MŰHELYGYAKORLATOK

4.

 

LÉGCSAVARFELFOGATÓ ADAPTER GÜNTHER 125x110 MÉRETŰ LÉGCSAVAROKHOZ


   Biztos nagyon sokan ismerik a Paul GÜNTHER KG No.362 125x100-es méretű légcsavarjait. Ha nem is ezen a kissé kacifántos néven, akkor mint a Multiplex Easy Star és Mini Mag modelljeinek gyári légcsavarjaként biztosan találkozott már ezekkel a kis légcsavarokkal mindenki. Azt már kevesebben tudják, hogy ez a viszonylag kis méretű légcsavar kiválóan alkalmas 280-as méretű motorokhoz is, amennyiben direkt hajtást akarunk kialakítani ezzel a két alkatelemmel. A 280-as méretű motorok Günther 125x110-es méretű légcsavarral 7 cellás NiMh-, vagy 2 cellás LiPo-akkumulátorral kiválóan alkalmasak 250-300 gramm felszállótömegű slow- és park-flyer repülőgépmodellek meghajtására. A tárgyalt légcsavarnak már létezik kínai koppintása is Himodell Pushing prop. 5,0x4,5 néven, valamint helyettesíthető a Graupner Speed prop. 5,5x4,3 –al. Ez utóbbi jobb hatásfokú és lényegesen esztétikusabb is.

 

  A légcsavar sok jó tulajdonsága mellett viszont vannak komoly hiányosságai is, amik a felfogatás módjából adódnak. Ugyanis felszereléskor nem közvetlenül a légcsavaragy furatába illeszkedik a motor meghajtó-tengelye, hanem egy félkemény gumi idomba. Ez a gumi idom, ami egyben orrkúp is, szorul rá a motortengelyre és tartja a helyén a légcsavart. Az Easy Star és Mini Mag modelleknél alkalmazott 400-as méretű motorok vastagabb tengelyein (2,3 mm átmérőjűek ezek a tengelyek) egész szorosan illeszkedik a légcsavaragy, ennek ellenére előfordul, hogy a modell menet közben elhagyja a légcsavart. Ezt megelőzendő érdemes egy tűvel kiszúrni a légcsavarkúpot, hogy ne torlódjon össze a levegő a légcsavarkúp belsejében. Ez az összetorlódott levegő, valamint a rezgés együttes hatása miatt „mászik le” a légcsavar a tengelyről. Másik trükk, hogy a légcsavaragyba egy pici csepp pillanatragasztót cseppentünk és így toljuk fel a légcsavart a helyére.

 

  A 280-as méretű motorok tengelyátmérője 2 mm, ami miatt ezek a légcsavarok még kevésbé rögzülnek rá a tengelyre felszereléskor. 280-as motornál ha tolóüzemben használjuk mindenképp ki kell lyukasztani a légcsavarkúpot, ha húzó-üzemmódban akkor pedig a légcsavarkúp kilyukasztását ragasztással kell kombinálni. Mindezen óvintézkedések ellenére egy idő elteltével a félkemény gumi közdarab megkeményedik, rideggé válik és e miatt a légcsavar leválik a motorról. Ez elég kellemetlen tud lenni, amikor modellünk a levegőben van. További bosszúság forrása, hogy általában az ilyenkor elveszett légcsavart nem sikerül megtalálni.

 

  További probléma, hogy ha ütés éri a légcsavarkúpot akkor az felszalad a tengelyre és annyira belenyomódik a légcsavar-agy furatába, hogy a légcsavar-agy elreped, eltörik. Ez igen gyakori, mondhatni tipikus jelenség ezeknél a légcsavaroknál. Az elrepedt légcsavart nem mindig sikerül észrevenni elsőre, mert a repedést takarja az orrkúp. Csak azt lehet észrevenni, hogy csökken a hajtás vonóereje (az elrepedt agy miatt megcsúszik a légcsavar), majd leválik a légcsavar a motorról. 

  A rögzítési és más problémák megoldására készítettem egy légcsavar adaptert, mivel ehhez a méretű légcsavarhoz ilyen a kereskedelemben nem kapható. Az alkatrész alumíniumból készül, esztergálással, fúrással és menetfúrással. Alapanyagnak kiválóan alkalmasak az általános AlMgSi ötvözetek, vagy a barkácsáruházakban beszerezhető eloxált szál-, rúd-anyagok is.

