Eredeti megjelent:
Ezermester
1974./7. szám 15-18.
oldal.
„TEMESVÁR”
Hajómodell, történeti, működőképes,
szobadísz.
A múlt
század végétől szokatlan hajtású vontatóhajócska, a „Temesvár" közlekedett
a Bégán (sőt valószínű, hogy még ma is használják
ott). Az eredetit 1894-ben az óbudai Hajógyárban
építették, s első, 106 lóerős, kéthengeres gőzgépe a hajó farán elhelyezett
lapátkereket hajtotta.
Modellünket
viszont villanymotor hajtja. A kis hajótest könnyen elkészíthető, amellett
különleges szobadísz, s még működőképes, és műszaki-történeti emlékként is
helytálló. Elkészítését megkönnyíti, hogy méretei közvetlenül levehetők, a
rajzról, s hogy felépítménye műanyag maradékokból állítható össze.
A hajótest
Modellünk
testét (1) 20 és 10 mm-es deszkából, valamint 5 és 2 mm-es rétegelt lemezből
állítsuk össze. Először a 10 és 20 mm-es deszkákat szegeljük össze, majd e
kettőre az 5 és 2 mm-es rétegelt lemezeket apró szegekkel erősítsük fel. A
hajótest körvonalának előrajzolása után lyukfűrésszel vágjuk le a felesleges
részeket. A hajótest az X-szel jelölt vonalnál érjen véget! A kivágott test
oldalait csiszoljuk le. Ezt követően a két deszkadarabot szedjük szét, majd a
vastagabbra rajzoljuk fel a hajótér kontúrját, s a középső részt vágjuk ki.
Vigyázzunk, a test végénél hagyjunk 30 mm-es tömör részt.
Ha a
középső darabot kifűrészeltük, fogjunk hozzá a 10 mm vastag deszka mélyítéséhez,
Vésővel dolgozzunk, de arra ügyeljünk, hogy a hajótér alja az X-pont felé fokozatosan emelkedjék. A két megmunkált
alkatrészt ragasszuk össze. A ragasztó száradása után fűrészeljük ki a gerinc
(5) fészkét. A gerincet két egymásra ragasztott műanyag csempe darabból
vágjuk ki, majd Palma Rekorddal ragasszuk a helyére.
A hajótest tatjának alját faráspollyal úgy vékonyítsuk el, hogy a gerinc
melletti rész homorúan ívelt legyen. A test alsó élét és az orrát kerekítsük
le. Ha ezzel elkészültünk, véssük ki a karzat benyúló részének mélyedését.
A fedélzet
Következő lépésben a leemelhető fedélzetet (2) fűrészeljük ki, a még
összeerősített, 5 és 2 mm-es rétegelt lemezekből. A pontos előrajzolás
fontos, különösen a hajó orránál levő gőzkazán (26) helyének bejelölése.
Fűrészelés után a darabokat óvatosan vegyük szét. Az ötmilliméteres darabból
kapott keretet ragaszuk a hajótest tetejére, s az éleket kerekítsük le. A
kivágott rész belső élére ragasszunk 3X3 mm-es lécet, vagy hurkapálcát. A
leemelhető fedélzetet a két-milliméteres rétegelt lemezből kifűrészelt középső darab
alkotja. Arra ragasszunk egy vékony hársfa furnért, s ha azt száradás után
éles késsel 2 mm-enként, hosszában bevagdossuk, a fedélzet borítása
hajópadlóként hat. A fedélzetre halványan rajzoljuk fel a felépítmények helyét,
majd az alkatrészt - s egyúttal a hajótest belsejét is - kétszer kenjük be
higított, színtelen nitrolakkal.
A meghajtó egység
Az eredetitől eltérően a működtető egység nem gőzgép, hanem egy 3 V-os kis villanymotor, amely fordulatszám-csökkentő
szíjáttétellel forgatja a lapátkerekeket. A motor (15) rögzítőbakját
(14) műanyag csempéből kivágott darabokból állítsuk össze. (D). Az
alkatrészeket benzollal, vagy
kloroformmal ragasszuk össze. A tengely végére nyomjunk fából esztergált kis
szíjtárcsát (16). A motorra forrasszunk két vezetéket, s azokat kössük egy
kapcsolóhoz (18). A motorbakot és a kapcsolót ragasszuk a hajótestbe (A).
