BUDAPEST  FOTO  TOUR

Jó fotókat csak jó időben, jó helyen lehet készíteni. A jó idő teljesen szerencse kérdése, viszont a jó helyet meg kell keresni. Annak aki hajókat akar fényképezni szinte ideális terület Budapesten a Duna Szabadság híd és Margit híd közötti szakasza. Itt nagyon sokféle folyami hajó található. Az időpontot célszerű egy kora nyári, vasárnap reggelre választani. Jó fényviszonyok, és élénk hajóforgalom várja ilyenkor a vállalkozó kedvű hajóbarát fotóst.

A Duna Budapestnél szinte észak-dél tájolású, ezért reggel a hidakról lehet nagyon szép fotókat készíteni a folyamon haladó, illetve a jobb parthoz kikötött hajókról. Reggel még a város porát sem veri fel a forgalom, ezért ezzel sem kell számolnunk (délutánra a levegőben szálló por nagyon zavaró lehet). A rakpartokon, hidakon sétálgatva legyünk nagyon óvatosak! Könnyű felbukni a kikötőkötelekben, kiálló kövekben. Nagyon sok a kő- és macskakő burkolat, ami síkos lehet. A gépkocsikkal is vigyázni kell, mert a rakpartokon szinte állandóan erős forgalom van, a hidakról nem is beszélve. Kikötött hajóknál, ha van rá lehetőség, érdemes lemenni egészen a víz széléig és onnan készíteni néhány fotót, de nagyon vigyázzunk, mert a kövek mozognak, és igen csúszósak. Nagyon sok a törött üveg és más szemét. Nehéz megállni, de soha ne mászkáljunk a víz melletti köveken fényképezőgéppel a kézben, mert nagyon könnyen el lehet esni, csúszni és akkor a gép is sérülhet és mi is komolyabb balesetet szenvedhetünk. A hidak egyik oldaláról a másikra mindig a hídról lemenve, a gyalogosoknak fenntartott útvonalakon menjünk át, ne kísérletezzünk az úttesten való átszaladással, mert szinte biztos, hogy elüt egy autós.

Budapesten nem célszerű gépkocsival közlekedni, egyfelől mert környezetszennyező, másrészt az előttünk haladó másik autón kívül nem sokat látni, pedig lenne mit nézni. Ráadásul a belvárosi parkolási díjjak sem valami barátságosak.  Ha van rá lehetőség a város szélén egy P+R parkolóban tegyük le autónkat, és tömegközlekedéssel folytassuk az utat. Bevált módszerem, hogy a Közlekedési Múzeumnál parkolok le (egyelőre ott még ingyenes a parkolás), átsétálok a ligeten, és a kis földalattival közelítem meg a Duna partot (a végállomás a Vörösmarty tér, onnan 3 perc a part gyalogosan).

1. szakasz

(Közraktár utca - Szabadság híd)

Túránk a Pesti Alsó Rakparton kezdődik, ott ahol a Közraktár utca ráfordul a rakpartra. A közelben van a M3 metróvonal Kálvin tér megállója, valamint a 2, 2A, 47, 49, 83 villamos-vonal Fővám tér megállója. A bal parton két kikötőhely található, ahol általában nagyméretű, külföldi nyaralóhajók állnak. Mögöttük (a Petőfi híd felé) gyakran úszó munkagépek találhatóak. A hajók a rakpart felől és a Szabadság-hídról is fényképezhetőek. A túlsó parton látható a Budapesti Műszaki Egyetem épülete.

2. szakasz

(Szabadság híd – Erzsébet híd)

A rakparton haladjunk tovább az Erzsébet híd irányában. Itt található a nemzetközi hajóállomás. A terület határállomás is, ezért a hajók nem közelíthetőek meg a rakpart felől. A hidakról próbáljunk fényképezni. A szárnyashajók is innen indulnak. Az Erzsébet híd lábánál véget ér a határszakasz, és itt egy széles lépcső is vezet a vízhez. A legfelső poszton álló hajókat innen közelről fotózhatjuk. Itt érdemes az Erzsébet híd felső oldalán időzni egy kicsit, mert a beérkező nagy hajók itt rundóznak, műveleteznek rá a kikötőhelyekre. A túlsó parton a Gellért hegy panorámája látható. Tiszta időben a szabadság szobor is jó témát ad a fotósnak.

