SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Repülés

1950. 8. szám 7.old.

Dugattyúsmotorok hővesztesége

 

  A motorok belsejében az üzemanyag elégésekor hatalmas hőenergia szabadul fel. Ez az energia azonban csak részben alakul át munkává, mert a motor nem képes teljes egészében hasznosítani. A hőenergiának azt a részét, mely nem alakítható át részünkre hasznos munkává, veszteségként kezeljük.

  Ha a működésben lévő motort ilyen szempontból vizsgáljuk, elég kedvezőtlen eredményre jutunk. Nézzük csak meg az ábrát.

  Könnyen érzékelhetjük minden különösebb berendezés nélkül a kipufogó gázokkal távozó hőmennyiséget. Pontos mérésekkel kimutatható, hogy az üzemanyagból felszabaduló hőmennyiség mintegy 40%-a ezúton távozik. Ezt megakadályozni nem tudjuk, csupán alkalmas berendezésekkel igyekszünk hasznos formában hasznosítani (Pl.: vezető és utasfülke fűtése, szívólevegő előmelegítése, stb.)

  A hőmennyiség tetemes részét a motor részei veszik át és erősen felmelegednek. A magas hőfok és a vele együtt járó erős tágulás, egyrészt az anyag szilárdságát csökkenti, másrészt a pontosan illesztett alkatrészeknél a súrlódás növekedését, végső fokon berágódását idézi elő. A motort tehát kénytelenek vagyunk hűteni, bár ezzel további veszteségeket okozunk. Erőteljes hűtésre van szüksége a hengernek, mert belsejében nagy hőmennyiség szabadul fel. Ha elégtelen a hűtés, a motor túlmelegedik és az öngyulladás veszélye áll fenn, amikoris a hengerbe jutott keverék a gyújtástól függetlenül eléri gyulladási hőfokát, bekövetkezik az időelőtti robbanás, megzavarva a motor munkafolyamatát.

  A hengerek hűtése, vagyis a káros hő elvonása, mint már az előbbi cikkekben említettük, lég- és folyadékhűtéssel  történhet. Előbbi közvetlen, utóbbi közvetett módon adja át a felesleges hőmennyiséget az áramló levegőnek. A forgó alkatrészek kenésére szolgáló olaj is elősegíti a motor belső hűtését.

  A fentiek szerint tehát a felszabadult hőmennyiségnek mint egy 25%-át vagyunk kénytelenek elvonni hűtéssel. Ez azonban még nem minden, a súrlódások és egyéb veszteségek további 9%-ot vonnak el és végeredményben csak 26% marad hasznosítható.

  Láthatjuk tehát, hogy az üzemanyag égésekor felszabaduló hőenergia aránylag kis része alakul át céljainknak megfelelően és ez ad ösztönzést a dugattyús motorok továbbfejlesztésére, illetve új megoldások keresésére.

 

SRY MODELL

♣ Archiválta SRY 2005 december 30. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005