Autómodell szerelőállvány


  Szerencsés módon nem én vagyok a családban az egyetlen, aki a modellezés vírusával fertőződött meg. Azt már kevésbé értem, hogy a sok hajó és repülőgép között növekedve fiamnak hogy alakult ki a vonzódása az autómodellek iránt, de valószínűleg ez is azon dolgok közé tartozik, amin nem érdemes rágódni. A modellező palánta megkapta első robbanós autóját, amivel szorgalmasan fejleszti is képességeit, rám pedig az egyszemélyes boxutca szerepét osztotta.  Tankolok javítok, szerelek, beállítok.  Ezzel nem is lenne baj, jól elvagyunk, csak egy idő után meguntam, hogy az autó lenn van, én meg fenn 180 egynéhány centi magasan. Eldöntöttem, hogy készítek egy a repülőgépeknél már bevált szerelő-, szerszámtartó állványt az autónak is.

 

  Az igen egyszerű –és mint kiderült nagyon hasznos- szerkezet alapanyaga 12 mm-es OSB lap és egy szál 5x40 –es fenyőléc. Az építéshez egy átlagos barkácsműhely felszereltsége elégséges, és különösebb szakértelem sem kell. Az első lépés az autó padlólemezének/alvázának alakját nagyvonalakban követő, annál pár centivel szélesebb autótartó polc kialakítása. Ezt az OSB lemezre rajzoltam fel és vágtam ki:

A vágásokhoz kiszúrófűrészt használtam, nagy fogazat terpesztésű lappal, mert ez nem szorul bele az OSB anyagába. A kivágott lapot lecsiszoltam, különös tekintettel az élek enyhe letörésére. A csiszolatlan OSB anyagból kiálló szálkák, fadarabok komoly sérüléseket tudnak okozni. Azért kell az autó alvázának vonalát követni, hogy amikor a modell fenn van a polcon a kerekei akadálytalanul foroghassanak, és a kormányszerkezet is szabadon elmozdulhasson mindkét végkitérésig.

 

Ezt követte a tartókonzolok elkészítése. Ez két téglalap alakú darab, amiknek magassága 30-35 cm szélessége 10-20 cm. Ebben a magasságban más elfér az autótartó polc alatt a tankolóflaska és más szerszámok, kellékek. Elég magasan is van a modell, de még nincs annyira felemelve, hogy a szerkezet könnyen felborulhasson. Érdemes előszedni a meglévő kiegészítőket, kellékeket és azok méretéhez beállítani a konzolok magasságát.

A konzolokat az autótartó polchoz ragasztással és csavarozással rögzítettem. Ehhez először felrajzoltam az autótartó polc aljára a konzolok illeszkedésének helyét, majd mindjét konzolhoz három-három 3 mm átmérőjű furatot készítettem a polcba. A polc felső részén 7 mm átmérőjű fúróval besűlyesztéseket fúrtam, hogy a csavarok feje majd a polc síkjába illeszkedjen, abból ne lógjon ki.

Ezt követően a tartókonzolok egy-egy felső élét beragasztóztam -erre a célra D3-as általános faragasztót használtam- majd a helyére illesztettem és csavarokkal rögzítettem őket. A konzolok a polc síkjára derékszögben kell, hogy álljanak. A csavarozáshoz 3x40 lemezcsavarokat használtam. Ennél vastagabbat nem érdemes használni, mert szétrepeszti az OSB lapokat. A csavarfejeknek teljesen bele kell simulnia a polc felső síkjába.

Az állványom a szerszámok elhelyezésére egy kis szerszámos tálcát választottam. Ez a 31 cm széles Curver tálca egy szerszámosláda része volt régebben, de ilyen tálcákat lehet külön is vásárolni. A polcot a konzolokkal és a szerszámos tálcát ráraktam egy OSB darabra és így megkaptam az alaplemez méreteit. A kapott méretre kivágtam az alaplemezt és az előbbi módon felcsavaroztam-ragasztottam erre is a tartókonzolokat. Az alaplemezbe is be kell sűlyeszteni a csavarfejeket, hogy a kész állvány ne billegjen.

Ezzel a modelltartó állvány lényegi része el is készült. A kettős tartókonzol és a ragaszott-csavarozott kötések miatt nagyon szilád szerkezet lett. Erre szükség is van, mert a motor berántásánál elég komoly igénybevétel fogja érni. Az alaplemezt ezt követően az 5x40 –es fenyőlécből leszabott darabokkal körbeszegtem. Így sokkal mutatósabb is lett, de gyakorlati oka is van a magas szegélynek. Az alaplemezről így nem tudnak lecsúszni, lepotyogni a szerszámok, kiegészítők. A szegőléceket ragasztással és apró szegekkel rögzítettem. Amikor már fenn volt az összes szegőléc is, az egész állványt alaposan átcsiszoltam. Minden sarkot, élt lekerekítettem, vagy 45°-ban letörtem, hogy ne okozhasson sérülést.

Végül bekerült a szerszámostálca is a helyére. Belepakoltam mindent ami egy gyors javításhoz, tankoláshoz kellhet és ezzel elkészült a szerelőállvány. A műre a koronát, vagy inkább az autót is feltettem. Ekkor kellemes meglepetés ért. Az OSB erősen tagolt felszíne nem engedi csúszkálni, elmozogni a modellt, így külön csúszásgátló alátétet sem kellett felszerelni.

 

  Az egész szerkezet elkészítése kb. 2 és fél órát vett igénybe. Ezzel az igazán kicsiny anyagi- és időráfordítással lényegesen komfortosabbá lett a modell kezelése, arról nem is beszélve, hogy így már van fix helye a szerszámoknak és alkatrészeknek, ami meggátolja azok elvesztését.

 

 

SRY MODELL

2006.01.05.