SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Ezermester

1974./7. szám 15-18. oldal.

 

„TEMESVÁR”

Hajómodell, történeti, működőképes, szobadísz.

 

 

A múlt század végétől szokatlan haj­tású vontatóhajócska, a „Temesvár" köz­lekedett a Bégán (sőt valószínű, hogy még ma is használják ott). Az eredetit 1894-ben az óbudai Hajógyárban építet­ték, s első, 106 lóerős, kéthengeres gőz­gépe a hajó farán elhelyezett lapátke­reket hajtotta.

Modellünket viszont villanymotor hajtja. A kis hajótest könnyen elkészíthető, amellett különleges szobadísz, s még mű­ködőképes, és műszaki-történeti em­lékként is helytálló. Elkészítését meg­könnyíti, hogy méretei közvetlenül leve­hetők, a rajzról, s hogy felépítménye mű­anyag maradékokból állítható össze.

A hajótest

  Modellünk testét (1) 20 és 10 mm-es deszkából, valamint 5 és 2 mm-es réte­gelt lemezből állítsuk össze. Először a 10 és 20 mm-es deszkákat szegeljük össze, majd e kettőre az 5 és 2 mm-es rétegelt lemezeket apró szegekkel erősítsük fel. A hajótest körvonalának előrajzolása után lyukfűrésszel vágjuk le a felesleges részeket. A hajótest az X-szel jelölt vo­nalnál érjen véget! A kivágott test olda­lait csiszoljuk le. Ezt követően a két desz­kadarabot szedjük szét, majd a vasta­gabbra rajzoljuk fel a hajótér kontúrját, s a középső részt vágjuk ki. Vigyázzunk, a test végénél hagyjunk 30 mm-es tömör részt.

   Ha a középső darabot kifűrészeltük, fogjunk hozzá a 10 mm vastag deszka mé­lyítéséhez, Vésővel dolgozzunk, de arra ügyeljünk, hogy a hajótér alja az X-pont felé fokozatosan emelkedjék. A két meg­munkált alkatrészt ragasszuk össze. A ra­gasztó száradása után fűrészeljük ki a gerinc (5) fészkét. A gerincet két egy­másra ragasztott műanyag csempe da­rabból vágjuk ki, majd Palma Rekord­dal ragasszuk a helyére. A hajótest tat­jának alját faráspollyal úgy vékonyítsuk el, hogy a gerinc melletti rész homorúan ívelt legyen. A test alsó élét és az orrát kerekítsük le. Ha ezzel elkészültünk, vés­sük ki a karzat benyúló részének mé­lyedését.

 

A fedélzet

Következő lépésben a leemelhető fe­délzetet (2) fűrészeljük ki, a még össze­erősített, 5 és 2 mm-es rétegelt lemezek­ből. A pontos előrajzolás fontos, különö­sen a hajó orránál levő gőzkazán (26) he­lyének bejelölése. Fűrészelés után a da­rabokat óvatosan vegyük szét. Az ötmil­liméteres darabból kapott keretet ragasz­uk a hajótest tetejére, s az éleket ke­rekítsük le. A kivágott rész belső élére ragasszunk 3X3 mm-es lécet, vagy hur­kapálcát. A leemelhető fedélzetet a két-milliméteres rétegelt lemezből kifűrészelt középső darab alkotja. Arra ragasszunk egy vékony hársfa furnért, s ha azt szá­radás után éles késsel 2 mm-enként, hosszában bevagdossuk, a fedélzet borí­tása hajópadlóként hat. A fedélzetre hal­ványan rajzoljuk fel a felépítmények he­lyét, majd az alkatrészt - s egyúttal a hajótest belsejét is - kétszer kenjük be higított, színtelen nitrolakkal.

 

A meghajtó egység

Az eredetitől eltérően a működtető egy­ség nem gőzgép, hanem egy 3 V-os kis villanymotor, amely fordulatszám-csök­kentő szíjáttétellel forgatja a lapátkere­keket. A motor (15) rögzítőbakját (14) műanyag csempéből kivágott darabokból állítsuk össze. (D). Az alkatrészeket ben­zollal, vagy kloroformmal ragasszuk össze. A tengely végére nyomjunk fából esztergált kis szíjtárcsát (16). A motorra forrasszunk két vezetéket, s azokat kös­sük egy kapcsolóhoz (18). A motorbakot és a kapcsolót ragasszuk a hajótestbe (A).

