Fesztáv : 28,81 m

Hosszúság : 19,65 m

Magasság : 5,15 m

Szárnyfelület : 91,69 m2

Befogadóképesség : 14-28 utas

Hasznos teher : 2.440. kg

Max. felszállótömeg : 11.500. kg

Utazási sebesség : 230 km/h

Legnagyobb sebesség : 280 km/h

Max. hatótávolság : 2.170. km

 

 

 

  1936-ban írta alá a Szovjetunió a DC-3 polgári repülőgép Szovjetunió-béli gyártására vonatkozó szerződést a Douglas Aircraft-tal. A szovjet gyártási eljárások miatt 1.293 műszaki változtatást hajtottak végre az eredeti modellhez képest. A szovjet gépnek a Svetcov AS 621R csillagmotorja jóval kisebb teljesítményű volt, mint az amerikai DC-3 bármelyik változata. A PS-84 1940-ben állt az Aeroflott szolgálatába . A Li-2 végső változatának alvariánsai: Li-2P utasszállító. Li-2G polgári- és Li-2T katonai teherszállító, Li-2D ejtőernyős-szállítógép,Li-2R megfigyelőgép, Li-2PG változtatható célú szállítógép, Li-2DB nagy távolságú és Li-2V turbófeltöltős szállítógép. A gyártás során összesen mintegy 2.930 gép készült el és Lengyelországban és Kínában licenc-bn gyártották.

 

  A II. Világháború végére polgári repülésünk teljesen megsemmisült. A MALERT egyetlen négyszemélyes, de használhatatlan géppel rendelkezett. A repülőterek, kiszolgáló berendezések romokban hevertek. 1946. március 29.-én államközi szerződéssel magalakult a MASZOVLET, még 1946 augusztusában megérkezett Budaörsre az első öt Li-2 típusú repülőgép és öt háromszemélyes Po-2 repülőgép. A gépekre ki kellett képezni a személyzetet mert teljesen ismeretlenek voltak hajózók számára. 1946. október 15-i kezdték meg a gépekkel a járatokat a MASZOVLET kötelékében. A gépek 21 fős utaslétszámmal közlekedtek. 1951-ben az egyik gépet teherszállítóvá alakították át. 1954. november 25.-én a MASZOVLET megszűnésével magalakuló MALÉV tovább használta a gépeket. 1957-ben az átszerveződő honvédség több Li-2 gépet adott át a MALÉV-nak, enyhítve az állandó géphiányt. A típust a MALÉV 1963-ig üzemeltette, összesen 25 db-ot.

 

A kiállított HA-LIQ lajstromjelű  példány:

 

 

 

 

A HA-LIQ története

Típusa:

Li-2T

A gyártás éve és helye:

1952. 34-es számú, Cskalov Repülőgépgyár, Taskent

Gyártási száma:

23441206

Magyarországra érkezett:

1952.III.27.

Első felhasználó:

Magyar Néphadsereg

Események:

1954

206-os fedélzeti jelzéssel repül

1956

Budaörsre átrepülve

1957.III.20.

A MALÉV-hez kerül (zöld színnek, fehér felirattal), 2793 leszállással, 1190 óra 50 perc repült idővel

1958

Tehergép, 3027 leszállással, 1334 óra 31. perc repült idővel.

Üres tömeg: 7970 kg

Felszállótömeg: 11500 kg

1959.III.27.

3532 leszállása és 1590 óra repült ideje van.

1964.V.20.

A Magyar Néphadseregnek visszaadva 5863 leszállással és 3829 óra repült idővel. Úrja 206-os fedélzeti számmal repül.

1974

Selejtezve. Budaörsön átadták a Közlekedési Múzeumnak.

1980

Felújjították, majd Farkashegyre szállították át a MÉM RSz. Telepre.

1994

A Ferihegyi Repülőtér Múzeumában látható, kiállítva.

 

 

 

TOVÁBBI FOTÓK >>>

 

A DC-3

FMS

Flying-Model-Simulator
Version 2.0 Beta 7

 

Repülhető modellje

 

 

LETÖLTÉS >>>

 

LAJSTROMJELEK :

Lajstrom

Géptípus

Lajstromozva

Megszűnés

Megsz.oka

HA-LIA

Li-2P

1946

1961

1961.12.31. Selejtezték.

HA-LIB

Li-2P

1946

1959

1959.12.31. Selejtezték.

HA-LIC

Li-2P

1946

1961

1961.03.29. Selejtezték.

HA-LID

Li-2P

1946

1961

1961.12.31. Selejtezték, majd szétbontották.

HA-LIE

Li-2P

1946

1960

1960 Selejtezték.

HA-LIF

Li-2P

1947

1954

1954.12.23. Polnánál (Csehszlovákia) összetört, selejtezték, Sárközi Imre+, Boda Mihály+, Zlotár Mátyás+, Viszkijevits András+, 28 utas+.

HA-LIG

Li-2T

1947

1962

1962 Selejtezték.

HA-LIH

Li-2P

1947

1959

1959.12.31. Selejtezték.

HA-LII

Li-2P

1948

1954

1954.12.23. Benesovnál (Csehszlovákia) összetört, selejtezték, Nemeslaki Zoltán+, Schwanner István+, Bojkovszki Vilmos+, Kapitány István+, Tatár Éva+, 14 utas+.

HA-LIK

Li-2P

1948

1949

1949.11.14. Kővágószöllősnél lezuhant, vitéz Molnár Béla+, Bartos József+, Újszászi János+, Minár György+, Tandary István+, Reiter Endre utas+, biztonsági személy+.

HA-LIL

Li-2P

1948

1952

1952.10.02. Nyíregyházán lezuhant, Mihail Onoprijenko+, Madarász László+, Anatolij Tyitov+.

HA-LIM

Li-2P

1952

1957

1957.06.09. Ferihegyen összetört, Kangyal János, Nagy József, Marton Lajos, Dudás Kálmán, 13 utas.

HA-LIN

Li-2P

1957

1963

1963.01.30. Selejtezték.

HA-LIO

Li-2P

1957

1968

1968.04.24. Szolnokon elégett, Kisely Ernő, Hegyi János, Kocsis Ferenc.

HA-LIP

Li-2P

1957

1964

1964.05.20. Visszaadták a Légierőnek.

HA-LIQ

Li-2T

1957

1964

1964.05.20. Visszaadták a Légierőnek.

HA-LIR

Li-2T

1957

1964

1964.03.17. Selejtezték.

HA-LIS

Li-2T

1957

1964

1964.03.20. vagy 03.30. Selejtezték.

HA-LIT

Li-2T

1957

1964

1964.03.02. Selejtezték.

HA-LIU

Li-2T

1958

1964

1964.05.20. Visszaadták a Légierőnek.

HA-LIV

Li-2T

1957

1966

1966.08.18. Selejtezték.

HA-LIW

Li-2T

1957

1965

1965 Selejtezték.

HA-LIX

Li-2T

1957

-

1973-ban kiállították Szolnokon, 1997-2001 között repülőképessé tették.

HA-LIY

Li-2T

1957

1971

1971.10.31. Selejtezték.

HA-LIZ

Li-2T

1957

1964

1964.05.20. Visszaadták a Légierőnek.

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler A Magyar Repülés Története MKK1977;  Moldoványi-Zsille Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html