TOLÓHAJÓ KEDVELŐK BARÁTI KÖRE

ELSŐ

TOLÓHAJÓ MODELLEK BÁRKAMOZGATÓ VERSENYE

RÁCKEVE

2008. október 4.


 

  2008. október 4.-én a Ráckevei (Soroksári) Dunán, Ráckevénél a régi malom (most Tesco áruház) mögötti kis öbölben (47°10’ 23.51” Észak, 18°56’ 40.80” Kelet) rendezte meg a Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre első Tolóhajó Modellek Bárkamozgató Versenye-t. A reggeli induláskor már nyilvánvaló volt, hogy az égiek nem fogadták kegyeikbe a versenyzőket és résztvevőket. A várt nyugodt, kellemes őszies nap helyett igen kellemetlen időjárás köszöntött ránk. Eső, hideg, és erős szél volt a menü, amit az időjárás erre a napra szervírozott. Igencsak elszántnak kellett lenni ahhoz, hogy valaki elinduljon a verseny helyszínére és bízzon benne, hogy nincs egyedül ezzel a döntésével. A modellezőkben viszont van valami alapvetően érthetetlen tűz, ami hajtja előre akármilyen is az időjárás, akármennyire mostohák is a körülmények. Csak ennek tudható be, hogy a körülmények ellenére a versenyre 9 versenyző jelentkezett 5 tolóhajóval.

A verseny résztvevői.

 

  A hajók és felszerelések kipakolása után azonnal előkerült a meleg tea, kávé (köszönet érte „Manómamának”), az esernyő, az esőkabát és minden szükséges túlélő felszerelés. Elkezdtük letelepíteni a versenypálya elemeit a vízbe és hamarosan a hajók is vízreszálltak. Egy hagyományos versenyen ilyenkor következne a nevezések bonyolítása, rádiófrekvenciák egyeztetése és hasonló szervezéstechnikai problémák megoldása, de ez nem egy hagyományos verseny volt. Már a hirdetményben is jeleztük, hogy ez bizony kísérleti verseny lesz, aminek alapvető célja, hogy közösen kidolgozzuk a tolóhajó-versenyzés módszereit. Eddigi ismereteim szerint ez volt az első ilyen jellegű verseny Magyarországon, így aztán ez afféle „ugrás a sötétbe” rendezvénynek néztünk elébe.  

 

  Az eredeti elképzelésekhez képest (eredeti szabályzat tervezet >>>) az első lényegi változtatás az lett, hogy a pályán egyszerre csak egy hajó fut, és nem kettő, ugyanis a telepített akadályokon a tolt bárkát továbbító hajók önerőből is át tudtak jutni, így nem volt szükség más hajó segítségére. Ezzel a versenyző-párok összesorsolása, és a páros verseny bonyolult értékelése is szükségtelenné vált, nagyban megkönnyítve mindenkinek a dolgát. A futamok értékelése a futam teljesítésének ideje alapján történt, a hajók műszaki kivitelére megkötés nem volt, csak a pályán elhelyezett akadályok szabta méretkorlátozásokat kellett bevezetni.

 

A verseny „főszereplői”: Stopper, variabárka, tolóhajó(k) és az akadályok.

 

    

  Mint minden technikai sport esetében itt is kisebb-nagyobb műszaki hibák jelentkeztek, szerencsére egy haváriát szenvedett hajónak és kapitányának sem kellett aggódnia, volt rendelkezésre álló, a mentést gyorsan elvégző tolóhajó bőven a helyszínen. További problémát jelentett az egyre erősödő szél, ami különösen a gyengébb hajtóművel felszerelt hajóknak okozott egyre megoldhatatlanabbá váló kihívást. A hullámzás intenzitása szerencsére nem követte a szélsebesség növekedését. Ez elsősorban a szerencsésen megválasztott helyszínnek köszönhető, a védett öbölben magas hullámok nem tudtak kialakulni, a nyílt vízi hullámok pedig olyan irányban haladtak, hogy nem tudtak befutni az öbölbe. A szél végül annyira felerősödött, hogy a versenypályát át kellett telepíteni a „Fregatt-Pub” és a part közötti szűk helyre, ahol az állóhajón üzemelő szórakozóhely felépítménye elégséges szélvédelmet nyújtott.  Az áttelepítést követően elkezdődhetett a konkrét verseny.

 

A nevezés pillanatai.