Az áttételmű bakját (13)
ugyancsak műanyag csempéből alakítsuk ki (C). A nagy szíjtárcsát (12) 2 mm-es
tengelyre üssük fel, majd azt dugjuk a bak oldallapjába nyomott golyóstoll
betétből készített csapágyba. Ezt követően üssük helyére a kis szíjtárcsát
(11), az mögé pedig húzzuk fel a másik csapágyazott
oldallapot. A kis tárcsára helyezzünk egy lapos. Tesla-magnó szíjból levágott,
két milliméter széles gyűrűt. (9). A két oldallap aljára csak most ragasszuk
fel az alaplapot. Az áttételműt még ne ragasszuk a helyére, majd csak a
lapátkerék (7) és a karzat (3) beerősítése után.
Képeinken a fedélzetet és a felépítmények főbb
darabjait
(A), a nyers- (B), majd a kész hajótestet (C)
mutatjuk be.
A karzat
Modellünk egyik fontos alkatrésze a karzat, hiszen azon nyugszik a
lapátkerék (7). a gőzhenger (44), valamint a vontatókötél konzolok közül kettő
(43. 48). A karzatot műanyag csempéből, vagy polisztirol lapból vágjuk ki. A
hajtókarok (45) és a lapátkerék számára lombfűrésszel vágjunk nyílásokat. A
kivágott karzatot ragasszuk a helyére, majd fogjunk hozzá a kormánylapát (6)
beerősítéséhez.
A lapát 0,8 mm-es rézlemez darab, tengelye
pedig kiegyenesített iratkapocs. A gerincet és a karzatot tüzes gombostűvel
lyukasszuk ki, majd a lapát alá és fölé - a tengelyre - húzzunk vékony PVC-csövet.
A tengelyt először dugjuk a karzat furatába, majd a gerincet kissé lefeszítve,
az alsó tengelycsonkot nyomjuk a furatba. A karzat fölé nyúló tengelyt ne
csípjük le, vége érjen a lapátkerékház tetejéig.
*(eredeti rajzon a fél hajótest szélessége a
dörzsléc nélkül mérve 40 mm)
A lapátkerék
A hajó „lelke" ezért alkatrészeit gondosan készítsük el. A négy
darab csillagkereket (7) egyszerre vágjuk ki és reszeljük méretre (B). A
darabokat jelöljük össze, majd két csillagkerék közé ragasszunk egy ,>Polyvitaplex-8"
gyógyszeres műanyagtégely nyakából levágott 3 mm széles gyűrűt (8). A két szélső
csillagkerék közé fából esztergált távtartókat ragasszunk. A lapátkerék 2
mm-es tengelyét üssük a helyére, a csillagkerekek megjelölt pontját állítsuk egyvonalba, s ragasszuk helyükre a baby-elemek
műanyag burkolatából levágott lapátokat. Minden lapát két egymásra ragasztott
darabból áll. Vigyázzunk, a lapátok ne nyúljanak a középső szíjtárcsa fölé.
A
lapátkerék tengelyére húzzunk jobbról-balról egy-egy csőszegecset. Azok lesznek
a csapágyak. A lapátkerék szíjtárcsájára (8) húzzuk fel az áttételmű szíját
(9), majd a tengely csapágyait nyomjuk egy-egy kifúrt műanyagcsíkba (4). A
lapátkereket e két műanyag csempe lappal erősítsük a karzatra. Az áttételmű
bakját (13) úgy ragasszuk a hajótér aljára, hogy a meghajtószíj
(9) feszes legyen. Szereljünk fel egy U-alakra hajlított szíjfeszítőt (10) is.
A szíjfeszítőbe nyomott szegecsekre húzzunk egy-egy, golyóstollból levágott
csövecskét.
