Eredeti megjelent:
Aero História
1990. június (7.) 30-33. old.
Dr. Cziráky
József
Az MSrE
M 25 sportrepülőgép
Elhangzott a Gépipari Tudományos Egyesület
Repülőgép Központi Szakosztálya Repülési Bizottságának 1987. szeptember 30-i
ülésén.
A Repülési Emlékek Bizottsága által 1983-ban összeállított
„Műszakilag jelentős magyar repülőgépek" jegyzékében az 1920-1960 között
épített motoros sportgépek csoportjában szerepel a Jancsó
Endre által tervezett MSrE M 25 „Nebuló".
Nekem szép repülési élményeim fűződnek a gépmadárhoz,
mert 1942. április 28-án KapuváryJenő pilótával
a HA-NAY lajstromjelű „Nebuló"-val először repültem motoros repülőgépen.
Budaörsön a Sóváry Gyula által vezetett
HA-NAY „Nebuló"-ban ültem és figyeltem a kötelékrepülés nehézségeit. Érden az 1943 nyarán tartott motoros kiképzéskor a HA-NBH és
a HA-NAK „Nebuló" gépekkel iskoláztam Czékus
Zoltán, Auguszt Lajos, Szokolay
András és Stifter János oktató
pilótákkal.
A „Magyar Szárnyak"-ban először 1940-ben
jelent meg értesítés arról, hogy a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület
tervezőirodájában elkészültek az M 25 típusú motoros iskolagép műhelyrajzai
(1). A repülési szaklap 1940. október 15-i számában (2) már arról olvashatunk,
hogy „a napokban" Varga József kereskedelmi miniszter a budaörsi
repülőtéren megtekintette az új gépet, az M 25-öt, melyet Tasnádi
László és Jancsó Endre mutatott
be. A közölt fényképen a gépnél Jancsó mérnök áll a
miniszter mellett.
Ugyanebben a számban jelent meg az M 25 HA-NAK
fényképe és ismertetése. A cikk névtelen írója elmondja (3), hogy egy esztendő
munkájával elkészült a legújabb magyar sportrepülőgép, az MSrE
M 25-öse. Maga a tervező, Jancsó Endre repülte be a
napokban a budaörsi repülőtéren. Milyen a gép? - kérdezte a cikkíró. Olyan,
amilyennek terveztük és készítettük - hangzott a válasz. Könnyű mozgású, kiváló
repülőtulajdonságú.
Az M 25 - folytatódik a beszámoló - mélyfedelű
iskola-, műrepülő- és túragép. Kétkormányos, kétüléses, az ülések egymás mögött
vannak. Az új magyar sportrepülőgép az 1939-ben meghirdetett pályázat egyik
eredménye. A feladat az volt, hogy egy gépben egyesíteni kell a korszerű
iskolagép, műrepülőgép és túragép minden előnyét. A magyar viszonyoknak
megfelelő, valóban mindenttudó gépet kellett
szerkeszteni és a berepülési eredmények azt igazolják, hogy az M 25-ben ezeket
a tulajdonságokat sikerült egyesíteni. A gépben 105 lóerős Hirth
motor van. Oktatásra igen alkalmas és a külföldi eredetű iskolagépek helyére be
lehet állítani a magyar iskolagépet. Az M 25 a Műegyetemi Sportrepülő
Egyesület repülőgépépítő műhelyében épült, a munkát Szegedi
József irányította.
Az M 25 „Nebuló” adatai
TÖRZS: Hegesztett acélcsőváz. Az
aerodinamikailag legtökéletesebb forma miatt a csővázra könnyű faszerkezet van
felerősítve és ezt burkolja a külső vászonborítás. A
motor burkolata alumíniumlemez. A két egymás mögötti ülés kormányberendezéssel
és műszerekkel van ellátva. Az utasfülke burkolata átlátszó, szilánkmentes
plexiüveg. A gép egyaránt használható nyitott vagy zárt utasfülkével.
