róma makettjét. Sok fényképet készítettünk az igazi gépről és a szép kis modellről. Közelről nézhettük és simogathattuk az új Rómát. Reméljük, hogy legközelebb már a levegőben láthatjuk repülni.

 

A kis- és Nagy-Róma

 

   A pipis-hegyi repülőtéren elhúzódott az RC vitorlázók döntője és e miatt az eredmény hirdetés és díjkiosztás. A szabadon repülő kategóriák eredményét Czifra Lajos ismertette és adta át a díjakat. A CO2 makett kategória résztvevői részére színes emléklapot készített a Balassagyarmati Modellező Sportegyesület.

  Az eredményhirdetés 18 óra után fejeződött be, így a tervezett koszorúzás Tóth Mihály sírjánál vasárnap délre kellett elhalasztani.

 

  A Gyöngyösi modellezők vasárnap egész napos modell repülőnapot és kiállítást szerveztek, melyet a kissé borús időjárás ellenére sokan megnéztek. A behangosított repülőtéren egymás után startoltak a szebbnél szebb modellek. A gyerekek örömére több startban ejtőernyős cukorkát is szórtak. Vitorlázó vontatás és több műrepülés is volt. Elismerés illeti Szabó Péter csapatát a gördülékenyen megrendezett egész napos eseménymentes modellrepülőnap lebonyolításáért.

 

Az eredményes versenyzőkre várnak a szép díjjak.

 

  A pipis-hegyi sportrepülőtér 75 éves fennállásának évfordulója tiszteletére bennünket is az a megtiszteltetés ért, hogy meghívtak az októberben tartandó jubileumi rendezvényen való részvételre. Az időpont egyeztetése után egy hónap múlva ismét találkozunk a Pipis-hegyi sportrepülőtéren rendezendő jubileumi repülőnapon, melyre minden érdeklődőt szeretettel meghívunk.

 

Budapest, 2006. szeptember 5.

 

Czifra Lajos

 

Archiválta, szerkesztette a fényképeket készítette: SRY

SRY MODELL 2006