Iljusin

IL-18

 

Fesztáv : 37,4 m

Hosszúság : 35,89 m

Magasság : 10,15 m

Szárnyfelület : 140 m2

Befogadóképesség : 80-122 utas

Saját tömeg : 34.999. kg

Hasznos teher : 13.499. kg

Max. felszállótömeg : 63.998. kg

Utazási sebesség : 624 km/h

Legnagyobb sebesség : 685 km/h

Csúcsmagasság : 10 000 m

Max. hatótávolság : 6.500. km

 

 

  Szovjet gyártmányú, közép hatótávolságú, alsószárnyú, légcsavaros gázturbinás utasszállító-repülőgép. A prototípus 1957. július 4.-én repült először. Az Aeroflot-nál 1959. április 20.-án állították forgalomba. A típust 1958-ban a brüsszeli világkiállításon aranyéremmel tüntették ki, és 1958-1960 között számos sebességi és magassági rekordot repült. A törzs fém-felhéj szerkezetű. Személyzete 5 fő, az utaslétszám 65-122 fő. Az utasfülke háromrészes, túlnyomásos, légkondicionált. Utasülések: egymás mellett 3+2 elrendezésben. A szárny fémépítésű, három főtartós. Futóműve hárompontos, behúzható, orrkerekes. A hajtómű négy db Ivcsenko AI-20K vagy AI-20 M típusú légcsavaros gázturbina, egyenként 2490 vagy 3125 kW teljesítménnyel. Típusváltozatok: A, B, D, E, gyártási darabszám 700 db. Az AEROFLOT, Balkan, CAAC, CSA, Cubana, Interflug, LOT, MALÉV, Tarom és néhány afrikai, ázsiai ország üzemeltette.

 

  1960-ban a MALÉV megkapta első Il-18-as típusú gépeit. Az új gépek nagy előrelépést jelentettek a MALÉV számára. Alapjában véve mégis elhibázott döntés volt az Il-18-asok beszerzése, mivel ekkoriban már a sokkal korszerűbb sugárhajtású repülőgépek jelentették a valódi haladást. A MALÉV nagyarányú járatbővítésbe kezdett az új gépekkel. 1963-ig a MALÉV fokozatosan kiselejtezte Li-2 repülőgépeit, és a vidéki repülőterek többsége nem volt alkalmas a nagyobb Il-14 gépek fogadására. Ezért a külföldi járatok számának növekedésével, lassan elhalt a belföldi forgalom. 1969-ben megszűnt a belföldi légi forgalom, és csak rendszerváltást követően (1992 nyarán) éledt részben újjá. Idővel az Il-18-asok is „elkoptak” és kikerültek az utasforgalomból. A leselejtezés előtt a MALÉV AIR CARGO szolgálatában álltak. A gép nem volt túl sikeres, a 8 gépes gépparkból 4 semmisült meg balesetben, ebből 3 súlyos légikatasztrófában.

 

A kiállított példány:

 

 

 

 

Lajstromjelek:

Lajstrom

Géptípus

Lajstromozva

Megszűnés

Megsz.oka

HA-MOA

Il-18V

1960

1987

Kivonták

HA-MOC

Il-18V

1961

1971

1971.08.28. Koppenhága közelében a tengerbe zuhant, vitéz Szentgyörgyi Dezső+, Menyhárt József+, Jancsovics Pál+, Lantos Károly+, Aladi László+, Tolnai Klári+, Iván Margit Éva+, Dr. Galgóczi Tamásné+, Szalai Jánosné+, Téglás Gyula+.

HA-MOD

Il-18V

1960

1962

1962.11.23. Párizs-Le Bourget közelében lezuhant, Kapitány István+, Fenesi János+, Koleszár János+, Szűcs Gyula+, Gadácsi János+, Bancsi István+, Ferenc Júlia+, Latabár Mária+.

HA-MOE

Il-18V

1962

1987

Kivonták

HA-MOF

Il-18V

1963

1977

1977.11.23. Bukarestben összetört, selejtezték.

HA-MOG

Il-18V

1964

1988

Kivonták

HA-MOH

Il-18V

1964

1975

1975.01.15. Ferihegyen lezuhant, Szerencsés András+, Lengyel György+, Ágoston Lajos+, Szatmári István+, Pogány Béla+, Benkőné Varga Katalin+, Hámori Andrea+, Lichtblau (Vermes) Péterné+, Vána János+.

HA-MOI

Il-18D

1967

1989

Kivonták

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler A Magyar Repülés Története MKK1977;  Moldoványi-Zsille Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html