Tupoljev

TU-154

 

Fesztáv : 37,55 m

Hosszúság : 47,89 m

Magasság : 11,39 m

Szárnyfelület : 201,4 m2

Befogadóképesség : 128-169 utas

Hasznos teher : 19.998. kg

Max. felszállótömeg : 95.997. kg

Utazási sebesség : 900 km/h

Legnagyobb sebesség : 0,9 Mach

Max. hatótávolság : 4.000. km

 

 

  Három sugárhajtóműves, közepes hatótávolságú , utasszállító repülőgép. A Tupoljev-tervezőiroda a Tu-104, Il-18 és An-10gépek leváltására tervezte. A prototípus 1968. október 4.-én repült először, a gyári útvonalpróbákat 1971-ben kezdték meg. A Tu-154 1972 óta áll szolgálatban a szovjet belföldi és a nemzetközi útvonalakon. Több változatban (Tu-154. -125A, -154B, -154B-2, -154C, -154M) összesen több mint 350 Tu-154 épült. Üzemeltetője az Aeroflot, Balkan, Cubana, MALÉV, Tarom és más légitársaságok. Jellemzői: nyilazott alsószárnyas elrendezés, a szárny terjedségének 80%-án réselt orrsegédszárny, háromszoros réselésű fékszárnyak, áramlásleválasztó lapok. Kör keresztmetszetű törzse légkondicionált, túlnyomásos vezetőfülkére és utastérre oszlik. Farokfelületei „T” elrendezésűek. A 14 futókerék a füves, tömörített pályán való fel- és leszállást is lehetővé teszi. A típusra jellemzők a szárny kilépőéle mögé nyúló futóműgondolák. Három Kuznyecov NK-8-2U típusú egyenként 103 kN tolóerejű kétáramú gázturbinás sugárhajtóműve a törzs végén helyezkedik el.

 

1973-ban repülte haza dr. Fülöp András vállalati főpilóta az első Tu-154 típusú, HA-LCA lajstromú repülőgépünket. Ezzel a három hajtóműves a maga idejében korszerűnek mondható géppel vált a MALÉV „valódi” nagy légitársasággá. A Tu-154 olyan célállomásokra is eljutott, ahová eddig polgári gépeink soha. A Tu-154 méretei nagyobb kényelmet biztosítottak az utasoknak, a hajózó személyzet is jó társra talált ezekben a gépekben. A MALÉV igényeihez igazodva a szovjet repülőgépgyár kialakította az un. Magyar típust, amely műszerezettségében, felszereltségében jelentősen eltér az eredeti szovjet gépekről. A fejlesztés tovább folytatódott és a MALÉV és a Balkan légitársaságok igényei alapján kialakításra került a Tu-154B-2 altípus. A 1988 október 1-én az első Boeing 737-200 típusú gép beszerzésével megkezdődött a Tu-154-esek lecserélése korszerű, gazdaságos, kis zajkibocsátású típusokra. 2002-ben a MALÉV megvált utolsó Tu-154-esétől is, és ezzel véget ért az 1946-ban a Po-2, Li-2 gépekkel kezdődő korszak, a szovjet gyártású gépek korszaka.

 

A kiállított példány:

 

 

 

 

 

Lajstromjelek:

Lajstrom

Géptípus

Lajstromozva

Megszűnés

Megsz.oka

HA-LCA

Tu-154B-2

1973

1994

1993.07.08. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LCB

Tu-154B-2

1973

1995

1994.07.23. Eladták.

HA-LCE

Tu-154B-2

1973

1997

1995.11.17. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LCF

Tu-154B-2

1975

1981

1981.10.21. Prágában túlterhelt leszálláskor a törzs hátsó része letörött, selejtezték.

HA-LCG

Tu-154B-2

1975

1994

1992.07.31. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LCH

Tu-154B-2

1975

1997

1995.03.08. Üzemidő kirepülése miatt kivonták.

HA-LCI

Tu-145A

1975

1975

1975.09.30. Bejrút közelében a tengerbe zuhant, Pintér János+, Mohovics Árpád+, Kvasz Károly+, Horváth István+, Majoros László+, Fried Richárd+, Herczeg Miklósné+, Kmeth Ágnes+, Németh Lászlóné+, Szentpály Mercedes+, Glausius Gábor+, 48 utas+.

HA-LCK

Tu-145A

1975

1975

1975.12.12. Lejárt a bérleti szerződés, visszaadták.

HA-LCL

Tu-145A

1978

1980

1980.05.26. Lejárt a bérleti szerződés, visszaadták.

HA-LCM

Tu-145B-2

1979

1998

1998.09.23. Eladták.

HA-LCN

Tu-154B-2

1979

2001

2001.04.15. Eladták.

HA-LCO

Tu-154B-2

1981

2002

2001.07.14. Eladták.

HA-LCP

Tu-154B-2

1981

2002

2001.06.10. Eladták.

HA-LCR

Tu-154B-2

1982

2000

2000.07.04. Szalonikiben leszálláskor megsérült, selejtezték.

HA-LCS

Tu-154B-2

1986

1988

1988.12.12. Lejárt a bérleti szerződés, visszaadták.

HA-LCT

Tu-154B-2

1986

1988

1988.11.28. Lejárt a bérleti szerződés, visszaadták.

HA-LCU

Tu-154B-2

1988

2001

2001.05.04. Eladták.

HA-LCV

Tu-154B-2

1988

2001

2001.03.30. Eladták.

HA-LCX

Tu-154M

2000

2002

2002.05. Eladták.

HA-LGA

Tu-154M

2000

2001

Eladták

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler A Magyar Repülés Története MKK1977;  Moldoványi-Zsille Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek, Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html