Antonov

AN-2

 

(An-2M altípus)

Fesztáv : 18,18m

Hosszúság : 13,1 m

Magasság : 5,95 m

Szárnyfelület : 71,5 m2

Befogadóképesség : 12…16 utas

Saját tömeg : 3.360. kg

Max. felszállótömeg : 5.500. kg

Utazási sebesség : 150-160 km/h

Legnagyobb sebesség : 196 km/h

Csúcsmagasság : 6.800. m

Max. hatótávolság : 1.700. km

 

 

  Szovjet gyártmányú, kétfedelű többfeladatú, könnyű szállító repülőgép. Az SH-1 jelzésű prototípus 1947. augusztus 31.-én repült először. A tipus sorozatgyártása 1948-ban kezdődött. Törzse fémépítésű, személyzete 2 fő, a tehertérben 12 fő utas, vagy 14 fő ejtőernyős, vagy 1.500. kg. tömegű terhet szállíthat. A szárnyak két főtartósak, fémépítésűek, vászon borítással. A közvetlenül a törzshöz csatlakozó szárnyakat egy-egy „I” tartó és huzalok merevítik. A futómű hárompontos, nem behúzható, farokkerekes. Hajtómű: egy AS-62M típusú kilenchengeres csillagmotor, 736 kW teljesítményű. A légcsavar fém, négyágú. Típusváltozatai:  An-2 Z, P, SH, Sa, V, M, W, PF, PK, R, S, T, TP, Y-5. Gyártott darabszám 5.000. (SZU), 12.000. (Lengyelország), 1.000. (Kína). Katonai és polgári feladatokra egyaránt alkalmazzák. Magyarországon az An-2 T, M, PF, P, R, TP típusváltozatok üzemelnek, vagy üzemeltek. Nagyon masszív, igénytelen szerkezete miatt szinte minden feladatra alkalmas, utasrepülés, mezőgazdasági munkák, sport repülés céljainak is megfelel.

 

  1953 nyarán egy bemutató keretében Vecsés térségében az Aeroflot egy Po-2 típusú repülőgépe permetezést hajtott végre, a gép a Ferihegy közforgalmi repülőtérről szállt fel. A bemutató meggyőzte a jelen lévő minisztériumi, és mezőgazdasági szakembereket arról, hogy a repülőgép hasznosítható a mezőgazdaságban. 1954-ben a kormány a burgonyabogár elleni védekezést állami feladattá nyilvánította, és a feladat végrehajtásához segítséget kért a Szovjetuniótól.  Ennek keretében érkezett hazánkba Iván Vorogyin, és öt Po-2 típusú repülőgép mezőgazdasági eszközökkel felszerelve. Egy hónapos működésük alatt 9000 kataszteri hold területet permeteztek be DDT-alapú szerekkel. Ezzel indult meg gyakorlatilag a Magyar mezőgazdasági repülés. A MALÉV-től bérelt az FM Po-2 gépeket és azokkal folytatták a tapasztalatgyűjtést. 1959-ben megalakult az RNÁ (Repülőgépes Növényvédő Állomás) az FM alá rendelve. A gépek száma folyamatosan növekedett 1961-re már 21 gép dolgozott, a Po-2 gépeket leváltották,  Brigadyr és PZL 101 típusokkal. A további fejlődés, mint a géppark létszámát, mint az egyes gépek teljesítőképességének növekedését kívánta így 1966-ban megjelentek a An-2 , Z 37 repülőgépek és a Ka 26 helikopterek. 1973-ban a mezőgazdaságban már 130 db. Különböző repülőgép dolgozott.

  A sport repterek elmaradhatatlan kelléke a jó öreg An-2 „Ancsa” talán össze sem lehet számolni, hogy hány ejtőernyős sportoló végezte ugrásait ebből a gépből, és az is meghatározhatatlan, hogy hány vitorlázó repülőgépet vontattak már An-2 gépekkel az MRSZ, MHS kereteiben. Hosszú-hosszú évek után 1992 nyarán az AIR SERVICE HUNGARY magánvállalkozás négy An-2 repülőgéppel élesztette fel a belföldi légiforgalmat. Hazánkban összesen 173 An-2 típusú gépet használtak.

 

A kiállított példány :

 

 

 

 

Lajstromjelek:

Lajstrom

Géptípus

Lajstromozva

Megszűnés

Megsz.oka

HA-ABA

An-2P

1990

-

-

HA-ABC

An-2TD

1990

-

-

HA-ABD

An-2TD

1990

-

-

HA-ABE

An-2TD

1990

1997

Eladták

HA-ABF

An-2TD

1990

1997

Eladták

HA-ABG

An-2P

1990

-

-

HA-ABH

An-2

-

-

-

HA-ABI

An-2SZ/H

1992

1993

Eladták

HA-ABJ

An-2SYH

1992

-

Leállítva 1994.04.23.

