ASZALAY LAJOS CO2 MOTOROS MAKETTMODELL

EMLÉKVERSENYEN RÉSZT VETT MODELLEK


 

 A 2007.szeptember 15-én Parádóhuta-Recsk helyszínekkel megrendezett versenyen összesen 17 modellt neveztek, és további 2 modellt mutattak be versenyen kívül a részvevők. Ezeket a sűrített CO2 gázzal hajtott modelleket mutatom most be. A versenyről készült részletes beszámoló ITT>>> olvasható. A modellek kialakítása, össztömege sokféle volt, de abban egységes volt mind, hogy a Modela cég 0,27 köbcentis CO2 gáz üzemű motorját építették be a versenyzők.

 

A verseny gépeinek csoportképe

 

Az egyes gépek repülési jellemzőiről sokat nem lehetett megtudni, a versenyző társaktól beállítási trükköket ellesni, amiért az igen erős szél okolható. Az hamar kiderült, hogy a szélcsendre, illetőleg gyenge szélre beállított modellek nem bírták az orkánt, sodródtak, csúsztak, vergődtek. Ezt a modellezők nagyobb motorfordulat állításával, nagyobb vonóerővel próbálták kompenzálni. A motorfordulat megemelése viszont felborította a gépek finoman beállított egyensúlyát. Megnőtt a precessziós nyomaték, és az erős szélre a magassági kormánnyal rá kellett „nyomni” a modelleket, az az orrnehéz beállítás hozhatott eredményt. Sok volt a nagyon rövid start, amik kemény leszállásokkal, rádlizásokkal végződtek. Ez természetesen töréseket eredményezett, de a balsa-fenyő építés rugalmassága és szívóssága most is jól jött, végzetes törés nem történt.

 

Ez a motorblokk is a szél áldozata lett.

 

  Többen vállalták a kemény küzdelmet a széllel, de voltak akik modelljük épségét szem előtt tartva nem kockáztatták meg a startot. Ezek a modellek a későbbi műszaki vizsgán bizonyíthattak. További fontos tapasztalat, hogy az adott körülményekre jól beállított modellek, hosszabb repülésük során nagyon messzire elsodródtak, a látótérből kirepültek, és csak a szerencsének, meg a helyi lakos fiatalok kitartásának köszönhető, hogy nem vesztek végleg el. A CO2 tartály hagyományos lejáratásos, fagyasztásos töltése így komoly veszélyekkel járt. Tanúság a jövőre nézve, hogy erős szélben végrehajtott startot csak megfelelően nagy, nyílt területen célszerű végezni. A megfelelően nagy alatt itt a szél alatti 2 km körüli szabad távolságot értem.

Lejáratásos, „fagyasztás” start előtt.

 

  A makett-modell versenyek második része a műszaki értékelés. Ennek során a modelleket és az azokhoz benyújtott dokumentációt a versenybírák együttesen értékelik. Itt is értékes tapasztalatokat lehetett szerezni. Az első és legfontosabb, hogy a megfelelő színvonalú dokumentáció nagyon nagy jelentősséggel bír. A bírák a dokumentációval tudják csak összehasonlítani az előttük fekvő modellt, így ha a „papír” hiányos, vagy nem elég informatív, a modell sem kaphat igazán jó értékelést. Különösen igaz ez furcsa, különleges alakú gépekre, hiszen a bírák könnyen építési hibának tudhatják be a szokatlan formákat, ez pedig alacsony műszaki pontokat eredményez. A dokumentáció mindenképpen tartalmazzon a modell eredeti főkiviteléről egy színes fotót, de ha több nézetből, több fotó van az a legjobb. Ne csak úgy általánosságban a választott típusról helyezzünk el színes fotókat, hanem konkrétan arról a gépről amit modellként megépítettünk. Így a gép színezése, feliratai jól azonosíthatóak a bírák számára.

Gép és

modellje.

 

További nagyon fontos eleme a dokumentációnak a repülőgépet ábrázoló rajz. Ez minimum egy háromnézeti rajz legyen, de ha rendelkezésre áll pontosabb, részletesebb ábrázolása a gépnek akkor azt használjuk fel. Nagyon nem jó, ha modell tervrajzot mellékelünk, mert az eleve torzított, de minimum egyszerűsített formában ábrázolja a típust. A főkivitelről készült eredeti rajzok beszerzése ma már az internet segítségével nem jelenthet különösebb gondot. Érdemes erre is időt szánni a versenyfelkészüléskor.  A dokumentáció ne legyen hosszú, több lapos paksaméta, mert azt nem fogják a bírák végiglapozni. A műszaki értékelés egyébként is hosszadalmas folyamat, ebbe nem fér bele „kislexikonok” átböngészése. Valahol a 3 lap körül van a jó dokumentáció terjedelme. Ebbe a 3 lapba kell a színes képeket, az eredeti rajzokat és egyéb, a gépet bemutató információkat belesűríteni. Ez bizony nem könnyű feladat, és mindenképp sok leleményt, ügyes tervezést kíván.