SZÁRNY: Szabadonhordó,
kétfőtartós, faszerkezetű. A mellső éltől a hátsó
főtartóig alul és felül réteges lemezborítású. A két félszárny Krupp-Izet acéllemez vasalással csatlakozik a törzsbe
behegesztett acélcső szerkezetű szárnycsonkhoz. A réselt csűrőlap acélcsőből
hegesztett. A szárnycsonkban kapott helyet jobb- és baloldalon a két
üzemanyagtartály.
KORMÁNYFELÜLETEK: Szabadonhordók. Hegesztett acélcsőváz: az orr-rész a
kormányfőtartóig réteges lemezzel, a főtartó után vászonnal borítva. A magassági
és oldalkormány négy ponton van a törzshöz szerelve.
FUTÓMŰ: Merev, vagyis nem
behúzható és erős igénybevételre tervezték. Három ponton van a szárnycsonkhoz
kötve. A gumigyűrűrugózás miatt hosszú a rugóút és
lágy a rugózás. A futóműtámasztódúcok áramvonal
szelvényűek. A kerekek egymástól való aránylag nagy távolsága jó földi
stabilitást eredményez. Mindkét kerék az oldalkormánypedálra szerelt
mozgatókar segítségével külön-külön is fékezhető.
FAROKKERÉK: A hosszú rugózóút
miatt lágy a rugózás. A géppel földön könnyen és gyorsan lehet fordulózni.
MOTOR: Hirth H.M.A2 gyártmányú, 105 LE-s léghűtéses,
négy lógó hengeres soros motor, 3,96 liter hengerűrtartalommal. A beépítésre
szolgáló csapok gumiba ágyazottak.
LÉGCSAVAR: Kétágú fa légcsavar, a két belépőélen ragasztott vasalással.
MŰSZEREK: Iránytű, elfordulásjelző,
sebességmérő, két magasságmérő (egy finom és egy durva), variométer,
fordulatszámláló, olajnyomásmérő és időóra.
MŰSZAKI ADATOK: szárnyfesztáv: 10,0
m, törzshossz: 7,3 m, magasság: 2,2 m, szárnyfelület: 16,3 m2,
géptömeg: 470 kg, felszálló tömeg: 720 kg (iskolarepülésnél), 590 kg
(műrepülésnél), 790 kg (túrarepülésnél). Maximális sebesség: 210 km/ó,
utazósebesség: 190 km/ó, leszállósebesség: 80 km/ó. Emelkedés: 3,5 m/s, csúcsmagasság: 4000 m, hatótávolság: 350-400 km.
Felületi terhelés: iskolarepülésnél 44,1 kg/m2,
műrepülésnél 36,3 kg/m2, túrarepülésnél 48,3 kg/m2.
1940 telének egyik verőfényes délelőttjén (4) a
budaörsi repülőtéren sportrepülő életünk kiváló pilótái repültek a
„Nebuló"-val. Jelen volt Jancsó
Endre és Szokolay
András, akik elmagyarázták a pilótáknak
az M 25-ös berendezését, kormányait, műszereit. Jó véleményt mondott a
„Nebuló"-ról Kováts Sándor (BSzKRt), Endes Gábor (Győri
repülőgépgyár), Széchenyi Tasziló gróf (Csepeli berepülő
pilóta), Pintér József (oktató),
Szilas Tibor (oktató), Zichy Nándor gróf (MAESz) és Takátsy Tibor (MAVAG).
Az 1941. évi Nemzeti Repülő Csillagtúrát (5) Vadas
László nyerte az MSrE
M 25 HA-NAK „Nebuló"-val a 11 célbaérkező közül.
A repülőtúra és repülőverseny első hat helyezettje: 1. Vadas László (M 25), 2. Jenik
Győző (KI. 35), 3. Tasnádi László (BL. 6), 4. Bollmann Béla (M 19), 5. Kovács Sándor (KI. 25) és 6. Eörsi Nagy Lajos (Gerle 13).
