Eredeti megjelent:
Modellezés
1991. október. 9-11. old.
Csiky Attila
Az álomgép: Pitts S-1
Speciál
„Ahogy az autózás szerelmesei számára a vágyak netovábbja egy Rolls-Royce, úgy epednek a repülés megszállottai egy Pitts Special után. Ezzel a géppel nem elég repülni, ezzel együtt kell élni-, birtokolni kell.” Ezek a lelkes szavak Michael Smith, többszörös műrepülő világbajnok pilótától származnak. És ő csak tudja! Alighanem mindenkinél többet vezette a repülés történetének ezt a nagyon sikeres gépét. A 80-as évek közepéig a gyönyörű kétfedelű valósággal „tarolt” a különböző műrepülő versenyeken.
A majdnem fél évszázaddal ezelőtt tervezett masinát csak az utóbbi évtized high-tech gyártmányai tudták kiszorítani az élvonalból.
A Pitts prototípusa 1944-ben repült először. A gép licencét több gyár is megvásárolta, így az idők folyamán a konstrukció néhány jelentős változtatáson ment keresztül. Az első gépeket még egy 90 lóerős motorral szerelték fel, míg majdnem negyven évvel később az S-1T változat már 200 lóerős erőforrást kapott. Az általunk bemutatott példány az amerikai Pitts Aviation gyártmánya. Itt a szárnyakat szinte teljesen áttervezték: az eredetileg félszimmetrikus profilt szimmetrikussá alakították, amely a hátonrepülésnél fejti ki jótékony hatását. Az eredetileg nyitott kabint hátratolható és felhajtható burkolattal látták el. És mindenekelőtt egy 180 lóerős Lycoming motort építettek be, amelynek gumiágyazata minimálisra redukálta a nemkívánatos rezonanciákat.
Ismét Michael Smith-t idézzük: „Az új Special olyan csendes, hogy éjszaka berepülhetnék vele a hálószobám ablakán, anélkül, hogy a családom felébredne.”
Ha ezt nem is, de egy másik bravúrt végrehajtott kedvenc gépe „nyergében”. 1977-ben átrepült a Colorado Folyó egy hídja alatt úgy, hogy a szárnycsúcsok majdnem súrolták a pilléreket. A korabeli beszámolók szerint a nézők lába kissé megroggyant a látványtól, de a kalandot végülis mindenki túlélte. A helyi rendőrség persze nem fogta fel humorosan a dolgot: „állami tulajdon veszélyeztetése miatt” 10 ezer dollár pénzbírságra ítélték a pilótát.
Mint minden szép és sikeres repülőgépet, a Pitts Specialt is utolérte „végzete”. Tucatnyi modellgyártó cég vette fel termékei sorába. Mi a német Robbe rádióirányításu, balsafavázra épült alkotását mutatjuk be, az építés különböző fázisaiban.
Műszaki adatok |
|
Név: |
Pitts S-1 Special |
Gyártó: |
Pitts Aviation Florida |
Felhasználás: |
Műrepülés |
Hajtómű: |
1xLycoming 0-290-D |
Ülések száma: |
1 |
Fesztávolság: |
5,28 m |
Törzshossz: |
4,72 m |
Magasság: |
1,68 m |
Utazási sebesség: |
225 km/óra |
Emelkedési sebesség: |
9,65 m/sec |
Távolság: |
Kb. 500 km |
A rajzok rájuk
kattintva új ablakban, nagy méretben megjeleníthetőek.
♣ Archiválta SRY 2007 április 25. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2007