 

Műszaki vizsgára váró modellek és dokumentációik.

 

  Modellünk főkivitelének megválasztásakor, a tervezés kezdeti szakaszában már gondoljunk arra, hogy a különleges szerkezetekért (alószárnyas, ernyőszárnyas, kétfedeles stb..) plusz pontok járnak. A gépen működő időzítetten mozgatott elemek további hasznos pontokat hozhatnak. A nem kis fejfájást okozó szárnytartó dúcok nemkülönben növelik a műszaki pontszámunk. Ez mindig dilemma és nehéz döntés. A bonyolult, sok apró részletet tartalmazó modell magas műszaki pontszámokat kap. De az ilyen modell általában nehéz és sérülékeny ami a reptetésnél nem jön jól, a startok időeredményeit lerontja. Azt mindenki maga dönti el, hogy a műszaki pontjait kívánja-e növelni a repült idők rovására, vagy fordítva. A helyes középutat megtalálni nem könnyű, de ebben ez a sport.

 

A versenyen nevezett és nevezésen kívül bemutatott modellek az alábbi táblázatban találhatóak, valamint azt követően egy-egy fényképfelvétellel kerülnek bemutatásra. Ha valakinek egy adott modellről további fényképekre lenne szüksége azt elektronikus levélben jelezze.

 

Nevezett és nevezésen kívül

Bemutatott modellek

//

Név

Típus

pont

1.

Gere József

Lampich L-1 H-MAFC

88

2.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BKFI

88

3.

Surman Zsolt

Volksplane VP-1 G-BDAH

88

4.

Gere József

Amsco Monoplane VH-UZK

84

5.

Szabó Gábor

Helio Curier ZK-TCE

78

6.

Szabó Gábor

Piper Hu-2259

78

7.

Krassó Tamás

Taylor Craft 1.

78

8.

Szabó Gábor

Morane Saulnier 779

75

9.

Sipos László

Aero Sport

75

10.

Szabó Gábor

Luton Minor G-AEPD

74

11.

Kanyik József

Racek PB-6 OK-BPI

74

12.

Krassó Tamás

Bestiola HA-VER

69

13.

Krassó Tamás

Taylor Craft 2.

67

14.

Szabó Gábor

Little Willie HUN-2259

67

15.

Surman Bálint

Bestiola OK-BEC

67

16.

Szabó Gábor

Csőri KG

60

17.

Sipos László

Róma-variácó

48

18.

Czifra Lajos

L-2 Róma

--

19.

Gere József

L-2 Róma

--

 

Lampich L-1 „Mama kedvence” (H-MAFC)

Gere József (88 műszaki pont)

 

Evans VP-1 „Volksplane” (G-BKFI)

Surman Zsolt (88 műszaki pont)

 

Evans VP-1 „Volksplane” (G-BDAH)

Surman Zsolt (88 műszaki pont)

 

Amsco Monoplane (VH-UKZ)

Gere József (84 műszaki pont)

 

Helio Courier (ZK-TCE)

Szabó Gábor (78 műszaki pont)

 

Piper Cub

Szabó Gábor (78 műszaki pont)

 

Taylor Craft

Krassó Tamás (78 műszaki pont)

 

Morane Saulnier

Szabó Gábor (75 műszaki pont)

 

Aero Sport

Sipos László (75 műszaki pont)

 

Luton LA-4 Minor (G-AEPD)

Szabó Gábor (74 műszaki pont)

 

Racek PB-6 (OK-PBI)

Kanyik József (74 műszaki pont)

 

Benes-Mraz Be-60 „Bestiola” 

Krassó Tamás (69 műszaki pont)

 

Taylor Craft

Krassó Tamás (67 műszaki pont)

 

Little Willie

Szabó Gábor (67 műszaki pont)

 

Benes-Mraz Be-60 „Bestiola”

Surman Bálint (67 műszaki pont)

 

„Csőri” KG

Szabó Gábor (60 műszaki pont)

 

Lampich L-2 „Róma” –variáció

Sipos László (48 műszaki pont)

 

A versenyen nem indult, de „megjelent” gépek:

Lampich L-2 „Róma”

Czifra Lajos

 

Lampich L-2 „Róma”

Gere József

 

SRY

2007.09.17.