MŰHELYGYAKORLATOK

9.

 

Zsalugáterek készítése hajó- és

épületmodellekhez


Bevezető

  A scale hajómodellek, valamint az épületmodellek készítésénél sok olyan kis szerkezeti elem van, amik nagyban hozzájárulnak a kész modell összképéhez, de elkészítésük komoly fejtörést okozhat. Ilyen modellező „mumus” a zsalugáter. Sokféle hajón, főleg vitorlásokon, jaktokon, kisebb munkahajókon tűnik fel ez a szerkezeti elem, az épület-makettekről nem is beszélve. Általában a zsalugáter elkészítését meg szokták kerülni, és imitált bordázattal ellátott fa lappal helyettesítik. Most bemutatom miként is lehet egyszerűen zsalugátert készíteni, és ezzel kvázi rávenni a modellező kollégákat, hogy ne csak imitálják ezeket, mert egy rendesen elkészített zsalugáter szinte „kiabál” a modellről, és mívessé, aprólékossá teszi azt.

1. ábra

Egy elkészült „méretes” zsalugáter

 

A zsalugáter elkészítése

  Először rajzoljuk fel a kívánt zsalugáter külméreteit egy papírlapra. Ezt tegyük építőfára és terítsük le folpack fóliával. A 43x38 mm-es zsalugáter keretét ebben az esetben 3x2 mm-es balsa lécből készítettem. Nagyobb méreteknél a lécek méreteit is növelni kell, hogy az alkatrész arányos maradjon. Ennél sokkal kisebb méretben, pedig már elég nehezen elkészíthető a zsalugáter, így nem biztos, hogy megéri vele bajlódni. A körvonalrajzra gombostűvel rögzítsük fel a keretet alkotó léceket, és a lécek illeszkedésénél pillanatragasztóval kössük egymáshoz őket. A hosszanti lécek lógjanak túl a keret méretein és ezeknél a túlnyúlásoknál szúrjuk be a rögzítő gombostűket, így a kész elemen nem fognak majd látszani a tűk helyei.

2. ábra

A zsalugáter kerete (balra fenn) és a lamellák készítése.

 

  1 mm vastagságú balsából vágjunk le 4 mm széles léceket, és ezeket is daraboljuk tovább kb. 42-43 mm hosszú lécdarabokká. Ezek lesznek a lamella lécek. Mivel a lamellákat később már nem lehet megcsiszolni, ezért a felületüket még most a beépítés előtt kell megcsiszolni finom vászonnal. Vágjunk le egy nagyobb (esetünkben 55 mm hosszúság körülit) darabot is, ez lesz a kezdőléc, amire felépítjük a lamellasort. A kezdőlécet is tűzzük le a folpack-al borított építőfára és tegyünk alá egy papírcsíkot, amit normál fénymásoló papírból vágtunk ki. Ez a papírcsík fogja összetartani a lamellákat, végül is ehhez ragasztjuk azokat. Ezzel a megoldással elkerülhető, hogy a lamellák felülete ragasztós legyen, ami a későbbi festéskor, színezéskor foltossá tenné az alkatrész felületét és ezzel gyakorlatilag esztétikai selejté válna addigi munkánk.

3. ábra

A kezdőléc és a lamellákat tartó papírcsík.

 

  Ragasztózzuk be kb. 10 mm hosszban a papírcsíkot a kezdőléctől és rakjuk fel a lamellákat. A ragasztáshoz D3 típusú diszperziós ragasztót használjunk (pl. Palma Fa, UHU Coll stb…). Az egyes lamellák 1 mm átfedéssel kerüljenek egymásra. A lamellákat „szemre” is felrakhatjuk, nem szükséges pontos méréseket, szerkesztéseket végezni, mert a lécek kicsik és párhuzamosságuk jól beállítható. A felrakott lamellákra tegyünk terhelő súlyt, hogy ne legyen púpos, deformált. Ha a beragasztózott részt már lefedtük lécekkel, akkor újabb 10 mm-en ragasztózzuk be a papírt, és folytassuk a munkát, míg a lamellasor hossza el nem éri a zsalugáter hosszát, vagy annál egy-két léc szélességnyivel hosszabb nem lesz.

4. ábra

A papírcsík ragasztózása és a lamellák felrakása

 

5. ábra

A kész lamellasor

 

  Most ki kell várni a ragasztók teljes kötési idejét. Ezt követően vegyük fel a keretet és a lamellasort az építőfáról. A keretet csiszoljuk meg. Ennek célja egyfelől, hogy síkba hozzuk, másrészt, hogy az esetleges ragasztómaradványokat eltávolítsuk. Tegyük a keretet a lamellasorra, és a keret belső részeinek körvonalát hegyes ceruzával másoljuk át a lamellasorra. A lamellasor felesleges részeit, amik az előbb felrajzolt vonalakon kívül esnek, borotvapengével vágjuk le, és csiszolással pontosan illesszük a lamellasort a keret belsejébe. Mivel a lamellák nincsenek egymáshoz ragasztva, csak a hordozó papírhoz, nagyon óvatosan járjunk el a vágásnál és csiszolásnál, nehogy leszakítsuk a kis léceket a papírról, vagy esetleg eltörjük őket.  A legbiztosabb, ha minden munkafolyamatnál egyik kezünkkel leszorítjuk az építőfához a lamellákat és úgy munkáljuk meg őket.

6. ábra

A keret belső méreteinek lamellasorra másolása

 

7. ábra

A lamellasor méretre vágása

 

 Tegyük a lamellasort a keretbe, és a hátoldalon ragasszuk hozzá pillanatragasztóval. Arra nagyon kell vigyázni, hogy egészen kis mennyiségű ragasztót használjunk, nehogy átfollyon az előlapi oldalra, mert ez nemkívánatos foltosodást okozhat. Vágjuk le a keret felesleges, kinyúló részeit is, és csiszoljuk körbe a keretet az éleinél. A kész zsalugátert szeszes fapáccal színezhetjük. A festékek használata ebben a kis méretben nem ajánlatos, mert a festék eltömi a finom mintázatot, a zsalugáter apró kis bordáit. A színezőpác  megszáradása után egy-két réteg vékony lakkal fejezzük be a munkát.

8. ábra

A szerkezetkész zsalugáter.

 

9. ábra

A pácolt, lakkozott kész alkatrész, a méreteit érzékeltető gyufaszállal.

 

* * *

 

1. ábra.: Egy elkészült „méretes” zsalugáter.(SRY Foto)

2. ábra.: A zsalugáter kerete (balra fenn) és a lamellák készítése (SRY Foto)

3. ábra.: A kezdőléc és a lamellákat tartó papírcsík. (SRY grafika)

4. ábra.: A papírcsík ragasztózása és a lamellák felrakása . (SRY Foto)

5. ábra : A kész lamellasor (SRY Foto)

6. ábra.: A keret belső méreteinek lamellasorra másolása (SRY Foto)

7. ábra.: A lamellasor méretre vágása (SRY Foto)

8. ábra.: A szerkezetkész zsalugáter (SRY Foto)

9. ábra.: A pácolt, lakkozott kész alkatrész, a méreteit érzékeltető gyufaszállal. (SRY Foto)

 

 

SRY MODELL 2008

2008. március 04.