Most próbáljuk ki a meghajtó mechanikát. A kapcsoló (18) szabad
vezetékeire csatlakoztassunk egy 4,5 V-os laposelemet (19), tegyük fel a meghajtó szíjat (17),
majd kapcsoljuk be a motort. Ha pontosan dolgoztunk, a lapátkerék akadálytalanul
forogni kezd. A laposelem elmozdulását fabetétekkel (20) előzzük meg.
*(eredeti rajzon a kerékdob átmérője 28mm a lapátok
nélkül)
A fedélzeti felépítmények
Munkánk
nehezén már túljutottunk, de azért van még elég tennivalónk, hogy modellünk az
eredetihez hasonló legyen. A fedélzeten munkálkodjunk tehát tovább. Műanyag csempe
darabokból ragasszuk össze a mellvédet (23), a csörlő vázát (24), a
kormányhidat (32), a hajótéri lejáró fülkét (33), a fedélzeti kamra oldalait
(38), a szellőzőházat (39), a tatszekrényeket (42) és a lapátkerékházat (47).
A szellőzőház ablakkeretei az OVC vasútmodell építőcsomagban található kis
ablakok. (Kapható a játékboltokban 12,Ft-ért). A
fedélzeti kamra domború teteje Baby-elem
burkolatából levágott darab, s ugyancsak ebből az anyagból célszerű
elkészíteni a mentőcsónakot (30) és a gőzkazánt (26) is.
A kéményt (27) köldökcsapból
esztergáljuk. A szellőző kürtőket (28) 4-5 mm átmérőjű alumínium-, vagy
rézcsőből hajlítsuk meg. A lágy fém lehetővé teszi, hogy a kürtők szájnyílását
az igazihoz hasonlóan oválisra alakítsuk. A kürtőket a fedélzetbe ragasztott
kis fa rudakra erősítsük fel. A vontatóhorog oszlopát (37) szintén fából
esztergáljuk ki, majd hajlítsunk köréje keskeny lemezcsíkot, arra meg
forrasszunk rézhuzalból hajlított horgot. A vontatókötél konzoljait (41, 43,
48) 1,5 mm-es rézhuzalból hajlítsuk meg, majd a
huzalok végeire forrasszunk egy-egy csőszegecset. A huzalvégek 5-7 mm-re
nyúljanak túl a csőszegecseken.
A korlátok (40) függőleges oszlopait 0,8 mm-es
rézhuzalból daraboljuk le, s végüktől 5 mm-re mindegyikre forrasszunk kis
csőszegecset. Az oszlopokat nyomjuk a fedélzet szélébe fúrt lyukakba, s
ellenőrizzük, hogy mindegyik merőlegesen áll-e. A korlátok vízszintes
összekötő részei szigetelőanyaguktól rnegtisztított,
vékony, ónozott, gyengeáramú vezetékek. A huzalokat hajlítsuk az első
vontatókötél konzolra (41), majd forrasszuk a korlát-oszlopokhoz.
Következő műveletként a csónakemelőket (29) hajlítsuk meg, majd végüket
lapítsuk el. A horgonycsörlő (24) oldalait két helyen fúrjuk át. A felső lyukba
dugjunk vékony rézhuzalt, melynek két végébe hajlítsunk egy-egy hajtókart. Az
alsó furatba dugott huzalra fából esztergált kis kötéldobot erősítsünk. A
kötéldobra még ezt megelőzően csévéljünk egy sor fekete vagy szürke hímzőfonalat. .
A horgonyt
(21) 0,8 mm-es rézhuzalból forrasszuk össze. A négy
huzaldarab végét lapítsuk el, hajlítsuk íveltre, majd összefogva forrasszuk
össze. A horgonyszár elkeskenyedő végére forrasszunk kis gyűrűt, a horgony
ágai közé pedig egy kis huzalszemet. A horgonybak (22)
anyaga 1,5 mm-es huzal. A horgonylánc (50) vékony
réznyaklánc darabka.
Újabb
aprólékos feladat a ponyvatető vázának (34) összeállítása. Anyaga ónozott,
szigetelés nélküli gyengeáramú vezeték. A huzalt daraboljuk fel, s végétől kb.
