SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Eredeti megjelent:

Magyar Repülés

1948. 1.szám 14. old.

(Ez a kiadvány I. évfolyam 1. száma volt)

 

CSAK 4 GRAMM!

 -Aszimmetrikus, zárttéri verseny-modell -

 

  A modell műszaki adatai: Fesztávolság 600 mm, törzs-hossz 500 mm, légcsavar átmérő 320 mm, súlya 4 g. a váz anyaga balzafa (használhatunk tavi nádat vagy vékony, 0,4 mm vastag hárslemezt is) Szárny lécek (balzafa 1,2x1), bordák 0,8x1, csillapító 0,8x8*. A légcsavar anyaga 0,3 mm-re csiszolt balza-lemez. A gumimotor kb. 4 szál 1 mm-es gumi. Átlagos teljesítménye 3-4 perc, eddigi legjobb ideje 4 perc 45 mp.

  A modellt a közelgő zárttéri versenyre a rajz és a leírás segítségével a zárttéri modellezésben némileg gyakorlott modellező könnyűszerrel megépítheti.

  A gép szalmaszálból és balzafából készül. Ragasztásához okvetlenül acetonban oldott celluloidot kell használnunk. Más ragasztóanyag e célra egyáltalában nem alkalmas. Ha a törzs készítésénél nem áll rendelkezésünkre elég hosszú darab, úgy lapolással két részből is összeragaszthatjuk. A motort tartó törzs-részhez csatlakozik a csillapítót tartó balza-léc. A szalma végeit mindenkor meg kell erősítenünk cigarettapapír csíkkal, nehogy berepedhessen. A légcsavar középrésze is szalmából készül, ebbe rakjuk a lapátok dugóját, de nem ragasztjuk be, hogy állítható legyen. A csapágy egyszerű alumíniumlemez, ebbe jön a 0,4 mm átmérőjű acéldrót légcsavartengely. A súrlódás csökkentésére apró üveggyöngyöt használunk. Az alumíniumlemez vastagsága 1 mm, szélessége 2 mm. A törzshöz balzadugó segítségével erősítjük.

  A szárny rajzát felnagyítjuk 1:1 arányba. Valamennyi felület alakja szabályos ellipszis. Ismerve a nagy és kis tengelyt, a nagyítást pontosan el tudjuk végezni. A szelvényeket a rajzon látható hálózatból szintén felnagyítjuk. A nagy A-val jelzett csoport a szárny, a B-vel jelzett a vízszintes csillapító, a V-vel jelzett pedig a függőleges csillapító profiljai. A léceket vonalzó mellett zsilettpengével hasítjuk, ezután borszeszlámpás hajlítón meghajlítjuk. (A nád vágásához nem kell vonalzó.)

  A léceket szilárdsági szempontból, mindig élére állítjuk. A lekerekítéseket vékonyra hasított szalmacsíkból készítjük. A szárny felemelésére szolgálnak az úgynevezett baldachin-lécek. Ezekre a szárnyat egyszerűen felragasztjuk, mégpedig a középponttól 18 mm-re eltolva. A baldachin-lécek aljára ragasztjuk a derékszögben meghajlított 0,4 mm-es szárnyfelerősítő-tűket.

   A csillapítófelületek a szárnyhoz teljesen hasonló eljárással készülnek. Természetesen először ezt is eredeti nagyságban felrajzoljuk. A vízszintes felület állásszöge 0 fokú legyen. A függőleges csillapítót az ábrán látható módon a modell körözésének érdekében ferdén ragasztjuk fel.

  A vízszintes és függőleges felületeket csak bevonásuk után ragasztjuk össze. A légcsavarlapátokat magábafoglaló szalma középrész közepébe balzadugót teszünk, hogy az acéldrót tengelyt beerősíthessük. Ha nincsen balzalapunk, készíthetjük a légcsavart léckeretből vagy lécmerevítéssel ellátott füzetlapból is. A lapátokat az emelkedésnek megfelelően elcsavarjuk. A lap aljára kis balzadugót ragasztunk, hogy a középrészbe dugható legyen.

   A modell összeállításánál, eltérően az eddig ismert zárttéri modellektől, a szárnyat nem kell elcsavarni, mert a forgató nyomatékot az aszimmetrikus szárny kellően kiegyenlíti. A gépet először siklatjuk, ha bukdácsol, vagy meredeken lefelé megy, a súlypontot a szárny különböző helyekre való beszúrásával keressük meg. A gumimotor hosszának a kampótávnál jóval többnek kell lennie. A motort olyanra kell méreteznünk, hogy még forgó légcsavarral szálljon le. A gumi húzásának kiegyensúlyozására a törzsön felül cérnamerevítőt alkalmazunk (szaggatott vonal).

  A modell úgy mikrofilm, mint papírborítással nagyon szépen repül. Fontos a pontos munka, mert ennek hiányában kis gépünk mindent csinál majd, csak nem repül.

 

(A rajz rákattintva új ablakban, nagy méretben megjeleníthető)

 

Poich Lóránd

(az archiváló megjegyzése:* az eredeti szövegben ez elírás lehet, a jó méret 0,8x1 mm)

 

 

♣ Archiválta SRY 2006 április 28. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2006