Antik repülőmodellek magyar szabályzata 2008. v03.

TARTALOMJEGYZÉK


A.1. Meghatározás

A.2. Antik repülőmodellek általános jellemzői

A.3. Osztályozás

A.3.1. AF ketagória- Szabadonrepülő modellek

A.3.2. ARC kategória- Rádióirányítású modellek

 

A.4. Építési előírások

A.4.1. Általános követelmények

A.4.2. Az építés értékelése

A.4.3. Engedélyezett változtatások

A.4.4. Nem engedélyezett változtatások

 

A.5. Versenyszabályok

A.5.1. Általános szabályok

A.5.2. Vitorlázó startberendezés

A.5.3. Hivatalos repítések, kísérlet

A.5.4. Repítési feladatok, előírások

A.5.5. Értékelés

 

Szabályzat letöltése PDF formátumban >>>

 

 

Antik repülőmodellek magyar szabályzata 2008. v03.

A.1      Meghatározás

Antik modellnek olyan repülőmodell minősül, amely egy 1951-ig készült, vagy tervezett modell méret és anyaghű utánépítése.

A.2      Antik repülőmodellek általános jellemzői

Maximális hordfelület................................................................. 150   dm2

Maximális repülősúly..................................................................... 5   kg

Maximális felületi terhelés.......................................................... 100   g/dm2

Dugattyús motor maximális lökettérfogata................................... 10   cm3

Dugattyús motorhoz áttétel nem használható.

A szárnyfelületi terhelése minimum............................................. 30   g/dm2

Dugattyús motoros modellek súlya legalább............................. 300   g/cm3

Elektromotoros modellek min. szárnyfelületi terhelése............. 24,4   g/dm2

Max. zajszint 3 méter távolságból mérve.................................... 96   dBA

A szárnyfelületi terhelést úgy kell kiszámítani, hogy a modell grammban mért súlyát osztani kell

a szárny dm2 –ben mért függőleges vetületével.

A modellen fel kell tüntetni a HUN országjelzést, és az MMSZ tagsági számot.

A versenyeken résztvevő antik modellekre adatcímkét is kell ragasztani az alábbi tartalommal:

Modell neve              Kategóriája                 Tervezés éve

Tulajdonosa             Telefonja                    Bélyegző

A.3      Osztályozás

A.3.1   AF kategória – Szabadonrepülő modellek

Kategóriák:       AF1A    -          Vitorlázó modellek
AF1B  -          Gumimotoros modellek
AF1C  -          Motoros modellek dugattyús, vagy elektromotorral.

A.3.2   ARC kategória – Rádióirányítású modellek

Kategóriák:  ARC1a -  Vitorlázó modellek 1200 mm fesztávolságig (ifjúságiak részére)
ARC1b    -              Vitorlázó modellek kötetlen fesztávolsággal
ARC2a -  Motoros modellek dugattyús motorral
ARC2b    -              Motoros modellek elektromotorral

                    ARC3   - Eredetileg gumimotoros modellek, max. 300-as ferritmotorral.

                                    A meghajtó telep max. 8 cella NiCd vagy NiMH akku, súlya max. 150 g,
                vagy max. 2 cella LiPo akku, súlya max.
90 g.
                A súly a telepen lévő összes tartozékkal együtt értendő.

A.4      Építési előírások

A.4.1   Általános követelmények

a) A modell feleljen meg az eredeti tervrajz, anyagjegyzék, építési leírás vagy más dokumentumok méret-, alak- és anyagelőírásainak, melyeket a versenyzőnek hitelt érdemlően dokumentálni kell. ( Pl. rajz, fénykép, építési leírás. )

 

b) A rádió berendezés olyan legyen, hogy azt 20 kHz frekvencia különbséggel egy időben lehessen üzemeltetni más berendezéssel. Ha a rádió nem felel meg ezen követelménynek, a versenyző meg kell adja a működési sávszélességet (max. 50 kHz).

A.4.2   Az építés értékelése

A modell építését egy legalább 3 főből álló zsűri értékeli.

Az új építésű modelleknél ellenőrizni kell a modell keletkezési évszámát, a főbb geometriai méreteket, az anyaghűséget, a bevonó anyagot. A méretbeli eltérés nem lehet nagyobb 0,5%-nál ( Ez 1000 mm-nél ±5 mm eltérést jelent. ). Az eredmény megfelelt, vagy nem megfelelt lehet. A megfelelés tényét az antik szakág bélyegzője hitelesíti.

