Mil

MI-2

 

Törzyhossz : 11,40 m

Magasság : 3,75 m

Forgószárny átmérő : 14,5 m

Max. felszállótömeg : 3.700. kg

Legnagyobb sebesség : 210 km/h

 

 

 

   Szovjet gyártmányú, könnyű szállítóhelikopter. 1961-ben repült először. 1965-től Lengyelországban gyártják. Utasszállító, mentő-betegszállító, mezőgazdasági változatai üzemelnek. Katonai célra használt példányai futár-, felderítő-, szállító feladatokat látnak el. Törzse fém, félhéj-szerkezetű. A lemezborítást a hosszmerevítőkhöz, és a bordákhoz ragasztással, hegesztéssel, szegecseléssel rögzítették. Személyzete egy fő. A fülkében nyolc fő vagy négy hordágyon fekvő beteg és egy kísérő, vagy 800 kg tömegő teher szállítható. A forgószárny háromágú, a faroklégcsavar kétágú. Futóműve hárompontos, nem behúzható, orrkerekes. A hajtóműveket a törzs fölé építették. Hajtóműve gázturbinás, két Izotov GTD 350 típusú, egyenként 321 kW teljesítménnyel. Egy hajtóművel is képes repülni, illetve emelkedni.

 

  Magyarországon 1957-ben Dr. Oravecz Béla az OMSZ főigazgatója szervezésében megkezdte működését a mentőrepülés. A mentőrepülés az igényeknek megfelelően folyamatosan fejlődött. Ennek során kerültek beszerzésre a Mi-2 típusú helikopterek. A mentési feladat sajátosságainak a helikopter sokkal jobban megfelelő eszköz mint a repülőgép, hiszen a mentendő személyhez a lehető legközelebb tudnak leszállni, a merevszárnyú gépeknek viszont kiépített repülőtérre van szüksége. 

  A repülőgépek a rendőrségen először a légirendészeti feladatok ellátására jelentek meg. Ezekkel elsősorban a repülőtereket, hajózókat ellenőrizték. A klasszikus bűnügyi, közrendvédelmi feladatok ellátásában aktív segítséget a légieszközök közül, csak a helikopterek adnak. Hasonló okok miatt mint a légimentésnél, a helikopter mozgékonysága, sebessége nagy előnyöket biztosít használójának.

 

A kiállított példány:

 

 

 

 

Lajstromjelek:

Lajstrom

Géptípus

Lajstromozva

Megszűnés

Megsz.oka

HA-BCA

Mi-2

1980

2000

Selejtezték

HA-BCB

Mi-2

1980

2000

Selejtezték

HA-BCD

Mi-2

1982

2003

Selejtezték 1996-ban

HA-BCE

Mi-2

1991

1996

-

HA-BCF

Mi-2

1991

-

-

HA-BCG

Mi-2

1991

1994

-

HA-BCH

Mi-2

1991

1993

-

HA-BCI

Mi-2

1993

1997

-

HA-BCJ

Mi-2

1993

-

-

HA-BCK

Mi-2

1993

1999

1999.12.28. Börgöndön lezuhant, 4 fő+.

HA-BCL

Mi-2

1996

-

-

HA-BCM

Mi-2

-

-

Nem kapott légialkalmasságit

HA-BCN

Mi-2

1993

1994

1993.12.15. Tiszaújvárosnál kéménynek ütközött, lezuhant, pilóta+, orvos+, csecsemő beteg+.

HA-BCO

Mi-2

-

-

Előzetes lajstrom, nem vették át

HA-BCP

Mi-2

-

-

Előzetes lajstrom, nem vették át

HA-BCQ

Mi-2

1993

1998

Eladták

HA-BCR

Mi-2

1993

-

-

HA-BCS

Mi-2

1993

1998

Eladták

HA-BCT

Mi-2

1993

1995

Eladták

HA-BCU

Mi-2

1993

1994

1994.04.24. Soltvadkertnél lezuhant.

HA-BCV

Mi-2

1993

1996

Eladták

HA-BCW

Mi-2

1995

1996

Eladták

HA-BCX

Mi-2

1994

1996

Eladták

HA-BCY

Mi-2

1994

1997

Eladták

HA-BCZ

Mi-2

1993

1996

Eladták

HA-BFA

Mi-2

1994

1997

Eladták

HA-BFB

Mi-2

1994

1998

Eladták

HA-BFC

Mi-2

1994

1995

1995.02.24. Délegyházán felborult.

HA-BFD

Mi-2

1994

1994

1994.10.22. Orosháza és Pusztaföldvár között lezuhant, Nalimov Mikola+, 9 utas+.

HA-BFE

Mi-2

1994

1995

Eladták

HA-BFG

Mi-2

1994

1996

1996.05.18. Lezuhant.

HA-BFH

Mi-2

1995

1997

Eladták

HA-BFI

Mi-2

1995

1997

Eladták

HA-BFJ

Mi-2

1995

1996

Átlajstromozták HA-BFX-re

HA-BFK

Mi-2

1995

1997

-

HA-BFL

Mi-2

1995

1996

Eladták

HA-BFM

Mi-2

-

-

Előzetes lajstrom, nem vették át.

HA-BFN

Mi-2

-

-

Előzetes lajstrom, nem vették át.

HA-BFO

Mi-2

-

-

Előzetes lajstrom, nem vették át.

HA-BFP

Mi-2

-

-

Előzetes lajstrom, nem vették át.

HA-BFR

Mi-2

1996

-

-

HA-BFS

Mi-2

-

-

Előzetes lajstrom, nem vették át.

HA-BFT

Mi-2

1995

1997

Eladták

HA-BFU

Mi-2

1995

1997

Eladták

HA-BFV

Mi-2

1996

1997

Eladták

HA-BFX

Mi-2

1996

1997

Eladták, ex. HA-BFJ

HA-BFY

Mi-2

1996

-

-

HA-BFZ

Mi-2

1996

1997

Eladták

HA-BGA

Mi-2

1996

1999

Eladták

HA-BGB

Mi-2

1996

1997

Eladták

HA-BGC

Mi-2

1999

2000

-

HA-BGD

Mi-2

-

-

Előzetes jel, később HA-BGO

HA-BGE

Mi-2

1999

2000

Selejtezték

HA-BGE

Mi-2

2000

-

Volt légierő „9412”

HA-BGF

Mi-2

1999

2000

Selejtezték

HA-BGF

Mi-2

2000

-

Volt légierő „9413”

HA-BGH

Mi-2

2001

-

Volt Légierő ”8918”

HA-BGI

Mi-2

2000

2003

2003.09.30. Röszke mellett összetört, 3 fő+.

HA-BGJ

Mi-2

1999

-

-

HA-BGK

Mi-2

1999

2002

2002.05.12. Debrecenben összetört. Volt légierő „8915”

HA-BGL

Mi-2

2000

-

Volt Légierő „ 9415

HA-BGM

MI-2

2000

-

Volt Légierő „9414”

HA-BGN

Mi-2

2000

-

Volt Légierő „8345”, üzemképesen tárolva.

HA-BGO

Mi-2

2001

2002

2002.08.19. Felsőgödnél összetört.

HA-BGP

Mi-2

2001

-

Volt Légierő „8914”

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler A Magyar Repülés Története MKK1977;  Moldoványi-Zsille Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html