FUTÓKERÉK

SLOWFLYER

REPÜLŐGÉP-MODELLEKRE


  A slowflyer jellegű repülőgépek építéséhez minden alkatrész, alapanyag beszerezhető a szaküzletekben. Nagy és változatos a kínálat minden szükséges részegységből így futókerekekből is. Az egyik gyakoribb, a GWS által gyártott, slowfly kerékcsalád adatait tartalmazzák az alábbi táblázatok

 

Típus

Külső átmérő

Tömeg [g]

Tengelyfurat

GW/WH01/85

85

6,48

2

GW/WH01/65

65

3,38

1,4

GW/WH01/47

47

1,26

1,2

 

 

 

 

1.táblázat

 

Típus

Külső átmérő

Tömeg [g]

Tengelyfurat

Szélesség

GW/LFW-254/13

26

0,6

1,3

5,6

GW/LFW-381/15

38

1,6

1,5

8

GW/LFW-381/15/A

38

1,6

2

8

GW/LFW-508/21

51

3,2

2,1

10

 

 

 

 

 

2.táblázat

 

A lehetőségek ellenére előfordulhat, hogy nem találunk olyan kereket ami megfelelne igényeinknek, vagy egyszerűen nem tudunk elmenni egy szaküzletbe megvásárolni a szükséges alkatrészt. Vannak olyan modellezők is akik szívesebben készítik maguk az alkatrészeket. Ezekre az esetekre kínálhat megoldást az alábbi írás.

 

A repülőgép-modellezők általában nem nagy jelentőséget tulajdonítanak ennek az alkatrésznek, és sok esetben inkább csak szükséges rossz-ként, felesleges plusz súlyként kezelik. A többi szerkezeti elemmel összehasonlítva valóban alárendelt szerepet játszik a futómű, és ennek része a futókerék. De ha azt vesszük figyelembe, hogy a slowflyer repülőgép-modellek sokszor kezdő modellezők első repülőgépei. Ezen kell megtanulniuk a fel-és leszállás műveleteit is, akkor már érthető, hogy miért kell egy kicsit alaposabban foglalkozni a futóművel, futókerekekkel. A másik érv ami alátámasztja a futókerekekkel való alaposabb foglalkozást, a repülőgép-modell esztétikája. Sokszor lenne szükség olyan színösszeállítású,  formájú kerekekre amiket nem lehet kereskedelmi forgalomban kapni.

 

  Milyen is a jó futókerék?

  Erre a kérdésre a választ több összetevő együttes vizsgálatával kaphatjuk meg.

1.)    Általánosan elmondható, hogy a jó futókerék könnyű.

2.)    A repülőgép össztömegéhez és leszállási sebességéhez mérten elég erős. Minél nehezebb és gyorsabb a repülőgép-modell, annál erősebb szerkezetű kerékre van szükség.

3.)    A használt fel- és leszálló-hely viszonyaihoz mérten elég széles, és elég vastag. Egy teremben üzemelő repülőgép-modellnek gyakorlatilag nincs is szüksége kerékre. Egy megfelelően meghajlított vékony acélszál is tökéletesen megfelel. Egy aszfaltról, betonozott területről üzemelő repülőgép-modellnek már az 1. táblázatban szereplő vékony, de viszonylag nagy átmérőjű kerekekre van szüksége. Minél nagyobbak a felület egyenetlenségei, annál nagyobb ármérőjű kerék kell  az elakadás megelőzésére. A homokos, rövidre nyírt füves, kavicsos fel- és leszállóhelyet használó repülőgép-modelleknél viszont már fontos a kerék szélessége is. Főleg füves „reptereken” ahol a vékony kerekek beékelődnének a fűcsomókba, és ettől a modell elakad, felborul. 