A.4.3   Engedélyezett változtatások

a) Az AF osztályban az időzítéshez elengedhetetlen módosítások.

b)  Az ARC osztályban a kormányzáshoz, az irányító berendezés beépítéséhez és üzemeltetéséhez elengedhetetlenül szükséges módosítások, melyek nem változtatják meg a modell körvonalát és építési jellegét, valamint a súlytöbblet miatt szükséges nem feltűnő erősítések ( pl. a léckeresztmetszetek módosítása, a főtartó dobozolása,  segédbordák, segédtartó, beépítése, stb. ).

c) A szállíthatóság érdekében végzett változtatások: a szárnyfelerősítés nem feltűnő módosítása (egybe épült szárny megosztása, szárnycsonk módosítása stb.), és olyan módosítások, melyek a modell körvonalát nem változtatják meg.

d) Már nem hozzáférhető, vagy idejét múlt szerkezeti és bevonó anyagok helyettesítése más hasonló anyagokkal szerkezet erősítése céljából.

e) Az eredeti profil módosítása.

 f) Gyári készítésű légcsavar alkalmazása anyagától függetlenül, kivéve a fémből készültet.

g) Az elektromotoros modelleknél a hátrahajló légcsavar használata.

h)  Az ARC3 kategóriában a futómű elhagyható.

A.4.4   Nem engedélyezett változtatások

Az alábbi változtatások esetén a modell nem minősül antik modellnek:

a)  A modell eredeti jellegét megváltoztató eltérések: pl. vitorlázó modell motorizálása.

b)  Az eredeti építési mód megváltoztatása, pl. fenyő-rétegeslemez helyett balsa, kompozit nagymértékű használata.

c)  Felvasalható műanyag fólia, vagy felvasalható textil bevonat.

d)  Féklap vagy ívelőlap alkalmazása, ha az eredetin nem volt.

e) A modellen elhelyezett fékező berendezés a célleszállás elősegítésére.

A.5      Versenyszabályok

A.5.1   Általános szabályok

A motort a versenyzőnek kell indítani és beszabályozni.

A modellt csak a versenyző, a modell tulajdonosa irányíthatja, a modell építőjére nincs megkötés.

Amennyiben a pilóta az távirányító kezelésében idegen segítséget vesz igénybe, úgy az a startja nem értékelhető.

A versenyző két segítőt vehet igénybe. A startzsinórt a talaj felett tartó személyek nem minősülnek segítőnek.

Bármelyik kategóriában egy versenyző két modellel indulhat, az értékelésnél azonban csak a jobbik modell eredménye számít. A döntőben csak egy modellel lehet részt venni.

A repülési idő mérése a vitorlázó kategóriákban akkor kezdődik, amikor a startzsinór elhagyja a modellt.

A repülési idő mérése motoros kategóriákban a motor leállásakor kezdődik.

Az AF kategóriákban a repülést csak az előírt maximális ideig kell mérni.

Az ARC kategóriákban a mérés a leszállásig tart. A 300 másodperc repítési idő letelte után 1 percen belül le kell szállni, ekkor a versenyző 300 pontot kap. A 360 másodpercet meghaladó repítésért nem jár pontszám.

Az ARC2 és ARC3 kategóriákban a megengedett motorjárati idő túllépése esetén másodpercenként 30 pontot kell levonni. A repülési idő mérése a motor leállításakor kezdődik, amit jelezni kell az időmérőknek. A repítés előtt a versenyzőnek be kell mutatnia az időmérőknek a motor be- és kikapcsolásának módját.

Amennyiben a repült idő el nem éri a kategóriára előírt maximumot, úgy a repülési idő addig tart, amíg a modell először érinti a talaj felületét, vagy akadályba ütközik, amely repülését véglegesen meggátolja, vagy amikor véglegesen eltűnik az időmérők szeme elől. Ha a modell eltűnik valamely akadály mögött, vagy egy felhőben, az időmérők várnak 10 mp-ig, ha ezalatt a modell nem bukkan elő ismét, az időmérést be kell fejezni, és a repülési időből 10 mp-et le kell vonni.

A.5.2   Vitorlázó startberendezés

a) A versenyző csak a regisztráció során lemért, és hitelesített startzsinórt használhat.

b) A gumis startberendezésnél a gumi hossza max. 20m, a zsinór max. 80 m lehet.

A gumis startzsinór egyik végét biztonságosan rögzíteni kell a földhöz. A kikötéséhez maximum 1 méter magas oszlop használható. A leoldás egyértelmű érzékelésére a startzsinórt egy legalább 2,5 dm2 felületű jelzőzászlóval kell ellátni, amit a modell közelében, közvetlenül a fő zsinórra kell erősíteni. A jelzőzászló helyettesíthető ejtőernyővel, ami a főzsinór részeként a leoldás pillanatáig összehajtva, működésképtelen állapotban marad. Bármilyen más kiegészítő, stabilizáló szerkezet használata a felhúzózsinóron tilos.

c) Ha a körülmények lehetővé teszik, a rendező kijelölhet a gumis felhúzózsinóroknak két, egymástól 170 m-re lévő startvonalat, ezen belül kell a zsinórt lecövekelni, és startot végrehajtani.

d) A modellek startolhatnak kézi felhúzással is. Ebben az esetben a zsinór rugalmas tagot nem tartalmazhat, a zsinór maximális hossza 100 méter lehet, és a b) pontban leírt jelzőzászlót, vagy ejtőernyőt kell használni. A húzóembernek a leoldáskor a talajon kell állni, a zsinór nem dobható el.