A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület műhelyében épült
„Nebuló"-kon (HA-NAK, HA-NAX, HA-NAY, HA-NAZ) kívül a MÁVAG is elkezdte az
M 25 iskolagépek sorozatgyártását Takátsy
Tibor gépészmérnök, berepülő pilóta vezetésével és áttervezése szerint.
A „Nebuló"-hoz új törzs- és kabinkiképzést
tervezett, a motorburkolat is áramvonalasabb lett és a légcsavar átmérőjét is
megnövelte 10 cm-rel. Az átalakítás eredményeként a gép sebessége mintegy 10 km/ó-val nagyobb lett és műrepülő tulajdonságai is
megjavultak.
Az első MÁVAG M 25 HA-NBA „Nebuló" 1942-ben
készült el és a Magyar Szárnyak június 15.-i számából arról értesül az olvasó,
hogy a kiképzőkeretek a Vecsés melletti ferihegyi
repülőtéren (a mai Ferihegy 2. területén) átvehették az első nagyobb szériában
épült új magyar iskolagépeket, a „Nebuló"-kat. A
fényképen sorban áll nyolc iskolagép. Jancsó
Endre, a Magyar Aero Szövetség műszaki
osztályának vezetője ismertette az általa tervezett és a MÁVAG műhelyében
készült gépek műszaki adatait és repülési tulajdonságait.
A MÁVAG-ban összesen 10 „Nebuló" épült HA-NBA
/ HA-NBJ lajstromjellel. Közülük a HA-NBE még 1949-ben is repült eredeti
jelzéssel.
A Beszkárt-repülők 1943. évi jelentésében
említés történik arról, hogy az „őszeleji napokban" kedves vendégük volt Heinz Rühmann német
filmszínész, aki maga is repülő, Kováts Sándor főoktató társaságában rövid légisétát tett a „Nebuló"-val.
A második világháború után az újjáépített HA-NBE
„Nebuló"-t az Országos Magyar Repülő Egyesület (OMRE) üzemeltette. Rédei György (6) OMRE főtitkár és Pintér
József motoros kiképzés vezető 1948. április 25-én
Belgrádban részt vett a „Nebuló"-val egy repülésügyi kongresszuson és
megtekintették a verseci motornélküli repülési központot
is. Az 1948 augusztusában tartott Dunavölgyi
Centenáriumi Repülőversenyen is ott volt az OMRE „Nebuló"-ja.
Winkler László (7) gépészmérnöknek a magyar repüléstechnika 50 évéről írt munkája szerint a
„Nebuló"-t Jancsó Endre, Szegedi József és Szokolai András tervezte. A gép kb. 18 példányban épült. A
szerző (8) a magyar repülőkonstrukciók Rákostól napjainkig tartó ismertetésének
16. részében mutatja be a „Nebuló" alsószárnyas iskolagépet. Közli a gép
műszaki adatait, a HA-NAK prototípus fényképét és oldalrajzát. Megemlíti, hogy
a „Nebuló" inkább túragép volt, mint iskolagép. Közli, hogy a széria
gépeket a MÁVAG gyártotta Takátsy Tibor mérnök
átdolgozása szerint magasított futóművel és törzsszerkezettel.
A Csanádí-Nagyváradi-Winkler: A
magyar repülés története c. munka második (1977) kiadása szerint (91 Jancsó Endre a Szíváck-féle
szárnyhoz M 25 „Nebuló" néven iskola és túrarepülőgép-változatot
tervezett. A HA-NAK jelű gép minimális hosszúságú futószárait a MÁVAG-ban készült szériagépeknél meghosszabbították. Tíz
„Nebuló" került 1942-ben a kiképző keretekhez, de nem tartozott a
népszerű gépek közé. A sportrepülő egyesületek gépállományának jelzései között
(351. o.) a Műegyetem M 25 HA-NAK, HA-NAX és HA-NAZ iskolagépei, továbbá a
Repülő Alap MÁVAG építésű, HA-NBA/NBJ lajstromjelű „Nebuló"-i szerepelnek,
összesen tehát 13 gép. A HA-NAY jelű „Nebuló" - amellyel kétszer is
repültem - nincs feltüntetve. Jelenlegi ismereteink szerint tehát összesen 14
polgári lajstromjelű „Nebuló" épült.
