SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1975. 12. szám 5. old. és tervrajzmelléklet.

Szvacsek Ferenc

A/2-es startkampó

 

  Ma már elengedhetetlen követelmény, hogy az A/2-es versenyzők korlátlan, ideig tudják vontatni gépüket. Ezt köröztetéssel érjük el. A sokféle körözési módszer kö­zül most az általam használt legújabb megoldást ismer­tetem. (A régebben alkalmazott startkampót át kellett alakítani, mert egy teljesen önzáró szerkezet volt, és zsinórszakadás esetén nem oldott.) (Lásd tervrajzmellék­letet.) A startkampót Ø2,5 mm lágy acélhuzalból készít­jük el a rajzon megadott méretre. A felső végébe egy kis beszúrást készítünk az oldalkormányhuzal részére (e célra a legjobb az ún. perlon), amit kötés után még ragasztóval is biztosítunk. A másik végét pedig ellapít­juk, mivel ide kell egy Ø1,5 mm-es furat, amibe az 1 mm Ø csap foglal helyet, amely biztosítja, hogy a startkarika laza zsinór (körözés) esetén ne akadjon le.

 

  A startkampóházat forgácsolással készítjük, melybe a menet, a rugóerő állítására szolgái. A rugót a mellékelt rajz alapján készítjük e1 0,8. mm-es acélhuzalból, lé­nyeges mérete, hogy csak 2 kg húzóerőnél zsugorodjon. Minél nagyobb erőre állítjuk be, annál jobb lesz a ki­lövés, ennek persze a szárny szilárdsága határt szab.

  A startkampóházra forrasztanunk kell egy 90°-ban meghajlított, 1 mm Ø belső méretű csövet, ebbe vezet­jük a perlonhuzalt az oldalkormányhoz. Lényeges mé­ret a huzal kivezetése a forgásponttól. A cső két végén gondosan képezzük ki (sorjázzuk), hogy a perlon szaka­dását elkerüljük. A biztosítócsap 1 mm Ø acélhuzal, melynek a forgáspontja egy magasságban van a startkampóéval. A hosszát akkor méreteztük megfelelően, ha a startkampó alsó helyzeténél ki tud akadni a biztosító­csap a furatból, s így lehetővé vá1ik a leoldás. (Célszerű összeállításkor kialakítani a megfelelő hosszméretét.)

 

  Az elkészült startkampót pár csepp olajjal lássuk el beszerelés előtt. Ajánlatos a mechanizmust kiszerelhe­tőre készíteni.

  A startkampó működése egyszerű, amíg modellünket 2 kg-nál kisebb erővel húzzuk a rugó nem mozdul, ezért a gép egyenesen halad (követi a gazdát) lásd 1. ábra.

 

 Ha a modell fej fölött van és meglazítjuk a felhúzózsinórt, a startkampó hátrahajlik (2-es ábra), ezáltal be­lép az oldalkormány, és a modell körözésbe megy át. Ebben a helyzetben az oldalkormány jobban belép, mint vitorlázáskor és emiatt a gép szűkebb körön (fej fölött) fordul meg. (Az oldalkormány szűkítését a kö­vetkező részben ismertetem.) Vigyáznunk kell a szűkítés  mértékével, nehogy a zsinóron bedugózzon a gép.

 

  Kilövés, illetve leoldáskor a modellt be kell gyorsí­tani. Annak ellenére, hogy a startkampó ilyenkor elöl van, az oldalkormány mégis belép, mert a húzóerő meghaladta a rugó erejét, s a startkampó lefelé moz­dulva, meglazít ja az oldalkormányt mozgató huzalt, to­vábbá a biztosítócsap is kibiztosított és hátrahajlott (3-as ábra), szabad utat adva a felhúzózsinór végén levő karikának.

  Leoldáskor az oldalkormány belépésére a jó kilövés miatt van szükség. A modell még zsinóron elindul egy körpályán, melyet leoldás után is igyekszik megtartani a tehetetlensége következtében, emiatt „felszaladás" után sem pumpál be, illetve szépen ráfordul magasság­nyeréssel. A leoldás pillanatától mérve kb. 1-1,5 mp múlva kell megszűnni az oldalkormány-szűkítésnek (en­nek a feladatnak az időzítőóra tesz eleget, melyet szin­tén bemutatok), ha ez több, a modell dugóba esik. Erre a megoldásra is a jó kilövés érdekében van szükség. Miután letelt a 1,5 mp a modell normál körön folytatja a repülést (4-es ábra).   `

E startkampó eredményes használata csak sok-sok repítés és gondos beállítás után érhető el.

Szvacsek Ferenc

 

♣ Archiválta SRY 2008 december 12. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008