 

Az átlag hazai modellezőnek sajnos nem állnak rendelkezésére jól kiépített, betonozott modellrepterek. A szerencsésebbek használhatnak egy-egy betonozott parkolót, félreeső aszfaltozott utat, de a többségnek marad a dűlőút, vagy egy rendszeresen kaszált mező repülőtér gyanánt. Így már építéskor ajánlatos a modellünk nagy átmérőjű, széles és könnyű futókerekekkel ellátni. Elég sokféle méretű kereket kipróbáltam, minek a végére arra jutottam, hogy egy 60 mm átmérőjű 15…20 mm széles kerék még elég könnyű kivitelben elkészíthető, és 20…25 mm magas fűvel fedett pályán még biztonsággal mozog vele a repülőgép-modell. Nem akad el, nem bukik orra, és a felszálláshoz szükséges sebességet is képes elérni. Természetesen a futóról való felszálláshoz figyelembe kell venni, hogy a futókerék és a talaj közötti súrlódást is le kell győznie a motorerőnek, tehát egy viszonylag gyenge motorral „kézből” még elstartoló repülőgépmodell nem biztos, hogy képes lesz a mégoly jó futóművel is felszállni talajról.

 

  Készítsünk futókereket.

  A fentiek alapján terveztem és készítettem egy 61 mm külső átmérőjű 20 mm széles futófelületű slowflyer kereket. Természetesen a kerék mérete szabadon variálható. A tapasztalatom szerint 80…85 mm-es külső átmérőig még megfelelő szilárdságú, e felett az abroncs rész már hajlamos a törésre.

  A felhasznált agyagok:

- 1,5 mm vastag balsa lemez

- 20 mm vastag, kemény hab anyag (kék- vagy rózsaszín, táblás szigetelőanyag)

- 3 mm belső átmérőjű réz csődarab (lehet golyóstoll betét is)

- pillanatragasztó

- 5 perces epoxi ragasztó

- festék. (Testors vagy Humbrol Enamel makett festék)

 

A küllők és kerékagy:

  A kerék egy hab-abroncsból, balsa küllőkből és réz kerékagyból fog állni. A küllőkhöz 3 db. 10 mm széles 70...75 mm hosszú lapocskát vágjunk le az 1,5 mm-es balsa lemezből. Ha rendelkezésünkre áll kemény balsa, akkor azt használjuk.

 

 

1.ábra

A küllők összeállítása sablonon.

 

Papírlapra rajzoljuk fel a sablont ami szerint a lapokat egymásra fogjuk ragasztani. Az egyes lapon szimmetriavonala 60°-os szöget zár be egymással. A legalul lévő lapot fel kell tűzni, a többi lap kb. a felénél feküdjön fel az alatta lévőre, hogy ne billenjen el. A ragasztáshoz sűrű (gel) CA ragasztót használjunk. Amikor a ragasztás megszáradt a sablon vonalainak segítségével jelöljük be az egyes küllők szimmetriavonalainak metszéspontját. A körzővel vegyünk fel egy 26 mm-es sugarat és a metszéspontba szúrva a körzőt, vigyük fel a körívszakaszokat az egyes küllőkre. Vegyük le a küllőket a sablonról és a bejelölt körívszakaszokon túllógó részeket vágjuk le a küllőkről.

 

2.ábra

Az agyfurat kifúrása.

 

A küllők méretrevágása után a metszéspontban fúrjuk ki a majdani kerékagy helyét. Én kerékagynak 3mm belső átmérőjű 0,5 mm falvastagságú rézcsövet használtam. A pontos illeszkedés végett nem 4 mm-es fúróval fúrtam ki a kerékagy helyét, hanem 3,2 mm-essel, és utána hengeres tűreszelővel munkáltam pontos méretre a furatot. Akkor jó, ha a kerékagy enyhe nyomásra megy csak bele a furatba. A fúrásnál ügyelni kell arra, hogy a furat tengelye merőleges legyen a küllők síkjára. A balsa fúrásánál én alátétnek mindig kartonpapírt használok. A keményebb fa alátét használatakor a fúrószár rostokat szakíthat fel az alátétből, amik a balsa munkadarabot rongálhatják, tönkretehetik.  További fontos szempont, hogy balsát közepes fordulaton, éles, és pontosan szimmetrikus élszögű fúróval fúrjunk, lassú, finom előtolást használva.