HA-ABK

An-2T

1992

-

-

HA-ABL

An-2

-

-

-

HA-ABM

An-2

1992

1992

Eladták

HA-ABN

An-2TD

1993

-

-

HA-ABO

An-2P

1992

1993

Átlajstromozták HA-DAC-ra

HA-ABP

An-2C/H

1993

-

-

HA-ABR

An-2SYH

1993

-

-

HA-ABS

An-2T

1993

-

-

HA-ABT

An-2

1994

-

-

HA-ANA

An-2T

1956

1992

Eladták, Kiállítva múzeumban (Hermskeil)

HA-ANB

An-2T

1957

1987

Eladták, kiállítva múzeumban (Hermskeil)

HA-AMC

An-2T

1962

-

-

HA-AMD

An-2T

1962

1986

Eladták

HA-ANE

An-2M

1966

1979

-

HA-ANF

An-2M

1966

1979

-

HA-ANG

An-2P

1972

-

-

HA-ANH

An-2P

1972

1997

Eladták

HA-ANI

An-2P

1972

-

-

HA-ANJ

An-2T

1988

1995

Eladták

HA-ANK

An-2P

1978

-

-

HA-ANL

An-2TP

1980

1982

1982.05.11. Hármashatárhegyen ködben sziklának repült, lezuhant, Vincze Lajos+, Szöllősi József+, Hollóiné Tóth Katalin+, Simon László+, Weingartner Ferenc+, Witek Péter+, ifj.Haray Imre+, Hodai József+, Haas Imre+.

HA-ANM

An-2TP

1980

-

-

HA-ANO

An-2T

1980

-

-

HA-ANP

An-2TD

1987

-

-

HA-ANR

An-2TD

1987

-

-

HA-ANS

An-2TD

1987

-

-

HA-ANT

An-2TD

1988

-

-

HA-ANU

An-2TD

1988

1997

Eladták

HA-ANV

An-2TD

1988

-

-

HA-ANX

An-2TD

1988

-

-

HA-ANY

An-2T

1988

1988

Eladták

HA-ANY

An-2SZ/H

1994

1994

Eladták

HA-ANZ

An-2TD

1988

-

-

HA-DAC

An-2P

1994

2003

Eladták, volt HA-ABO

HA-DAD

An-2R

1995

-

-

HA-DAE

An-2R

1995

-

-

HA-DAF

An-2R

1995

-

-

HA-DAG

An-2R

-

-

-

HA-MAF

An-2R

1992

-

-

HA-MAG

An-2P

1992

-

-

HA-MAH

An-2R

1993

-

-

HA-MAI

An-2

1993

1996

Eladták

HA-MAK

An-2R

1993

1996

Eladták

HA-MAL

An-2R

1994

-

-

HA-MAM

An-2R

1993

-

-

HA-MAN

An-2R

1993

1996

Eladták

HA-MAO

An-2R

1993

1996

Eladták

HA-MAP

An-2R

1993

1996

Eladták

HA-MAR

An-2R

1993

-

-

HA-MAS

An-2P

1993

1996

Eladták

HA-MAT

An-2R

1993

-

-

HA-MAU

An-2R

1993

-

-

HA-MAV

An-2R

1994

-

-

HA-MAW

An-2R

1994

-

-

HA-MAX

An-2R

1994

-

-

HA-MAY

An-2R

1995

-

-

HA-MBA

An-2R

1975

-

-

HA-MBB

An-2R

1975

-

-

HA-MBC

An-2R

1975

-

-

HA-MBD

An-2R

1975

-

-

HA-MBE

An-2R

1975

-

-

HA-MBF

An-2R

1975

-

-

HA-MBG

An-2R

1975

-

-

HA-MBH

An-2R

1975

1986

1986.03.23. Mezőnyárádon lezuhant, Hegedűs Sándor+.

HA-MBI

An-2R

1975

1982

Összetört

HA-MBJ

An-2R

1975

-

-

HA-MBK

An-2R

1975

-

-

HA-MBL

An-2R

1976

-

-

HA-MBM

An-2R

1976

1984

1984.05.30. Szarvas-Kákán lezuhant, Kizman Lajos+.

HA-MBN

An-2R

1976

-

-

HA-MBO

An-2R

1976

-

-

HA-MBP

An-2R

1976

-

-

HA-MBR

An-2R

1976

-

-

HA-MBS

An-2R

1977

1997

1987.07.10. Összetört.

HA-MBT

An-2R

1977

-

-

HA-MBV

An-2R

1977

-

-

HA-MBX

An-2R

1993

1996

Eladták

HA-MBY

An-2R

1993

-

-

HA-MBZ

An-2R

1993

-

-

HA-MDA

An-2R

1977

-

-

HA-MDB

An-2R

1977

-

-

HA-MDC

An-2R

1977

1999

Eladták

HA-MDE

An-2R

1977

-

-

HA-MDF

An-2R

1979

-

-

HA-MDG

An-2R

1979

1996

Selejtezték. Szolnokon kiállítva a múzeumban „10” oldalszámmal.