 

  Először érdemes tanulmányozni a tervrajzot, majd fogjuk be a megfelelő méretű nyersdarabot az esztergagép tokmányába. A munkát egy egyszerű oldalazó késsel kezdjük.

Első lépésben a 8 mm-es külső átmérőt munkáljuk le, majd a 6 mm hosszúságú 4 mm átmérőjű részt alakítsuk ki. Itt ügyeljünk a méretre, mert a légcsavarok agyfurata némiképp változó méretű. Általában 3,9 mm-es átmérő a megfelelő, de azért érdemes rápróbálni a légcsavart a munkadarabra, nehogy nagyon laza legyen az illesztés. Ha a 4mm-es, vagy 3,9 mm-es átmérőnél szorulva, nehezen menne fel a légcsavar akkor még 0,05 mm-t vegyünk le a henger átmérőjéből és újra próbáljuk rá a légcsavart.

  Miután sikerült a légcsavart jól illeszteni az alkatrészre, fogjunk egy 2 mm-es fúrót a szegnyereg tokmányába és fúrjuk ki a motortengelyt befogadó furatot. Az éleket finom mintázatú lapos reszelővel „törjük le”. Az élek lemunkálásánál nagyon vigyázzunk, nehogy a forgó tokmányhoz érjünk, és a reszelőt se kapja el a tokmány, mert ez komoly sérüléseket, balesetet okozhat. A letörések elkészítése után fogjunk egy vékony leszúrókést a késtartóba és szúrjuk le a munkadarabot. A leszúrás felénél a reszelővel készítsük el hátsó élre is a letörést, majd fejezzük be a munkadarab leválasztásának folyamatát.

A munkadarabot most rögzítsük gépsatuba és oszlopos fúrógépen készítsük el az 1,6 mm átmérőjű, keresztirányú, menetmagfuratot. Az átlagos modellező műhelyekben ritkán szokott rendelkezésre állni 1,6 mm átmérőjű csigafúró, de esetünkben ez nem túl nagy gond, mivel alumínium alapanyagban megengedhető az 1,5 mm-es menetmagfurat is. Más, keményebb anyagnál viszont be kell szerezni a megfelelő fúrószárat, mert ez az 0,1 mm eltérés is a menetfúró törését okozhatja. A fúráshoz használjunk alumínium gépsatut, ha ez nem áll rendelkezésre akkor az acél satu pofáit fedjük be fával, hogy ne okozzon sérülést  munkadarabon. A befogott munkadarab alá rakjunk fából készült éket, hogy a fúrásnál ne tudjon lenyomódni, elmozdulni.

A fúrás után M2 menetfúróval készítsük el a menetet a keresztirányú furatba. A menetfúráskor különös figyelemmel járjunk el, mert az M2 menetfúró nagyon könnyen el tud törni. Használjunk üregelő-spray-t és beforgatásnál ne fordítsunk többet fél fordulatnál. Mindenképpen rögzített satuba kell fogni a munkadarabot. A satu pofáira tegyünk fa, vagy műanyag burkolatot az alkatrész védelme érdekében. 

A kész munkadarabba már csak a két M2-es csavarorsóra kell behajtani és kész is a légcsavarillesztő adapter. Még szükségünk lesz egy megfelelő méretű „O” gyűrűre (15-16 mm külső átmérőjűek használhatóak) amivel a légcsavart az adapterre fogathatjuk. A kész alkatrészek és azok motorra szerelve az alábbi képeken láhatóak.

 

Amennyiben az adapter elkészítéséhez nem állna rendelkezésre megfelelő műszaki háttér, az a SRY MODELL-nél megvásárolható 600 Ft/db áron, ami magában foglal egy felfogató „O” gyűrűt is. Az adapter kérhető 2,3 mm-es tengelyfurattal 400-as méretű motorhoz. Ezen igényeket a SRY@FREEMAIL.HU vagy SRY@ATW.HU címeken lehet jelezni.

 

FŐOLDAL >>>

 

 

 

SRY MODELL 2006

2006. július 04.