  Az áttételmű bakját (13) ugyancsak mű­anyag csempéből alakítsuk ki (C). A nagy szíjtárcsát (12) 2 mm-es tengelyre üssük fel, majd azt dugjuk a bak oldal­lapjába nyomott golyóstoll betétből ké­szített csapágyba. Ezt követően üssük helyére a kis szíjtárcsát (11), az mögé pedig húzzuk fel a másik csapágyazott oldallapot. A kis tárcsára helyezzünk egy lapos. Tesla-magnó szíjból levágott, két milliméter széles gyűrűt. (9). A két oldallap aljára csak most ragasszuk fel az alaplapot. Az áttételműt még ne ragas­szuk a helyére, majd csak a lapátkerék (7) és a karzat (3) beerősítése után.

 

Képeinken a fedélzetet és a felépítmények főbb darabjait

(A), a nyers- (B), majd a kész hajótestet (C) mutatjuk be.

 

A karzat

Modellünk egyik fontos alkatrésze a karzat, hiszen azon nyugszik a lapátke­rék (7). a gőzhenger (44), valamint a vontatókötél konzolok közül kettő (43. 48). A karzatot műanyag csempéből, vagy polisztirol lapból vágjuk ki. A hajtóka­rok (45) és a lapátkerék számára lomb­fűrésszel vágjunk nyílásokat. A kivágott karzatot ragasszuk a helyére, majd fog­junk hozzá a kormánylapát (6) beerősí­téséhez.

  A lapát 0,8 mm-es rézlemez darab, ten­gelye pedig kiegyenesített iratkapocs. A gerincet és a karzatot tüzes gombostű­vel lyukasszuk ki, majd a lapát alá és fölé - a tengelyre - húzzunk vékony ­PVC-csövet. A tengelyt először dugjuk a karzat furatába, majd a gerincet kissé lefeszítve, az alsó tengelycsonkot nyom­juk a furatba. A karzat fölé nyúló ten­gelyt ne csípjük le, vége érjen a lapát­kerékház tetejéig.

*(eredeti rajzon a fél hajótest szélessége a dörzsléc nélkül mérve 40 mm)

 

A lapátkerék

A hajó „lelke" ezért alkatrészeit gon­dosan készítsük el. A négy darab csil­lagkereket (7) egyszerre vágjuk ki és re­szeljük méretre (B). A darabokat jelöl­jük össze, majd két csillagkerék közé ra­gasszunk egy ,>Polyvitaplex-8" gyógy­szeres műanyagtégely nyakából levágott 3 mm széles gyűrűt (8). A két szélső csil­lagkerék közé fából esztergált távtartó­kat ragasszunk. A lapátkerék 2 mm-es tengelyét üssük a helyére, a csillagkere­kek megjelölt pontját állítsuk egyvonalba, s ragasszuk helyükre a baby-elemek műanyag burkolatából levágott lapátokat. Minden lapát két egymásra ragasz­tott darabból áll. Vigyázzunk, a lapátok ne nyúljanak a középső szíjtárcsa fölé.

 

  A lapátkerék tengelyére húzzunk jobbról-balról egy-egy csőszegecset. Azok lesznek a csapágyak. A lapátkerék szíj­tárcsájára (8) húzzuk fel az áttételmű szíját (9), majd a tengely csapágyait nyomjuk egy-egy kifúrt műanyagcsíkba (4). A lapátkereket e két műanyag csem­pe lappal erősítsük a karzatra. Az átté­telmű bakját (13) úgy ragasszuk a hajó­tér aljára, hogy a meghajtószíj (9) fe­szes legyen. Szereljünk fel egy U-alakra hajlított szíjfeszítőt (10) is. A szíjfeszí­tőbe nyomott szegecsekre húzzunk egy-­egy, golyóstollból levágott csövecskét.

