SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1988. 5. szám 12-13. oldal.

 

Gáspár Pál

Bemutatjuk a MODELA által gyártott CO2 motort

 

 

 

Az egyszerű csomagolású dobozban - a motoron kívül - a motor működtetéséhez, felszereléséhez, kar­bantartásához szükséges alkatrészek, pótalkatrészek és szerszámok találhatók.

 

Ezt a szép CO2 motort 600-900 mm fesztávolságú, 60-100 g súlyú repülőmodellek számára tervezték a csehszlovák mérnökök.

Hogy is működik ez a motor? Működési elve hasonló a dugattyús motorokéhoz, azzal a különbséggel, hogy itt a hengerben nem történik robbanás. Az üzemanyag­tartályban levő (20 °C-on 5-6 MPa, ami 50-60 kp/cm2 nyomású) cseppfolyós CO2 gáz a hengerfejben levő golyós szelepet zárva tartja. Miután megforgatjuk a főtengelyt, a dugattyú elindul fölfelé, és a rajta talál­ható tüske kiemeli fészkéből a golyót. A hengerbe be­áramló CO2 gáz - nagy nyomása miatt - elindítja le­felé a dugattyút, közben záródik a golyósszelep.

 

1.ábra.

 

Az így expandált GO2 gáz kiáramlik a kipufogónyílá­son. A főtengely lendületénél fogva folytatja mozgását, így a dugattyú elindul fölfelé. Ez a mozgássorozat addig ismétlődik, amíg a tartályban elegendő nyomású csepp­folyós GO2 van (1. ábra).

 

A motor fordulatszámának szabályozását is érdeke­sen oldották meg. Az 1500-3000-ig terjedő fordulat­számot a henger tengelye körüli elforgatásával lehet be­állítani. Vigyázni kell arra, hogy az elforgatás után a csatlakozó hollandit meg kell húzni a dobozban talál­ható villáskulccsal (2. ábra).

 

2.ábra.

 

A 3. ábra útmutatásával könnyen elvégezhetjük a motor felszerelését repülőmodellekre. Álló, fekvő és lógó helyzetben is szerelhető ez a motor, csak arra kell ügyelni, hogy a tartály ne legyen magasabban, mint a hengerfej. Figyelnünk kell még a tartály dőlésszögére is. Csak 0°-30°-ig döntsük meg, különben folyékony CO2 áramlik át a motorba, minek a következménye a motor azonnali lefagyása (4. ábra).

 

A motor töltését egy igen ügyesen megoldott töltőké­szülék segítségével - amit szintén a motor tartozékaként a dobozban találunk - végezhetjük el. Egy darab CO2 patronból két teljes repítést tudunk elvégezni.

3.ábra.

 

A CO2 motor karbantartása egyszerű. Nagyon fontos, hogy a motort kb. öt repítés után meg kell olajozni. Az olajozási pontokat a 5. ábra szemlélteti.

 

A motor műszaki adatai:

Furat: 7 mm

Löket: 7 mm

Lökettérfogat: 0,27 cm3

Fordulatszám: 1500-3000 1/p

Üzemanyag: CO2

Teljes súly: 30 g

Ø180 mm légcsavarnál 1500 1/p fordulatnál a motorjárati idő 47-70 mp

 

A hagyományos motorokkal szemben a CO2 motor előnye a csöndes járás, a tiszta üzemmód, a könnyen beszerezhető üzemanyag és egyszerű kezelés.

 

4. ábra.

 

Ezt a motort a Csehszlovák Kultúra üzletében (Bp. VIL, Tanács krt. 11.) lehet megvásárolni. Ebben az üzletben beszerezhető a CO2 motorhoz való félkész re­pülőmodell is. A CO2 motorhoz való pótalkatrészt saj­nos csak Csehszlovákiában, a motort árusító üzletek­ben lehet kapni.

 

5.ábra.

 

A jól karbantartott CO2 modellmotor meghálálja a vele való törődést, mert mindig hiba nélkül emeli magasba a „rábízott” repülőmodellt.

 

Megjegyzés: Ez az ismertető az eredeti katalógus és üzemeltetési tapasztalatok alapján készült.

 

A motor összeállítási ábrája

1. Motorház

10. Hengerfej tömítés

19. üzemanyagtartály

28. Szelepgolyó

2. Forgattyús tengely

11. Hátsó fedél

20. Tartály fedél

29. Szelepanya

3. Henger

12. Légcsavar alátámasztó tárcsa

21. Tömítés

30. Fej

4. Hajtórúd

13. Légcsavar alátét

22. Töltő cső

31. Kiszúrótű

5. Dugattyú

14. Csavar

23. Csavarkötés

32. Szűrő

6. Támasztó gyűrű

15. Forgattyústengely csapágy

24. Töltővég tömítés

33. Gumi tömítés

7. Szelepülés

16. Hollandi anya

25. Töltővég

34. Anya

8. Szelepgolyó

17. Csőtömítés

26. Töltőszelep golyó

35. Patrontartó

9. Hengerfej

18. Bevezető cső

27. Szelepülés

36. Ki-be csavaró kar

 

 

Gáspár Pál

 

♣ Archiválta SRY 2005. január 17. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005