Eredeti megjelent:
Modellezés
1992. VI.szám 12.
old.
Égi Volkswagen
Ebben a sorozatunkban a repülés történetének legsikeresebb konstrukcióit
mutatjuk be. Ezúttal, egy szinte minden célra jól használható, igénytelen kisgépet
választottunk. Az eredeti terv negyvenöt éves, mégis máig gyártott típus.
Akárcsak földi névadójánál, a mérnöki munka diadala az egyszerű, szinte
elromolhatatlan szerkezet. A Volkswagen "Bogár" és a Havilland Beaver
a maga módján egyaránt tökéletes.
Az
amerikai forgalmi engedélyű Beaver szárazföldi és vízi változata.
A
hadsereg által kiselejtezett gépek jelenleg közkedvelt sport és szállítógépek
horgászok,
kempingezők
és más olyan hobbyt űzők számára, akik gyorsan akarnak kikerülni a civilizációból.
Kevés repülőgép terjedt el annyira a világon, mint a Havilland Aircraft "Beaver"
nevü gépe. Szinte minden kontinensen repülnek ezek a megbízható igénytelen
egymotorosok.
A gyártó,
a Havilland of Canada, a második világháború végéig alig foglalkozott saját
konstrukciókkal. A termelés súlypontját az angol anyavállalat gyártmányainak az
amerikai körülményekhez való igazítása képezte. Ez a "bush flying"
(bozótrepülés) üzemeltetésre való átalakítást jelentette. A kifejezés rossz
repülőterekre történő le- és felszállást, és járhatatlan, lakatlan területek
feletti repülést jelent. Itt a repülőgéppel és a rendszerek biztonságával
szemben fokozott követelményeket támasztanak, ugyanakkor a minimumra kell
csökkenteni a karbantartási és javítási igényeket.
Az ilyen üzemeltetési körülmények megszokottak
voltak a II. világháború előtt az amerikai kontinensen és Ausztráliában is.
Gyakran lehetett találkozni ezeken a tájakon a Havilland egy régebbi gépével,
a D.H.83 Fox Moth kétfedelesével is.
Röviddel a
háború után a cég Torontóban körkérdést intézett a "bozótrepülőkhöz"
és azok légitársaságaihoz, hogy milyen gépet tartanának optimálisnak. Az
eredmény világos volt: egyszerű vállszárnyú konstrukciót igényeltek, szilárd futóművel, amit fel lehet szerelni
sítalpakkal vagy úszókkal is. Teljes fémszerkezetet, hajtóműként pedig egy
Pratt and Whitney Wasp Junior motort akartak, , amely akkoriban a legmegbízhatóbb hajtó műnek számított.
A De Havilland-nál azonnal munkához láttak és már
1947. augusztus 16-án startolt a Beaver prototípusa, mely nevét (Beaver=hód) a
jövőbeni alaszkai üzemeltetés miatt kapta. A próbarepülések szokatlanul simán
zajlottak,
A
pilótafülke: középen a kormánybot, amely mindkét ülés elé kibillenthető.
a repülőgépet gyakorlatilag módosítások nélkül adhatták sorozatgyártásra.
A 310 méteres startolási távolsággal a gép kielégítette a legszigorúbb
követelményeket is, és mivel minden szempontból robusztus volt, különösen
Kanadában talált gyorsan vevőkre, 1950-ig több mint 100 gépet adtak el. A nagy
siker azonban csak ezután következett: 1950-ben a De Havilland cég résztvett
egy könnyű futár- és ellátó repülőgépre kiírt pályázaton, amelyet az USA hadserege
és légiereje támogatott. Az YL 20 típusjel alatt kipróbált Beaverek -
közönséges sorozatgyártású kivitelben -, nagy előnnyel megnyerték a
pályázatot. Ezzel a gyártó cég hatalmas megrendelésekhez jutott. 1960-ig 968
darab L-20 gépet szállítottak az USA-ba, ezeket többek között a koreai
háborúban vetették be, ahol összekötő és egészségügyi feladatokat láttak el.
