Jakovlev

JAK-40

 

Fesztáv : 25 m

Hosszúság : 21 m

Magasság : 6,5 m

Befogadóképesség : 34 utas

Saját tömeg : 9.010. kg

Max. felszállótömeg : 15.310.kg

Utazási sebesség : 550 km/h

Legnagyobb sebesség : 600 km/h

Max. hatótávolság : 1.600. km

 

 

 

  Három sugárhajtóműves, rövid hatótávolságú szállító és többfeladatú repülőgép. A Jakovlev-tervezőiroda a Li-2 utasszállító gépek leváltására, füves repülőtereken való üzemelésre tervezte. A prototípus 1966. október 21.-én repült először , az Aeroflot keretében 1968. szeptember 30.-án került sor az első utasszállításra Jak-40–nel. A Jak-40 ezután a SZU 800 km-nél rövidebb útvonalain a legszélesebb körben alkalmazott géppé vált. A gyártás során több mint 800 Jak-40 épült. A gépet alkalmazták Afganisztánban, Bulgáriában, Csehszlovákiában, Franciaországban, NSZK-ban, Lengyelországban, Jugoszláviában, Magyarországon. Ezeken kívül több országban alkalmazták a típust katonai célokra is.

 

  Magyarországon a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) a földi radarberendezések kalibráláshoz alkalmazott egy Jak-40 gépet 1975-től. 

 

A kiállított példány:

 

 

 

Lajstromjelek:

Lajstrom

Géptípus

Lajstromozva

Megszűnés

Megsz.oka

HA-YLR

Jak-40E

1975

2000

-

HA-LJA

Jak-40E

1991

1998

Eladták

HA-LJB

Jak-40K

1991

1998

Eladták

HA-LJC

Jak-40E

1992

1997

Eladták

HA-LJF

Jak-40

1999

1999

Eladták

HA-LJG

Jak-40

2001

2001

Eladták

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler A Magyar Repülés Története MKK1977;  Moldoványi-Zsille Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html