   Most próbáljuk ki a meghajtó mecha­nikát. A kapcsoló (18) szabad vezetékeire csatlakoztassunk egy 4,5 V-os laposele­met (19), tegyük fel a meghajtó szíjat (17), majd kapcsoljuk be a motort. Ha pontosan dolgoztunk, a lapátkerék aka­dálytalanul forogni kezd. A laposelem el­mozdulását fabetétekkel (20) előzzük meg.

 

*(eredeti rajzon a kerékdob átmérője 28mm a lapátok nélkül)

 

 

A fedélzeti felépítmények

  Munkánk nehezén már túljutottunk, de azért van még elég tennivalónk, hogy modellünk az eredetihez hasonló legyen. A fedélzeten munkálkodjunk tehát to­vább. Műanyag csempe darabokból ra­gasszuk össze a mellvédet (23), a csörlő vázát (24), a kormányhidat (32), a hajó­téri lejáró fülkét (33), a fedélzeti kamra oldalait (38), a szellőzőházat (39), a tat­szekrényeket (42) és a lapátkerékházat (47). A szellőzőház ablakkeretei az OVC vasútmodell építőcsomagban található kis ablakok. (Kapható a játékboltokban 12,­Ft-ért). A fedélzeti kamra domború te­teje Baby-elem burkolatából levágott da­rab, s ugyancsak ebből az anyagból cél­szerű elkészíteni a mentőcsónakot (30) és a gőzkazánt (26) is.

  

   A kéményt (27) köldökcsapból eszter­gáljuk. A szellőző kürtőket (28) 4-5 mm átmérőjű alumínium-, vagy rézcsőből hajlítsuk meg. A lágy fém lehetővé te­szi, hogy a kürtők szájnyílását az igazi­hoz hasonlóan oválisra alakítsuk. A kür­tőket a fedélzetbe ragasztott kis fa rudakra erősítsük fel. A vontatóhorog oszlopát (37) szintén fából esztergáljuk ki, majd hajlítsunk köréje keskeny lemezcsíkot, arra meg forrasszunk rézhuzalból hajlí­tott horgot. A vontatókötél konzoljait (41, 43, 48) 1,5 mm-es rézhuzalból hajlítsuk meg, majd a huzalok végeire forrasszunk egy-egy csőszegecset. A huzalvégek 5-7 mm-re nyúljanak túl a csőszegecseken.

   A korlátok (40) függőleges oszlopait 0,8 mm-es rézhuzalból daraboljuk le, s végüktől 5 mm-re mindegyikre forras­szunk kis csőszegecset. Az oszlopokat nyomjuk a fedélzet szélébe fúrt lyukak­ba, s ellenőrizzük, hogy mindegyik me­rőlegesen áll-e. A korlátok vízszintes összekötő részei szigetelőanyaguktól rnegtisztított, vékony, ónozott, gyengeáramú vezetékek. A huzalokat hajlítsuk az első vontatókötél konzolra (41), majd forras­szuk a korlát-oszlopokhoz.

 

    Következő műveletként a csónakemelőket (29) hajlítsuk meg, majd végüket lapítsuk el. A horgonycsörlő (24) oldalait két helyen fúrjuk át. A felső lyukba dugjunk vékony rézhuzalt, melynek két végébe hajlítsunk egy-egy hajtókart. Az alsó furatba dugott huzalra fából eszter­gált kis kötéldobot erősítsünk. A kötél­dobra még ezt megelőzően csévéljünk egy sor fekete vagy szürke hímzőfona­lat. .

 

   A horgonyt (21) 0,8 mm-es rézhuzalból forrasszuk össze. A négy huzaldarab vé­gét lapítsuk el, hajlítsuk íveltre, majd összefogva forrasszuk össze. A horgony­szár elkeskenyedő végére forrasszunk kis gyűrűt, a horgony ágai közé pedig egy kis huzalszemet. A horgonybak (22) anya­ga 1,5 mm-es huzal. A horgonylánc (50) vékony réznyaklánc darabka.