 

 

3.ábra

A küllők a beragasztott aggyal.

 

A 3 mm belső átmérőjű rézcsőből levágtam egy 10 mm hosszú darabolt és ezt a furatba illesztettem. Ellenőrizni kell, hogy a csődarab szimmetriatengelye derékszögben álljon a küllők síkjára. Ha minden rendben híg CA ragasztóval mindkét oldalon beragasztottam a csövet a furatba. Ezzel elkészült a kerékagy is.

 

Az abroncs

  Az abroncs anyaga 20 mm vastag keményhad lemez (kék Floormate, vagy rózsaszín lábazati szigetelő lemez. Egyszerű hungarocell erre a célra nem alkalmas) A megmunkáláshoz különféle méretű körkivágó fűrészek kellenek majd, és egy oszlopos, vagy állványos fúrógép. A legjobb ha harang kialakítású, zárt körkivágót használunk. Használható a hajlított fűrészlapos is, de azzal közel sem lehet olyan pontos, és szép munkát végezni.

 

4. ábra

A habanyag fúrása.

 

Fogassuk fel a hab lapot a fúrógép tárgyasztalára. Stabilan rögzítsük, mert a fúrások során nem mozdulhat el. A hadanyag alá rakjunk valami alátétet. Itt is jól használható az előbb már említett kartonlap. Fogjuk be a 51 mm-es jelölésű körkivágó harangot és fúrjuk ki a habanyagot. Kis előtolást válasszunk, nehogy megégesse, megolvassza a hab-anyagot a szerszám.

 

5. ábra

A kész abroncs.

 

Ezekután fogjuk be a 67 mm-es jelölésű körkivágó harangot és azzal ismételjük meg a fúrást. Ezzel meg is kaptuk a hab-anyagból készült abroncsot. Az abroncs éleiről a sorlyát csiszoljuk le. Az abroncs belső felületét is megcsiszolhatjuk egy kicsit, mert az szokott a rosszabb minőségű felület lenni, de a méreteket ne változtassuk meg csak a kiálló anyagdarabokat távolítsuk el.

 

6. ábra

Az összeszerelt abroncs és küllők

 

Ezt követően illesszük a küllőket a beragasztott aggyal az abroncsba. Ha a küllők nem akarnának belemenni az abroncsba egy kis csiszolással igazítsuk ki őket. A küllőknek egy kicsit szorulnia kell az abroncs falán. A küllőket be kell állítani. Először tolómérővel, vagy más mérőeszközzel ellenőrizzük, hogy azonos mélységben vannak-e az abroncs peremétől, majd egy tengelyre fűzzük fel a kereket és pörgessük meg. Ha „üt” az abroncs igazítsuk ki a küllőket. A kerékben ne legyen „8”-as.

  Ha már szépen egyenletesen fut a kerék a küllők abroncshoz illeszkedő végeit 5 perces epoxi ragasztóval ragasszuk meg. Ne használjunk sok ragasztót, mert az Epoxi nehéz anyag.

 

7. ábra.

A kész , festett kerekek.

 

A ragasztó kikeményedése után festhetjük, dekorálhatjuk a kerekeket. A hadanyag festése előtt egy hulladék darabon mindig végezzünk próbafestést, hogy lássuk, nem oldja-e a habot a választott festék, vagy annak oldószere. A festett kész kerekek 61 mm külső átmérőjűek, 20 mm széles futófelülettel rendelkeznek, a tengelyfurat átmérője 3 mm és a tömegük 3 gramm.

 

8. ábra

A kerekek felszerelve egy Slowflyer repülőgép-modellre.

 

 

♣ SRY MODELL ♣ 2005Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

♣ 2005. július 10. ♣