Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. V.szám 6. old.
Dr. Günter Miel
Elektromos versenymodellek törzsének
kialakítása (I.)
I
rész |
Cikksorozatunk a verseny, vagy speedmodelleknek
nevezett siklóhajók tervezésének kérdéseivel foglalkozik. Szerzőnk az RC
Rennboote szakírójaként már számos érdekes írást publikált ebben a tárgykörben.
A siklómodellekkel az Olvasó, vagy mint fantázia
szülte sporthajókkal, vagy mint egy eredeti mintához teljesen hű modellel
találkozhat. A sportmodelleket besorolási osztályukon belül a maximális
sebességre, a megkívánt menetidőre és a szükséges stabilitásra tervezik. Így
megkülönböztetjük az F1-E kategóriába tartozó sebességi modelleket - melyeknél
a kitűzött versenypályát távvezérelten egyszerre csak egy hajó teljesíti-, és
az FSR kategóriát, melyeknél egy regattában maximálisan tizenkét modell versenyez
egyidejűleg a bóják körül. A sporthajók bizonyos mértékig a kísérleti nyúl szerepét
töltik be az inkább szórakozásból, épített és úsztatott hasonmás
siklómodellek számára. Ez utóbbiak törzsének kialakítása során a tervező
messzemenően szabad kezet kap.
1.ábra
Gyári
alkatrészekből készült versenymodell. A viszonylag kis
sebesség
miatt, a stabilitásukkal szemben támasztott követelmények nem olyan szigorúak,
mint a
sportmodelleknél.
Ez a látszólagos előny azonban a dolgot egyáltalán nem teszi egyszerűvé. A test tervezése során mindenekelőtt rengeteg figyelembeveendő tényező és egymásnak ellentmondó követelmény között kell értelmes kompromisszumot találni. Ezekkel a hajókkal szemben támasztott igények a következők:
- a modellnek gyorsnak (a többieknél gyorsabbnak) kell lennie,
- meglehetősen hosszú utat kell megtennie, és minden körülmények között stabilan kell haladnia.
Hogyan érvényesíthetők ezek az feltételek a törzs kialakítása során ?
A hajómodelleknél két működési állapotot, vízkiszorítással történő és siklóhaladást különböztetünk meg. Kiszorításos haladás estében a test a vízvonalán úszik. A hajtóerőnek le kell küzdenie - a túlnyomórészt hullámellenállásból adódó-, menetellenállást. A sebességgel arányosan erősen növekvő hullámellenállás elég hamar a modell sebességének korlátjává válik. Ha azt szeretnénk, hogy járművünk gyorsabban haladjon, akkor ezt a tényezőt csökkenteni kell. Ezt a modell törzsének - növekvő sebesség mellett-, a vízből való kiemelkedésével lehet elérni. Ehhez olyan sebességfüggő hidrodinamikus felhajtóerő szükséges, melyet a, testnek saját magának kell létrehoznia. Ha vízben síklemezt húzunk (vagy tolunk) α állászög alatt, akkor arra az FA felhajtóerő és az FR ellenállás hat.
2.ábra
Erők keletkezése az áramló vízbe ferdén
bemerülő síklap esetében.
Ebből több következtetés vonható le. A
felhajtóerőnek pontosan olyan nagynak kell lennie, mint a modell súlyának. A
jó hatásfokú meghajtás érdekében a hajó súlyát a lehető legkisebb értéken kell
tartani. Más szóval siklómodellünk könnyű felépítményű legyen, természetesen a
szükséges szilárdság biztosítása mellett. Az FR ellenállás-összetevőt
alacsony értéken tartsuk, mert így kisebb teljesítményű motorra lesz szükségünk.
Mivel az FR erő az α beállási szögtől és a súrlódási ellenállást kiváltó
felület nagyságától függ, e két tényezőt szintén
kis értéken kell tartani. Ezek a meggondolások sima vízfelületre és egyenes
haladásra vonatkoznak. A teljes siklásban haladó modell ábráján világosan
felismerhető, hogy a vízzel csak a test hátsó harmada érintkezik.
3.ábra
Sebességi
modell teljes lendületben. A vízfelülettel ilyenkor csak a
hajófenék
egyharmada érintkezik
Mi történik azonban akkor, ha a víz felülete hullámos, vagy ha a hajónak
fordulót kell végrehajtania ? Ekkor a probléma nem csak nehézzé, hanem érdekessé
és technikailag izgalmassá is válik. A stabilitási meggondolásokba nem csak a
hullámos vízfelületen és kanyarban való haladás következtében fellépő, hanem
a hajtómű által kifejtett erőt is be kell vonni. Ezáltal a dolog elég
komplikálttá válik. A siklómodell stabilitását legcélszerűbb a test három
tengelye irányában tanúsított viselkedése alapján vizsgálni. Ebből vonhatók
le aztán a hajótörzs kialakítására vonatkozó végkövetkezések is.
4.ábra
A hajómodell testtengelyei és stabilitási
összetevői.
♣ Archiválta SRY 2005 június 22. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005