Egyszerű RC

függőleges vezérsík és oldalkormány

készítése.

 

  Az RC repülőgép modellek több megoldásban és részletben különböznek a szabadonrepülő társaiktól. A mozgatható kormányfelületek és egyéb mechanikus szerkezetek kivitelezése különféle problémákat vet fel. Az alábbiakban ismertetésre kerül egy nagyon egyszerű függőleges vezérsík-oldalkormány egység, amely kisebb motoros és vitorlázó gépekhez használható fel .A kialakítás elvei alapján vízszintes-vezérsík, magassági kormány is kialakítható, feltéve, hogy a vízszintes vezérsík is csak egyszerű „lap” kivitelű. A SRY modell hagyományainak megfelelően a felhasznált anyagok könnyen beszerezhetőek, és olcsóak, a technológia is a lehető legegyszerűbb és költséghatékony.

(A példában egy 100 mm magas, a talpánál 60 mm, a tetején 40 mm nagyságú, trapéz alakú függőleges vezérsík-kormány szerkezetet készítettem)

 

Szükséges alapanyagok:

-1,5 mm vastag balsa lemez (A)

-fültisztító pálcikák (B)

-Alumínium elektromos vezetékdarab (C)

-Elektromos kötődoboz fedő (D)

-Pillanapragasztó, nitrolakk esetleg festékek.

 

  A tervrajznak, vagy elképzelésnek megfelelő szerkezet először rajzoljuk le. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a később csapágyként funkcionáló fültisztító pálcikák átmérőjét is kalkuláljuk bele a méretekbe (ez egyébként 2,2…2,5 mm szokott lenni).

  Az elektromos vezetékdarabot csupaszítsuk le és egyengessük ki a kapott alumínium szálat. A pálcikák végeiről vágjuk le a vattacsomót. A pálcikákról a vattacsomó levágása után láthatjuk, hogy ezek valójában kicsiny műanyag csövek. Előfordulhat, hogy a  csövecskék belső átmérője kisebb mint az alumínium vezeték átmérője. Ez esetben az alumínium vezetéket a megfelelő átmérőre kell csiszolással elvékonyítani. A vezetéknek könnyen kell beleszaladnia a csövecskébe, abban nem szorulhat, de nem is lötyöghet!

 

  Ezt követően rajzoljuk fel a mozgató kar ábráját az elektromos dobozfedőre. A megmunkálást a szervórudazat csatlakozó furatának kifúrásával kezdjük, mivel az alkatrész elég kicsi, és az elkészült munkadarabon nagyon nehéz elkészíteni egy 1..1,5 mm átmérőjű lyukat. A kar végét fel kell hajlítani, hogy fektetett „L” alakot formázzon. Mivel az alapanyag (elektromos dobozfedő) anyagvastagsága 2 mm körül van a felhajtáshoz gyökölni kell a munkadarabot

A gyökölés szélessége az anyagvastagság kétszerese kell, hogy legyen. A gyökölést célszerű négyzet keresztmetszetű tűreszelővel készíteni. A gyök vágat elkészítése után óvatosan meg lehet hajlítani a munkadarabot. A hajlítást nagyban segíti ha egy kicsit megmelegítjük a hajlítás helyénél a műanyagot. A hajlítás után az egymásra fekvő felületek közé egy kis pillanatragasztót tegyünk, és hagyjuk azt megszáradni.

  Szabjuk ki a balsa lemezből a függőleges vezérsíkot, és az oldalkormányt. Az oldalkormány-lap alján munkáljuk ki a mozgatókat helyét. A mozgatókar illesztésénél ügyeljünk arra, hogy a kar alja egy vonalban legyen a kormánylapát alsó élével, valamint arra is, hogy a mozgatórudazat furatának középpontja a kormánylapát elfordulási tengelyével egy vonalba essen.

  Vágjuk ki a két alsó merevítő lécecskét is. Az alant lévő képen jól látható az egyes balsa alkatrészek helyes száliránya.

  Vágjuk méretre a műanyag csövecskéket. Itt ügyelni kell arra, hogy a műanyag csövek vágási felületei derékszögűek legyenek a csövek hossztengelyére. A csövecskék külső felületét csiszolóvászonnal fel kell érdesíteni, és azt követően zsírtalanítani kell.

 

 

  Az elkészült alkatrészek az összeállítást megelőzően.

- függőleges vezérsík (A)

- oldalkormány (B)

- kormánytengely (C)

- mozgatókar (D)

- alsó merevítés (E)

- műanyag csapágyak (F)

 

  Az összeállítást a műanyag csapágycsövek felragasztásával kezdjük. A csövecskéket felhúzzuk a tengelyre, majd összeillesztjük a függőleges vezérsíkot, a csapágyakat és az oldalkormányt (lásd alábbi képet). Ezt követően minden egyes csapágycsövecskét a közepe táján egy kis csepp pillanat-ragasztóval fogassunk hozzá a balsa-hoz. Ne folyassunk sok ragasztót a munkadarabra, mert akkor az belefolyik a csapágyba, és egyéb helyekre tönkretéve munkánk. Amikor megkötött a ragasztó, húzzuk ki a tengelyt és válasszuk szét az oldalkormányt a függőleges vezérsíktól. Ezt követően már nagyobb mennyiségű ragasztóval (mindkét oldalon bekenve) ragasszuk véglegesen a helyére a csövecskéket. Arra nagyon vigyázzunk, hogy a csövekbe bele ne folyjék a ragasztó!

 

    

 

  A ragasztóanyag kikeményedését követően csiszoljuk simára az alkatrészeket, majd lakozzuk le. Az első réteg lakkozást követően ismét csiszoljuk simára az alkatrészeket. A lakktól a rostok megduzzadnak és a balsa felülete érdes lesz. Még vonjuk be a felületeket egy-két réteg lakkal, így sima felületet kaphatunk.

 

  A lakkozás után ragasszuk a helyére a mozgatókart az alábbi fotók szerint

 

 

  Amíg szárad a felragasztott mozgatókat, a függőleges vezérsík aljára ragasszuk fel a két alsó merevítést, erre a célra valami sűrűbb ragasztóanyagot használjunk, pl. Technokol Rapid-ot.

 

 

A két merevítőt felragasztása után csiszoljuk formára, és lakozzuk le. Ezzel el is készültünk, csak össze kell szerelni az alkatrészeket.

 

 

 

A kész, dekorált függőleges vezérsík és oldalkormány egység a fenti képen látható. A példában épített szerkezet tömege 3,5…4 gramm. Már csak a helyére kell illeszteni a repülőgépmodellen, bekötni a szervorudazatot és irány a levegőóceán.

 

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

2004.07.11.