 

  Újabb aprólékos feladat a ponyvatető vázának (34) összeállítása. Anyaga óno­zott, szigetelés nélküli gyengeáramú ve­zeték. A huzalt daraboljuk fel, s végétől kb. 15 mm-re forrasszunk mindegyikre kis csőszegecset, majd az oszlopokat dug­juk a fedélzet lyukaiba. Az alul kiálló huzalszárakra húzzunk újabb csőszege­cset, s a végeket hajlítsuk vissza. Az al­só csőszegecseket is forrasszuk az osz­lopokhoz. Ezt követően forrasszuk he­lyükre a vízszintes huzalokat, majd a fe­lesleges részeket csípjük le.

 

   A zászlórúd (35) 1,5 mm-es rézhuzal, mindkét végén csőszegeccsel. A kor­mányhíd melletti szellőzőcső (31) pedig golyóstollbetét, lemezből hajlított kúppal. A kötélbakok (25) 2 mm-es félgömbfejű rézszegecsek.

 

   A kis hajómodell akkor lesz igazán élethű, ha a lapátkereket eredetileg meg­hajtó gőzhengert és annak rudazatát is elkészítjük, s kis forgattyúval csatlakoz­tatjuk a kerék tengelyére. A gőzhenge­reket (44) vékonyfalú rézcsőből, a du­gattyúrudakat (45) műanyag, vagy réz­lemezből, a forgattyúkat (46) pedig egy mm-es rézlemezből, hajlítással alakítsuk ki. A dugattyúrudat kis szegeccsel erő­sítsük a forgattyúra, azt pedig 180 fok­ban elforgatva forrasszuk fel a lapátke­rék tengelyére. A dugattyúrúd vége sza­badon mozog a gőzhengerben! A du­gattyúrúd mozgásában nem akadályoz­hatja a lapátkereket, ezért a forgattyú­kat nagyon pontosan állítsuk be.

 

Hátra van még a dörzsléc (49) felerő­sítése. Az alkatrész két egymásra ragasz­tott, 2 mm széles furnércsík, amit Palma Rekorddal ragasszunk a hajótestre.

 

 

*(eredeti rajzon a hajótest hossza 345 mm a kormánylapát és a horgony nélkül mérve)

 

 

Élethű színekben

  Modellünk most még nyers, ezért vég­ső munkafázisként a mázolást végez­zük el. E munkához fekete Iskolatábla-­zománcot, fehér Wallkyd festéket, piros Minizománcot, kevés kályhaezüstöt, va­lamint színtelen nitrolakkot használjunk. Szürke színt fehér Wallkyd és kevés feke­te Iskolatábla-zománc keverékéből ka­punk. Hajónkat a következők szerint fes­sük be:

 

Matt fekete: a hajótest a vízvonalig, a gőzkazán, a szellőzőkürtők, a horgony­bak, a csónakemelők, a csónak kívülről, a korlátok, a vontatókötél-bakok és a lapátkerékház tetején levő kormányszer­kezet csigái, fordító ívei.

 

Matt szürke: a csónak belseje és a sze­gélye, a kormányhíd, a lejáró, a fedél­zeti kamra teteje és a kormányhíd mel­letti szellőzőcső.

 

Matt fehér: a mellvéd felső éle, a kormányhíd, a lejáró, a fedélzeti kamra oldalai, a ponyvatetőváz, a szellőzőház, a tatszekrénykék és a lapátkerékház kí­vülről.

Ezüst: a horgony, a csörlő, a kötélba­kok, a két gőzhenger, a dugattyúrudak és a forgattyúk.

 

Piros: a hajótest vízvonal alatti része, a szellőző kürtők belülről, a lapátkerék, valamint a lapátkerékház belseje.

 

Ha modellünk festésével végeztünk, pi­ros-fehér szalagokból varrjuk össze a hajózászlót (36), s azt néhány öltéssel rögzítsük a zászlórúdra. Ezután már csak az, ünnepélyes vízrebocsátás van hát­ra, amire nyugodt, sekély víz a legalkal­masabb.

 

*(eredeti rajzon hajótest hossza 368 a kormánylapát végétől a dörzsléc legelső pontjáig mérve)

 

 

 

Babos János

 

* Az archiváló megjegyzései.

 

♣ Archiválta SRY 2005.február 16. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005