Hasonlítsuk össze (10) az M 25 „Nebuló"
műszaki adatait két korabeli, hasonló felépítésű német sportrepülőgép
adataival.
Géptípus |
M 25
„Nebuló” |
Klemm Kl. 35D |
Klemm Kl. 25D |
Személyzet |
Kettő |
Kettő |
Kettő |
Lóerő,
motor |
105 LE, Hirth |
105 LE, Hirth |
80 LE, Hirth |
Építésmód |
Alsószárnyas |
Alsószárnyas |
Alsószárnyas |
Ülés |
Nyitott/zárt |
Nyitott |
Nyitott |
Szárny |
Egyenes |
Tört |
Egyenes |
Futómű |
Merev |
Merev |
Merev |
Fesztáv
(m) |
10,00 |
10,40 |
13,00 |
Hossz
(m) |
7,30 |
7,50 |
7,50 |
Magasság
(m) |
2,20 |
2,05 |
2,05 |
Szárnyfelület
(m2) |
16,30 |
15,20 |
20,00 |
Géptömb
(kg) |
470 |
480 |
420 |
Felszálló
tömeg (kg) |
590-790 |
780 |
650-720 |
Csúcssebesség
(km/ó) |
210 |
210 |
160 |
Utazósebesség
(km/ó) |
190 |
195 |
140 |
Leszállósebesség
(km/ó) |
80 |
75 |
60 |
Emelkedés
(m/sec) |
3,5 |
3,5 |
3,2 |
Szolg. magasság (m) |
4000 |
5100 |
4800 |
Hatótáv
(km) |
350-400 |
630 |
650 |
Az adatokból megállapítható, hogy az M 25
„Nebuló" és a Klemm KI. 35D teljesítményei
hasonlóak, a Klemm KI. 25D teljesítménye kisebb, mert
a motorteljesítmény is kisebb. Nagyobb eltérés van a szolgálati magasságban és
a hatótávolságban a német gépek javára.
Dr. Cziráky József
IRODALOM
1. Beszél a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület munkája. Magyar Szárnyak
1940. 2. sz. 27. o.
2. Raczkó Lajos: Varga József kereskedelmi
miniszter megtekintette a Műegyetemi Sportrepülő Egyesűlet
új gépét és a BSE Motoros kiképző keretét. Magyar Szárnyak 1940. 12. sz. 17.
o.
3. M 25 a Műegyetemi Sportrepűlő Egyesűlet új gépe. Magyar Szárnyak 1940. 12. sz. 19. o.
4. (n): Repűltünk a Nebulóval. Magyar Szárnyak
1940. 16. sz. 54. o.
5. Rackó Lajos: A Nemzeti Csillagtúrát Vadas
László nyerte a Műegyetemiek M 25-ös gépén. Magyar Szárnyak 1941. 18. sz. 21.
o.
6. Rédei György: OMRE-kűldöttség
a baráti Jugoszláviában. Magyar Repülés. 1948. 4. sz. 51. o.
7. Winkler László: A magyar repülőtechnika 50 éve (1916-1966). Különlenyomat a Technikatörténeti Szemle 1967. évi lV, számából l. rész. Budapest, 1971. ll. rész 124 o.
8. Winkler László: Magyar repülőkonstrukciók
Rákostól napjainkig (16). Repülés 1968. 8. sz. 8. o.
9. Csanádi-Nagyváradi-Winkler: A magya• repülés története. ll. kiadás Budapest, 1977. 164. o.
10. Schneider, H.: Das grosse Flugzeug-Typenbuch von 1944. HildesheimlNew York, 1980. 210. és 202. S.
♣ Archiválta SRY 2007 május
29. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft
Word ♣ SRY MODELL 2007