Szállítottak magasrangú tiszteket is, amivel kiérdemelték a "The
General`s Jeep" (a tábornok dzsipje) elnevezést. A katonai gépeken hét ülőhely
volt és fel lehetett őket szerelni kettős kormányzással is. Az USA
hadseregének repülőit olajzöldre festették, az USAF (légierő) példányai
festetlenek maradtak, vagyis ezüstös színűek voltak. Néhány darab Alaszkában
repült, ezeket sítalpakkal látták el. Teljesen fehérre lakkozták őket, piros
vezérsíkokkal és szárnyvégekkel.
1962-ben a Beaver elnevezést
U-6A-ra változtatták, de közben a gépek nagy részét a katonai segély keretében
23 kisebb nemzetnek adták át. Ez a fő oka annak, hogy ezek a repülőgépek
manapság olyan exotikus felségjelek alatt repülnek, mint Kenya, Ghana, Laosz,
Tanzánia, Kambodzsa, stb.
Változatlanul érdekes marad
azonban a Beaver polgári alkalmazása. Híressé vált a repülőgép az ausztrál
délsarki kutatóexpedíció során, 1956-ban. A három alkalmazott DHC-2 kiválóan
bevált, és bekerültek a történelembe. Azt a három geológiai formációt, amelyeket
segítségükkel felfedeztek, Beaver Lake-nek (Hód-to), Beaver Glacier-nek (Hód
gleccser) és Beaver Island-nek (Hód sziget) nevezték el.
1966 elején elérte a legyártott
gépek száma az 1600 darabot. A 1657. számú DHC-2 után a termelést leállították,
elsősorban azért, mert a motor már nem felelt meg a modern
hajtómű-technológiának. Az ezt követően kifejlesztett változatot ,a DHC-2 Mk.
III-at egy PT-6A-6 turbóprop hajtóművel látták el, és ezzel tulajdonképpen egy
új, nagyobb teljesítményű repülőgépet hoztak létre.
A már
legendás Beaverek hosszú élettartama és univerzalitása gondoskodni fog róla,
hogy ezeket az eredeti, felülmúlhatatlan konstrukciókat a távoli jövőben is
láthassuk a levegőben.
Műszaki
leírás
A De Havilland Beaver DHC-2 egymotoros, merevítős szerkezetű,
vállszárnyas repülőgép, szilárd futóművel. A teljesen fémből készült
szárnyakat két főtartóval látták el. Állandó felületmélységük 1,59 méter, profiljuk
NACA 64 A CLI = 0,4 típusú. Az alsó burkolatot hosszanti profilozás merevíti.
A törzs három szegmensből áll: elől egy rácsos szerkezet acélcsőből, dural
burkolattal, középen a kabin, majd hátul egy félig héjszerkezetű konstrukció,
ugyancsak dural borítással. Nagymértékben hozzájárult a Beaver népszerűségéhez
a rendkívül praktikus kabin. Nagy belső terében a pilóta mellett még 8 személy
fér el. A fülke fűtött, és az ülések könnyen leszerelhetők, amivel nagy csomagtér
alakítható ki, amelybe az 1,2 x 0,99 méteres ajtón keresztül lehet rakodni.
Például egy 200 literes benzines hordó probléma nélkül elhelyezhető benne. A
nagy térfogatú tárgyak a kabin hátfalán keresztül betolhatók a vezérsíktartókba.
A futómű robusztus kivitele csillapítja a gödrös kifutók egyenetlenségeit.
Ehhez még hozzájárulnak a nagy (8,50 x 10) főkerekek is. A futóművet ellátták
hidraulikus tárcsafékkel, a farokkerék kormányzott. Alternatív megoldásként
sítalpak vagy úszók is felszerelhetők.
A hajtómű
kilenchengeres Pratt and Whitney gyártmányú R-985 Wasp Junior motor, melynek
teljesítménye 450 LE. Ez hajtja az állítható 2D30 237 Hamilton Standard
propellert, melynek átmérője 2,59 méter.
Fesztávolság |
14,64 |
Hosszúság |
9,24 |
Magasság |
2;75 |
Szárnyfelület |
23,2 |
Üres súly |
1371 kg |
Max. repülési súly |
2313 kg |
Max. sebesség |
262 km/h |
Utazósebesség |
230 km/h |
Hatótávolság |
733 km |
(A rajz
rákattintva nagy méretben, új ablakban megjeleníthető)
(Kép és szöveg az FMT nyomán)
♣ Archiválta SRY 2005 június 28. ♣ CANON
LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005