 

  A futamok lebonyolításának menete a következő képen alakult:

1.) A futamra jelentkező versenyző a tolóhajóját összekapcsolja a variabárkával. A bárka és hajó összekapcsolására a gumigyűrű vált be leginkább, így mindenki azt használta.

2.) A variabárka hosszának változtatásával a tolóhajó-bárka szerelvény teljes hosszát beállítottuk 900 mm-re. A hosszt sablonnal ellenőriztük.

3.) A tolóhajó-bárka egység vízre került, és orral előre behajózott a rajt/cél dokk-ba.

 

A tolóhajó a rajt/cél dokk-ban startra várva.

 

4.) Rajt vezényszóra hátramenetben kihajózott a dokkból, és az előírt menetvonalon teljesítette a pályát. A rajt vezényszótól, a célba érkezésig mért idő lett a futam eredménye.

 

A RAJT vezényszó után a hajó kitolat a dokk-ból, megkerüli a fordító-bolyát, behajózik a

„labirintus”-ba a felső kapun, és abból a jobb oldali kapun kihajózik….

 

A hajó ismét megkerüli a fordító-bolyát, és a felső kapun behajózik a „labirintus”-ba,

majd onnan a bal oldali kapun kihajózik. Végül behajózik a rajt/cél dokk-ba.

 

- Egy versenyző három futamot teljesített, és ebből a két legjobb időeredmény lett figyelembe véve az értékeléskor.

 

A versenyre nevezettek és elért eredményeik:

Hely.

Név

1.fut.

2.fut

3.fut.

Össz.:

1.

Surman Zsolt (SRY)

88,72

79,68

123,69

168,40

2.

Tóth Gábor (Gtoth)

106,93

87,06

108,16

193,99

3.

Benedek Zoltán (Mamut)

151,41

101,97

91,56

199,53

4.

Surman Bálint (Skykapitány)

159,81

116,28

106,54

222,82

5.

Chován Szilveszter (Manópapa)

130,28

1352,00

139,96

270,24

6.

Farkas Marcell (Marci)

292,60

145,25

204,04

349,29

7.

Farkas Roland (Roli)

195,52

222,82

230,6

408,34

8.

Farkas Benjámin (Benji)

218,00

218,72

---

436,72

9.

Decsi Ferenc (Feco 1)*

---

---

---

---

A figyelembe nem vett, kieső futamidők pirossal jelölve. Az időeredmények másodpercben vannak megadva.

* A hideg, és eső miatt nem teljesített futamot.

 

  A versenyzők közül az első helyezett átvehette a Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre, Bárkamozgatós Vándorkupálya-t, Az első három helyezett helyezésének megfelelő oklevelet, a többi versenyző emléklapot kapott. A vándorkupa –mint neve is jelzi- a következő tolóhajó versenyig maradhat a versenyző birtokában, ekkor újra elnyerheti, vagy átadja az új győztesnek.

 

A Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre, Bárkamozgatók Vándorkupája.

 

A verseny tapasztalatait összegezve:

- Az első, és legfontosabb, hogy bebizonyosodott, lehet ilyen versenyt rendezni, sőt kifejezetten hangulatos, izgalmas az efféle tolóhajóverseny. Mivel a pálya alapterülete relatív kicsi, ráadásul igen közel van a parthoz, mindenki mindent jól lát, minden esemény jól megfigyelhető. Ez azt eredményezi, hogy a jelenlévők -akár egy sporteseményen- buzdítják a versenyzőket, nem ritka a hangos tetszésnyilvánítás. Így a nézők is részeseivé válnak az eseményeknek, ami igen jó hangulatot teremt.

 

- Az alap elgondoláshoz képest elvetésre került a kétversenyzős futam. Egy hajó önállóan is képes teljesíteni a navigációs pályát, és ezzel szükségtelenné is vált a bonyolult sorsolásos, értékelési rendszer. Elégséges az egyszerű időméréses értékelés.

 

- A verseny során zavaró volt, hogy a hajószerelvény célbaérkezése nem mindig volt egyértelműen megítélhető! Ezrét a rajt/cél-dokk kialakításán változtatni kell, oly módon, hogy a célbaérkezés ténye mind a versenyzőnek, mind az időmérő bírónak egyértelmű legyen.

 

A verseny tapasztalatai alapján a továbbiakban módosítani kell a lebonyolítási szabályzatot, és további tolóhajó versenyek megrendezésével népszerűsíteni ezt a hajómodell versenyzési formát.

 

SRY

2008. október.