HA-MDH

An-2R

1979

-

-

HA-MDI

An-2R

1979

-

-

HA-MDJ

An-2R

1979

1979

1979.01.02. Szélviharban a földön összetört.

HA-MDK

An-2R

1979

-

Kiállítva a Pólus Center-beli McDonald's-ben.

HA-MDL

An-2R

1979

1994

-

HA-MDM

An-2R

1979

-

-

HA-MDN

An-2R

1979

-

-

HA-MDO

An-2R

 1980

-

-

HA-MDP

An-2R

1980

-

-

HA-MDQ

An-2R

1980

-

Kiállítva az Üllői úti McDonald's-ben.

HA-MDR

An-2R

1980

-

-

HA-MDS

An-2R

1980

-

-

HA-MDT

An-2R

1980

-

-

HA-MDU

An-2R

1980

-

-

HA-MDV

An-2R

1980

-

-

HA-MDW

An-2R

1980

-

-

HA-MDX

An-2R

1980

-

-

HA-MDY

An-2R

1980

-

-

HA-MDZ

An-2R

1980

-

-

HA-MEA

An-2R

1980

-

-

HA-MEB

An-2R

1980

-

-

HA-MEC

An-2R

1980

-

-

HA-MED

An-2R

1980

-

-

HA-MEF

An-2R

1980

-

-

HA-MEG

An-2R

1980

-

-

HA-MEH

An-2R

1980

1997

Selejtezték

HA-MEI

An-2R

1980

-

-

HA-MEJ

An-2R

1980

-

-

HA-MEK

An-2R

1980

-

-

HA-MEL

An-2R

1980

-

-

HA-MEM

An-2R

1981

-

-

HA-MEN

An-2R

1981

-

-

HA-MEO

An-2R

1981

-

-

HA-MEP

An-2R

1981

1999

-

HA-MER

An-2R

1981

1997

1990.03.14. Jászdózsa határában leállt a motor, összetört, Veres Zoltán, később eladták.

HA-MES

An-2R

1981

-

-

HA-MEU

An-2R

1981

1997

Eladták

HA-MEV

An-2R

1981

1997

Eladták

HA-MEX

An-2R

1986

-

-

HA-MEY

An-2R

1986

-

-

HA-MEZ

An-2R

1995

-

-

HA-MHA

An-2M

1967

1978

-

HA-MHB

An-2M

1967

1979

-

HA-MHC

An-2M

1967

1978

-

HA-MHD

An-2M

1967

1980

1980.08.-ban a Vádindítvány c.film forgatásánál elégették.

HA-MHE

An-2M

1967

1980

-

HA-MHF

An-2M

1967

1979

-

HA-MHG

An-2M

1967

1979

-

HA-MHH

An-2M

1967

1978

-

HA-MHI

An-2M

1967

1979

-

HA-MHJ

An-2M

1967

-

-

HA-MHK

An-2R

1971

1982

-

HA-MHL

An-2R

1971

1987

Eladták, kiállítva múzeumban Frankfirtban

HA-MHM

An-2R

1971

1989

Eladták, kiállítva múzeumban Laatzenben

HA-MHN

An-2R

1971

-

-

HA-MHO

An-2R

1971

1991

1991.06. Eladták.

HA-MHP

An-2R

1971

1991

1991.06.17. Eladták.

HA-MHQ

An-2R

1973

-

-

HA-MHR

An-2R

1973

1979

-

HA-MHS

An-2R

1973

-

1988.12.31.-én Kaposvárnál lezuhant.

HA-MHT

An-2R

1974

-

-

HA-MHU

An-2R

1974

1994

Kiállítva a Kerepesi úti McDonald's-ben.

HA-MHV

An-2R

1974

-

-

HA-MHW

An-2R

1974

-

-

HA-MKA

An-2R

1997

-

-

HA-MKB

An-2R

1997

-

-

HA-MKC

An-2R

1997

-

-

HA-MKD

An-2R

1997

2002

Eladták

HA-MKE

An-2R

1996

-

-

HA-MKF

An-2TP

1996

-

-

HA-MKG

An-2R

1996

-

-

HA-MKH

An-2R

1996

1996

-

HA-MKI

An-2R

1999

-

-

HA-MKJ

An-2

-

-

-

HA-YHA

An-2PF

1974

1995

Eladták

HA-YHB

An-2PF

1979

-

-

HA-YHC

An-2PF

1979

-

-

HA-YHD

An-2PF

1981

-

-

HA-YHE

An-2PF

1981

-

-

HA-YHF

An-2TD

1988

-

-

HA-YHG

An-2TP

1989

-

-

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler A Magyar Repülés Története MKK1977;  Moldoványi-Zsille Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html