3. szakasz

(Erzsébet híd – Széchenyi Lánchíd)

Áthaladunk az Erzsébet híd alatt tovább a Széchenyi Lánchíd irányában. Itt a bal parton nagyon sok hajóval találkozhatunk. Először egy öreg lapátkerekes bérhajóval, mellé kötve a ZSÓFIA FŐHERCEGNÉ rendezvényhajó. Ezt követően különböző vállalkozások sétahajó állomásai. (elég gyakoriak a járatok 1500 Ft. körüli viteldíjjal). Szinte mindig van kikötve egy-két kisebb panoráma, vagy sétahajó az úszómólókhoz. Feljebb a vigadó téri hajóállomás jellegzetes épülete. Innen indulhatunk hosszabb utakra, akár a „mesehajóval”, akár a Dunakanyarba. Itt az úttest szélén fizetős parkolók is vannak. Tovább étteremhajók vannak kikötve, majd a KOSSUTH múzeumhajó, a HUNYADI és a TÁNCSICS testvérhajók, és végül a BUDAPEST. A BUDAPEST  mögött a parton található az országzászló. A Belgrád rakpart és a Szende Pál utca kereszteződésében a Magyar Tengerészek emlékművét találjuk.

Szemben a Budai Vár, a KOSSUTH múzeumhajó magasságából a teljes palotát átfogó panorámaképeket készíthetünk.

4. szakasz

(Széchenyi Lánchíd –

Batthyány tér)

A Széchenyi Lánchíd másik oldalán a RÁKÓCZI kirándulóhajó állandó kikötőhelye található. A parton a Magyar Tudományos Akadémia épülete. Itt áll a Budapest zászló. Alacsony vízállásnál a Lánchíd alatt a parti köveken is át tudunk jutni. Itt egy időre elhagyjuk a bal partot (Pesti oldalt) és átsétálunk a budai oldalra a jobb partra. A budai oldalon sajnos nem lehet közvetlenül a folyam mellett haladni, csak a Bem Rakparton, de a fontos helyeken lépcsőn le lehet jutni a Budai Alsó Rakpartra, amin gyalogátkelő helyeken juthatunk át.

Menjünk el a Szilágyi Dezső térig, itt le tudunk jutni egészen a partig, sőt még a vízhez levezető lépcső is van. Itt van parthoz kötve az EUROPA valamint a PANNÓNIA. Kicsit feljebb található a Millennium Boat Kft. Kikötőhelye. Itt áll egymás mellet a MILLENNIUM I és a MILLENNIUM II. „Moszkva” típusú hajók és a SZABADI vízibusz, majd a Batthyány téri hajóállomás következik. Szemben a túlsó parton az Országház épülete látható.

5. szakasz

(Margit híd környezete)

A túra a Margit hídnál ér véget. Itt még jelentős számú és fajtájú hajót találhatunk. A jobb parton a Bem József tér vonalában több állóhajó van, és az állóhajókhoz a víz felől általában a „Moszkva” típus egységei vannak kikötve, de szokott itt vízibusz is állni. Most ismét keresztezzük a folyót. A Margit hídon jutunk át a túlsó partra. A híd feléig a jobb oldalon haladjunk, a felétől (szigeti lejáró) pedig a baloldalon, így mind a Bem J. térnél, mind az Újpesti rakpartnál álló hajókat fényképezhetjük a hídról.

A híd pesti oldalán ballra le lehet jutni a Pesti Alsó rakpartra. Itt megint egész közel lehetünk a kikötött hajókhoz. A parti kövek is megközelíthetőek.

Felfelé haladva először a BKV kishajói vannak kikötve, majd a Sailor Kft, a Silver Boat Kft, és a Panoráma Deck Kft hajóinak kikötőhelyei találhatóak. Különösen érdekes a Panoráma Deck úszó-mólóinál található igen színes történetű ATTILA motoros és a HABLEÁNY átalakított motoros. Szerencsés esetben akár 20 hajóval is találkozhatunk ezen a helyen. A Jászai Mari térről a 2, 2A villamossal visszajuthatunk a túra kiindulópontjára.

A túra hossza cirka 5,2 Km, tehát egy kicsit több mint egy könnyű séta, de azért nem is túlságosan megterhelő. Ha mégis megfáradnánk közben, a partokon található számtalan kávézóban, étteremben megpihenhetünk, erőt gyűjtve.

- SRY 2004 - lezárva 2004.03.05. -

(a fotók saját készítésűek és tulajdonúak. )