Eredeti megjelent:
Modellezés
1988. 5. szám 12-13.
oldal.
Gáspár Pál
Bemutatjuk a MODELA által gyártott CO2
motort
Az egyszerű csomagolású dobozban - a motoron kívül -
a motor működtetéséhez, felszereléséhez, karbantartásához szükséges
alkatrészek, pótalkatrészek és szerszámok találhatók.
Ezt a szép CO2 motort 600-900 mm fesztávolságú, 60-100 g súlyú
repülőmodellek számára tervezték a csehszlovák mérnökök.
Hogy is működik ez a motor? Működési elve hasonló a dugattyús
motorokéhoz, azzal a különbséggel, hogy itt a hengerben nem történik robbanás.
Az üzemanyagtartályban levő (20 °C-on 5-6 MPa, ami 50-60 kp/cm2 nyomású)
cseppfolyós CO2 gáz a hengerfejben levő golyós szelepet zárva
tartja. Miután megforgatjuk a főtengelyt, a dugattyú elindul fölfelé, és a
rajta található tüske kiemeli fészkéből a golyót. A hengerbe beáramló
CO2 gáz - nagy nyomása miatt - elindítja lefelé a dugattyút, közben
záródik a golyósszelep.
1.ábra.
Az így expandált GO2 gáz kiáramlik a kipufogónyíláson. A
főtengely lendületénél fogva folytatja mozgását, így a dugattyú elindul
fölfelé. Ez a mozgássorozat addig ismétlődik, amíg a tartályban elegendő
nyomású cseppfolyós GO2 van (1. ábra).
A motor fordulatszámának szabályozását is érdekesen
oldották meg. Az 1500-3000-ig terjedő fordulatszámot a henger tengelye körüli
elforgatásával lehet beállítani. Vigyázni kell arra, hogy az elforgatás után a
csatlakozó hollandit meg kell húzni a dobozban található villáskulccsal (2. ábra).
2.ábra.
A 3. ábra útmutatásával könnyen elvégezhetjük a motor felszerelését
repülőmodellekre. Álló, fekvő és lógó helyzetben is szerelhető ez a motor, csak
arra kell ügyelni, hogy a tartály ne legyen magasabban, mint a hengerfej.
Figyelnünk kell még a tartály dőlésszögére is. Csak 0°-30°-ig döntsük meg,
különben folyékony CO2 áramlik át a motorba, minek a következménye a
motor azonnali lefagyása (4. ábra).
A motor töltését egy igen ügyesen megoldott töltőkészülék
segítségével - amit szintén a motor tartozékaként a dobozban találunk -
végezhetjük el. Egy darab CO2 patronból két teljes repítést tudunk elvégezni.
3.ábra.
A CO2 motor karbantartása egyszerű. Nagyon
fontos, hogy a motort kb. öt repítés után meg kell olajozni. Az olajozási
pontokat a 5. ábra szemlélteti.
A
motor műszaki adatai:
Furat: 7 mm
Löket: 7 mm
Lökettérfogat: 0,27 cm3
Fordulatszám: 1500-3000 1/p
Üzemanyag: CO2
Teljes súly: 30 g
Ø180 mm légcsavarnál 1500 1/p
fordulatnál a motorjárati idő 47-70 mp
A hagyományos motorokkal szemben a CO2 motor előnye a csöndes
járás, a tiszta üzemmód, a könnyen beszerezhető üzemanyag és egyszerű kezelés.
4. ábra.
Ezt a motort a Csehszlovák
Kultúra üzletében (Bp. VIL, Tanács krt. 11.) lehet megvásárolni. Ebben az
üzletben beszerezhető a CO2 motorhoz
való félkész repülőmodell is. A CO2 motorhoz való
pótalkatrészt sajnos csak Csehszlovákiában, a motort árusító üzletekben lehet
kapni.
5.ábra.
A jól karbantartott CO2
modellmotor meghálálja a vele való törődést, mert mindig hiba nélkül emeli
magasba a „rábízott” repülőmodellt.
Megjegyzés: Ez az ismertető az eredeti katalógus és üzemeltetési tapasztalatok
alapján készült.
A motor összeállítási
ábrája
1. Motorház |
10. Hengerfej tömítés |
19. üzemanyagtartály |
28. Szelepgolyó |
2. Forgattyús tengely |
11. Hátsó fedél |
20. Tartály fedél |
29. Szelepanya |
3. Henger |
12. Légcsavar alátámasztó
tárcsa |
21. Tömítés |
30. Fej |
4. Hajtórúd |
13. Légcsavar alátét |
22. Töltő cső |
31. Kiszúrótű |
5. Dugattyú |
14. Csavar |
23. Csavarkötés |
32. Szűrő |
6. Támasztó gyűrű |
15. Forgattyústengely
csapágy |
24. Töltővég tömítés |
33. Gumi tömítés |
7. Szelepülés |
16. Hollandi anya |
25. Töltővég |
34. Anya |
8. Szelepgolyó |
17. Csőtömítés |
26. Töltőszelep golyó |
35. Patrontartó |
9. Hengerfej |
18. Bevezető cső |
27. Szelepülés |
36. Ki-be csavaró kar |
Gáspár Pál
♣ Archiválta SRY 2005. január 17. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005