A.5.3   Hivatalos repítések, kísérlet

A versenyző minden benevezett modelljével három hivatalos repítést végezhet. A repítéseket a rendező által megadott időtartamon belül kell végrehajtani.

 

Kísérletnek minősül, ha a modell elhagyja a földet, vagy a versenyző, vagy segítője kezét. Egy hivatalos repítés végrehajtásához a versenyző két kísérletet tehet. Második kísérletre akkor kerülhet sor, ha:

a) Első kísérletre a repült idő kevesebb, mint 20 másodperc.

b) Az AF1C kategóriában a 15 mp-et meghaladja a motorjárat.

c) A modell az indítás közben egy személlyel ütközik, kivéve a modellt feladó személyt, vagy segítőt.

d) Vitorlázó modelleknél felhúzás közben egy másik repülő modellel, vagy egy másik startzsinórral ütközik, és a felhúzás normálisan nem folytatható.

e) A modell repülés közben egy másik modellel vagy startzsinórral ütközik, kivéve a saját startzsinórt.

Ha a c), d), e) esetekben a modell normálisan folytatja a repülést, a versenyzőnek jogában áll kérni, hogy a repítést hivatalosnak fogadják el, még akkor is, ha ezt csak a kísérlet végén teszi.

Ha második kísérletre kerül sor, akkor ennek eredménye a hivatalos pontszám.

A.5.4   Repítési feladatok, előírások

a) AF1A kategória:                  startzsinór hossza................ 18 m
                                            repítési idő............................. 60 mp    

b) AF1B kategória:                   repítési idő............................ 180 mp

c) AF1C kategória:                  max. motorjárat...................... 15 mp
                                            repítési idő............................ 180 mp

d) ARC1a, ARC1b kategóriák:               startzsinór hossza max.......... 80 m
                                            gumi hossza max..................
20 m
                                            repítési idő........................... 300 mp

e) ARC2a, ARC2b kategóriák:                             max. motorjárat......... 60 mp
                                            repítési idő ……………………300 mp

f)  ARC3 kategória:                  max. motorjárat....................... 90 mp

                                                 repülési idő........................... 300 mp

 

g) Az ARC rádióirányítású modelleknek a rendezőség által meghatározott területen belül kell leszállni. A kijelölt terület lehetőleg legalább 10.000 m2 nagyságú legyen (100x100m ). Területen belüli leszállásnak minősül, ha a modell bármely része a kijelölt területen belül nyugszik meg. Területen kívüli leszállás esetén a startért nem jár pont. A repülési idő nem értékelhető, ha a modell a levegőben valamelyik alkatrészét elveszti.

A.5.5   Értékelés

Minden repült teljes másodpercért 1 pont jár.

A verseny végeredménye a három repítés pontszámának összege.

 

AF1A: max.                 180 pont                                      

AF1B: max.                 360 pont

AF1C: max.                 360 pont                                                          

ARC kategóriák: max. 900 pont

                                                                                    

Amennyiben az első három helyen pontegyenlőség van, döntő startokat kell végezni.

Ha a döntő repítés(ek)et nem lehet végrehajtani, pl. időjárási okokból, a döntősök teljes egyetértése esetén a helyezések eldönthetők máshogy is, pl. sorsolással.

 

Az AF kategóriákban a feladat változatlanul hagyásával további startot, startokat kell lebonyolítani.

Az ARC kategóriákban a döntő startokban a repítési idő 600 másodperc.

A döntőre a rendezőség 10 perces időtartamot jelöl ki, amely időtartamon belül meg kell kezdeni a feladat végrehajtását,

vagyis a vitorlázó modelleknek le kell oldani, illetve a motoros modelleknél a motornak állnia kell. Ezen 10 percen belül a versenyzőnek joga van egy második kísérletre az 5.3 pont betartásával.

További pontegyenlőség esetén a többi döntő start célleszállással egészül ki, valamint a repítési idő túllépéséért másodpercenként kettő büntetőpontot kell levonni. A start eredménye a repítési pontszám és a célleszállásért kapott pontszám összege, maximálisan 600+30 =630 pont. A célleszállásért járó pontszámok az alábbi táblázatban találhatók.

Távolság a jeltől (m)      Pontszám            Távolság a jeltől (m)      Pontszám

        1  .................   30................... 9  ................   14
        2  .................   28................. 10  ................   12
        3  .................   26................. 11  ................   10
        4  .................   24................. 12  ..................   8
        5  .................   22................. 13  ..................   6
        6  .................   20................. 14  ..................   4
        7  .................   18................. 15  ..................   2
        8  .................   16................. 15  felett  ........   0

            A célleszállás helyét a talajon jól láthatóan kell megjelölni. A modell leszállási helyét a kijelölt ponttól a nyugalomba került modell orráig kell mérni, és egész méterre kell felkerekíteni.

 

* * *