Tupoljev

TU-134

 

Fesztáv : 29,1 m

Hosszúság : 37,95 m

Magasság : 9 m

Befogadóképesség : 72 utas

Saját tömeg : 27.500. kg

Hasznos teher : 18.000. kg

Max. felszállótömeg : 45.000. kg

Utazási sebesség : 870 km/h

Legnagyobb sebesség : 900 km/h

Csúcsmagasság : 12.000. m

Max. hatótávolság : 3.500. km

 

 

  Két sugárhajtóműves , közepes hatótávolságú utasszállító repülőgép. A Tupoljev-tervezőiroda a Tu-124 típus továbbfejlesztéseképpen a 60-as évek elején tervezte. Az Aeroflot egy ideig belföldi járatokon üzemeltette a típust, majd az első Tu-134 1967. szeptemberében jelent meg a Moszkva-Stokholm útvonalon. Két változatban készült . A Tu-134 befogadóképessége 64-70 utas, a 2,1 méterrel hosszabb törzsű Tu-134A befogadóképessége 76-80 utas. A két változatból több mint 200 állt üzemben az Aeroflot, Balkan, CSA, LOT, MALÉV, Interflug, Aviogenex légitársaságoknál. Kissé negatív „V” beállítású, alsószárnyas elrendezés, kör keresztmetszetű törzs, „T” farokfelület. A futóműgondolák a szárny kilépőéle mögé nyúlnak. Kettős réselésű fékszárnyak, a szárny felső felületén áramlásterelő gátak. A törzs orra Tu-134 első változatain üvegezett, s alatta radarburkolat található. A vezetőfülke és az utastér légkondicionált és túlnyomásos. Személyzete három fő és két utaskísérő. Az utasok üllései négy sorban helyezkednek el. A két egyenként 66,7 kN tolóerejű Szolovjov D-30 típusú gázturbinás sugárhajtómű a törzsvég két oldalán foglal helyet.

 

  A MALÉV 1968-ban kapta meg az első Tu-134 tip-u gépet. 1968. december 22.-én a magyar polgári repülés is belépett a „Jet” korszakba, a HA-LBA lajstromszámú Tu-134 géppel. A „kis” Tu-134-eseket 1971-ben követték a nagyobb befogadóképességű Tu-134A altípus. A Tu-134 gépek folyamatok forgalomba állításával a MALÉV kivonta az utasforgalomból az Il-18-asokat. A megmaradt négy Il-18-as 1978-tól már csak teherszállítási feladatokat látott el a MALÉV AIR CARGO szolgálatában. A MALÉV összesen 14 db. Tu-134 típusú gépet használt.

 

A kiállított példány:

 

 

 

 

 

 

Lajstromjelek:

Lajstrom

Géptípus

Lajstromozva

Megszűnés

Megsz.oka

HA-YSA

Tu-134A-3

1975

1981

Átlajstromozták HA-LBN –re

HA-YSB

Tu-134A-3

1975

1981

Átlajstromozták HA-LBO –ra

HA-LBA

Tu-134

1968

1969

1969.11.19. Isztambulban túlfutott a pályán, megsérült, selejtezték.

HA-LBC

Tu-134

1969

1977

1977.09.21. Urziceni-nél (Bukarest mellett) földnek ütközött, Bakcsi Miklós+, Fejes Péter+, Révbíró László+, Bohner András+, Bocskai László+, Gaál Katalin+, Jánosikné Harmath Katalin+, Kiss Mihályné+, 21 utas+.

HA-LBD

Tu-134

1968

1971

1971.09.16. Kijevnél lezuhant, Mészáros Sándor+, Veres László+, Deák Andor+, Papp Sándor+, Takács Márton+, Szőke Valéria+, Székelyhidi Katalin+, Takács Zsuzsanna+, 40 utas+.

HA-LBE

Tu-134

1969

1991

1991.08. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LBF

Tu-134

1970

1988

1988.04.14. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LBG

Tu-134

1970

1988

1988.05.04. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LBH

Tu-134

1970

1988

1988.09.08. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LBI

Tu-134A-3

1971

1995

1995.06.03. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LBK

Tu-134A-3

1971

1995

1995.10.08. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LBN

Tu-134A-3

1981

1998

1998.06.23. Eladták.

HA-LBO

Tu-134A-3

1981

1998

1998.07.01. Eladták.

HA-LBP

Tu-134A-3

1981

1997

1994.02.22. Ferihegyen a hangárban kigyulladt, Martin Ottó+, Seregley István+, Simon József+, Szabó Lajos+ műszakiak.

HA-LBR

Tu-134A-3

1981

1998

1998.07.09. Eladták.

HA-LBS

Tu-134A-3

1993

1994

1994.08.04. Eladták.

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler A Magyar Repülés Története MKK1977;  Moldoványi-Zsille Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html