SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992. IV.szám 26. old.

 

Krassó Tamás

Repülőképes makett-modell

(Klemm L-25d)

 

A Klemm a magyar motoros műrepülés egyik fontos gépe volt. Ter­vezője Dr. Hans Klemm, 1926-ban vetette papírra az "L"-sorozat 25-­ös változatának rajzait. A széria kialakításában és a gyártás meg­szervezésében jelentős szerepet játszott egy másik neves konst­ruktőr, Robert Lusser is. 1929 és 1939 között 700 darab készült eb­ből a típusból. Többféle motorral került forgalomba, a legnépsze­rűbbnek a négyhengeres, soros Hirth HM GO R bizonyult.

 

Műszaki adatok:

Fesztávolság:

13.00 m

Törzshossz:

7,43 m

Magasság:

2,00 m

Hordfelület:

20.00. m2

Üres súly:

420.00 kg

Utazósebesség:

150 km/óra

 

FESTÉS, SZÍNEZÉS:

A rajzon látható LX-MAP eredetijének törzse piros, a szárny és a vezérsík halványzöld.

 

ÉPÍTÉSI LEÍRÁS A MODELLHEZ

Ez a leírás nemcsak egy típusra vo­natkozik, hanem felhasználható vala­mennyi, acélcsőből készült vászonbo­rítású repülőképes makett megépíté­séhez is.

 

A MODELL NAGYSÁGÁNAK MEGVÁLASZTÁSA:

- C02-es motoros modell fesztávolsá­ga 700-750 mm.

- 10 cm3-es motoros modell fesztávol­sága 1300-1400 mm

A fesztávolság megválasztása azért fontos, mert a rajzot ennek arányában kell felnagyítani. A megfelelő szorzó­ szám segítségével a modell teljes törzs-szárny-vezérsík rajzát el lehet készíteni.

 

A TÖRZS MEGÉPÍTÉSE

Eleinte ajánlatos mindent úgy mére­tezni, ahogy az az eredeti repülőgé­pen található. Anyaga - C02 modell esetében -, 2 x 2 mm-es fenyő vagy balsa léc. A törzs felső részének borí­tását balsából (0,8 mm) készítsük. Feltétlenül számítsunk a szárny beépí­tésére, és ügyeljünk megfelelő (3°) ál­lásszög kialakítására. A motorburkolatot szintén balsából csináljuk. (Én igen sok apró lécből állí­tottam össze ezt az elemet, majd for­mára csiszoltam.) A futómű felerősíté­sét tanácsos gumival megoldani, miál­tal rugózó kerekeket kapunk, ami a re­pítések során igen hasznos. A gumit a törzsön belül kell felerősíteni. Már a törzs építéséből látható, hogy a ma­kettmodell építése nem kezdő model­lezőnek való!

 

A SZÁRNY ÉPÍTÉSE:

A C02-es modell esetében 1 mm-es balsa bordákat használjunk. A belépő és kilépő főtartókat, léceket 2 x 2-es fenyőlécből készítsük, úgy a makett­szerűség nyilvánvalóbb. A főtartók el­helyezését is az eredeti repülőgéphez hasonlóan érdemes megoldani. A trapézszárny bordáit a szárnyprofi­lok összefogásával és méretre csiszo­lásával alakítsuk ki. Így nem szüksé­ges minden szelvény egyedi megszer­kesztése. A vezérsíkok építése során nem lehet megfeledkezni arról, hogy az oldal- és magassági kormány állítási lehetősé­gét biztosítani kell. Ehhez lágy gom­bostűk beépítése ajánlott. A berepítés után bizonyos fokú rögzítés ragasztó­val történik. A tapasztalat az, hogy a berepítés után is szükséges néha az oldalkormányokon állítani.

 

  A modell bevonását vékony japánpa­pírral, nitrovászon feszítővel végezzük el. Ennek hígítására csak nitrohigítót használjunk. A lakkot két-három ré­tegben vigyük fel a felületre. A festést nitrolakkal csináljuk az eredeti repülő­gép hiteles színezése szerint.

 

  A berepítést igen óvatosan, szél­csendben tanácsos elkezdeni. Elő­ször inkább "nyomott" magassági kor­mányállás mellett repítsünk, mint el­lenkezőleg. Így nem megy az "égbe" a modell és nem is "esik át". A motor fordulatszáma csak annyi le­gyen, ami a stabil repüléshez szükséges.

 

(A rajz rákattintva új ablakban, nagy méretben megjeleníthető)

 

 

 

♣ Archiválta SRY 2005 június 03. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005