15 mm-re forrasszunk mindegyikre kis csőszegecset,
majd az oszlopokat dugjuk a fedélzet lyukaiba. Az alul kiálló huzalszárakra
húzzunk újabb csőszegecset, s a végeket hajlítsuk vissza. Az alsó
csőszegecseket is forrasszuk az oszlopokhoz. Ezt követően forrasszuk helyükre
a vízszintes huzalokat, majd a felesleges részeket csípjük le.
A
zászlórúd (35) 1,5 mm-es rézhuzal, mindkét végén
csőszegeccsel. A kormányhíd melletti szellőzőcső (31) pedig golyóstollbetét,
lemezből hajlított kúppal. A kötélbakok (25) 2 mm-es félgömbfejű rézszegecsek.
A kis
hajómodell akkor lesz igazán élethű, ha a lapátkereket eredetileg meghajtó
gőzhengert és annak rudazatát is elkészítjük, s kis forgattyúval csatlakoztatjuk
a kerék tengelyére. A gőzhengereket (44) vékonyfalú rézcsőből, a dugattyúrudakat
(45) műanyag, vagy rézlemezből, a forgattyúkat (46) pedig egy mm-es
rézlemezből, hajlítással alakítsuk ki. A dugattyúrudat kis szegeccsel erősítsük
a forgattyúra, azt pedig 180 fokban elforgatva
forrasszuk fel a lapátkerék tengelyére. A dugattyúrúd vége szabadon mozog a
gőzhengerben! A dugattyúrúd mozgásában nem akadályozhatja a lapátkereket,
ezért a forgattyúkat nagyon pontosan állítsuk be.
Hátra van még a dörzsléc (49) felerősítése. Az
alkatrész két egymásra ragasztott, 2 mm széles furnércsík, amit Palma Rekorddal ragasszunk a hajótestre.
*(eredeti rajzon a hajótest hossza 345 mm a
kormánylapát és a horgony nélkül mérve)
Élethű színekben
Modellünk
most még nyers, ezért végső munkafázisként a mázolást végezzük el. E munkához
fekete Iskolatábla-zománcot, fehér Wallkyd festéket,
piros Minizománcot, kevés kályhaezüstöt, valamint
színtelen nitrolakkot használjunk. Szürke színt fehér Wallkyd
és kevés fekete Iskolatábla-zománc keverékéből kapunk. Hajónkat a következők
szerint fessük be:
Matt fekete: a hajótest a vízvonalig, a gőzkazán, a
szellőzőkürtők, a horgonybak, a csónakemelők, a csónak kívülről, a korlátok, a
vontatókötél-bakok és a lapátkerékház tetején levő kormányszerkezet csigái,
fordító ívei.
Matt szürke: a csónak belseje és a szegélye,
a kormányhíd, a lejáró, a fedélzeti kamra teteje és a kormányhíd melletti
szellőzőcső.
Matt fehér: a mellvéd felső éle, a
kormányhíd, a lejáró, a fedélzeti kamra oldalai, a ponyvatetőváz,
a szellőzőház, a tatszekrénykék és a lapátkerékház kívülről.
Ezüst: a horgony, a csörlő, a kötélbakok, a két
gőzhenger, a dugattyúrudak és a forgattyúk.
Piros: a hajótest
vízvonal alatti része, a szellőző kürtők belülről, a lapátkerék, valamint a
lapátkerékház belseje.
Ha modellünk festésével végeztünk, piros-fehér
szalagokból varrjuk össze a hajózászlót (36), s azt néhány öltéssel rögzítsük a
zászlórúdra. Ezután már csak az, ünnepélyes vízrebocsátás van hátra, amire
nyugodt, sekély víz a legalkalmasabb.
*(eredeti rajzon hajótest hossza 368 a kormánylapát
végétől a dörzsléc legelső pontjáig mérve)
Babos János
* Az archiváló megjegyzései.
♣ Archiválta SRY 2005.február
16. ♣ CANON LiDE system
♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005