SZOLNOKI REPÜLÉSTÖRTÉNETI KIÁLLÍTÓHELY

 

  Szolnok városa és a Magyar katonai repülés igen hosszú és tartalmas kapcsolatokat ápolnak egymással. A város ma is otthont ad működő helyőrségnek, katonai repülőtérnek, és ami számunkra most fontosabb a Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely-nek is. A múzeum gépkocsival legkönnyebben a 4. sz. főútvonal felől közelíthető meg. Budapest irányából érkezve a Tiszán átívelő Szent István Híd után jobb oldalon feltűnik egy furcsa szerkezetű, állványzatra emelt repülőgép (Pzl-Mielec M-15 Belphegor), ezt követően kell jobbra letérni a főútvonalról Szandaszőlős, Rákóczifalva felé. Innen már csak az út vonalát kell követni és hamarosan szembetaláljuk magunk a múzeum kerítésével. Törökszentmiklós felől érkezve természetesen balra kell letérni Szandaszőlős irányába.

Az M-15 Belphegor, mint igazán hatásos útjelző.

 

  A Múzeum április 01-től október 31-ig tart nyitva, ez alól csak az évenkénti tavaszi makett-verseny a kivétel, amikor egy hétvégére rendkívüli nyitvatartással üzemel a kiállítóhely. A szezonban hétfői napokon zárva tartanak, kedd-csütörtök 09.00.-15.00. óra között, pénteken 09.00.-13.00. között, szombat-vasárnap 10.00.-16.00. óra között látogatható a múzeum. A kiállítás megtekintése INGYENES! További információk a 06-56-505-100 / 78-12 mellék, telefonszámon kapható. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a múzeumot, és az ott lévő repülőgépeket nagyon szépen és alaposan bemutatja a http://www.repulomuzeum.hu/ web-oldal, ahol rendszeres frissítésekkel nagyon sok érdekes, értékes információhoz juthatunk.

 

  És most nézzük mit is láthatunk a kerítésen belül. Szerencsére most az a helyzet állt elő, hogy kénytelen vagyok szinte felületesen végigfutni a típusokon, mivel hazai viszonylatban igen gazdag a kínálat, és így minden kiállított gép alapos bemutatása egyszerűen terjedelmi okokból nem lehetséges. A kapuban kapott, belépőként szolgáló, kártya légifotóját hívom itt segítségül.

A belépőjegyként funkcionáló kártyán lévő kép.

 

Azt hiszem a kép önmagáért beszél. Ezt a múzeumot csakis megfelelő mennyiségű fotofilmmel (vagy manapság már helyesebb lenne memóriakártyát mondani) felszerelve, kellő időt rászánva érdemes meglátogatni. A kapun áthaladva a jobb oldalon forgószárnyasok sorát találjuk. Az első egy Ka-26 könnyűhelikopter. Ennek érdekessége, hogy általában a mezőgazdasági változatot szoktuk látni, ahol a vezetőfülke mögött a vegyszerszóró aparát van felszerelve. Ennek a Ka-26-nak viszont egy utasfülke határozza meg vonalait, szerintem így határozottan jobban néz ki.

Ka-26 utaskabinnal

 

 A kis koaxiális szitakötő után a jobb oldalon helikopterek impozáns sora áll : Mi-4A, Mi-8P, Mi-2.

A bejárattól jobbra lévő helikopter sorfal.

 

 A forgószárnyasok sorát megtöri az Il-28 típusú frontbombázó. Itt lelki szemeim előtt megjelenik egy szépen restaurált Tu-2 Túzok közepes bombázó-repülőgép, hogy demonstrálja technika szerves fejlődését, sajnos ez már csak álom marad. De ne legyünk telhetetlenek, mert ami megvan az is nagyon értékes és tanulmányozásra érdemes. A frontbombázó után további két helikopter található Mi-24D, Mi-1M.

Az Il-28 frontbombázó.

 

 A sor végén jönnek az én kedvenceim. Persze ez nagyon szubjektív megközelítés, de hát nem tudom megtagadni önmagam. Először a volt NDK-ból hazánkba származott Il-14P közepes szállító repülőgép. E mögött még darabokba (2007) áll a Budaörsről visszakerült Li-2 Teve. Gyönyörűen felújított állapotban, remélem jövőre, amikor elzarándokolok a múzeumba már összeállítják ezt a szépséget. A gép így darabokban is nagyon érdekes, mert jól láthatóak a fő szerkezeti elemek osztása.

A szépen restaurált Li-2 Teve.

 

  Na de most térjünk vissza a bejárathoz, mivel a járda bal oldalán is érdekes dolgok vannak ám. Az első egy igazán monumentális darab a HA-MOE lajtromú Il-18V. E mögött sorban a múzeum vendégművészei láthatóak, nevezetesen Saab J3 E Lansen, Hawker Hunter MK-58, majd egy német és egy török F-104 G Starfighter. Itt a gyalogút balra fordul és szemben egy nagyon szép állapotú An-2 látható, mellette egy nagyobb Antonov, az An-26 díszeleg. Ennek érdekessége a felszerelt bombazárak és az azokon lévő ejtőszerek. Ezt soha nem használták élesben, de ha már van ilyesmi raktáron akkor jó, hogy bemutatják. De van itt még a nagyvas szárnya alatt egy kis érdekesség, mégpedig a Super Aero 45. A felfestett felségjel is történelmi értékű, de nem fogok mindent elárulni, tessék elmenni, megnézni J

A „vendégművészek” sora.

 

 Itt egy fedett színt találunk, ami alatt újabb kincsek sorakoznak. Repülőgép-hajtóművek, fedélzeti fegyverek, alkatrészek. Komplett repülőgépek is vannak itt: Po-2 Pacsirta, Nord 1002 (Me. Bf.-108 licensz), R-26S Gobé.

Po-2, R-26S és sok-sok érdekes berendezés.

 

 A fészer mellett elhaladva jutunk hátra a zöld színű sátorhoz. Ez alatt megint fantasztikus dolgokat találunk, elsősorban feltárt repülőgép leleteket. Itt békésen megfér egymás mellett a Balatonból kiemelt Il-2 roncsai, az Me.Bf-109 vadászrepülőgép DB605 motorok, a Fiat G-12 törzsszekció, és más alkatrészek.

Az egyik DB605 motor a sátor bejáratában.

 

És ezzel el is érkeztünk a múzeum feléhez, de jó is ezt írni, hogy ennyi gép említése után is még csak a felénél vagyunk. Tehát térjünk vissza a nyitott színhez és nézzük meg mi van annak a bal oldalán. Az első amivel szembetaláljuk magunk egy még festetlen L-200D Morava, ez egy igazán érdekes szerkezet érdemes jobban körbeszaglászni. Mellette egy An-24V közepes szállító-repülőgép, ennek jobb vízszintes vezérsíkja alatt magbújva áll egy Míg-21MF írányítatlan rakéta-konténerekkel felszerelve. A sort itt a MALÉV HA-LBF lajstromú Tu-134 repülőgépe zárja.

 

  Most térjünk vissza a nyitott színnel szembeni területre. Itt először a Saab Ja-37 DI Jaktviggen tűnik szembe. A gép a maga korában még unikumnak számított „kacsa” elrendezésű vezérsíkjával, de úgy látszik a Saab mérnökei ráéreztek valamire, mert manapság egyre népszerűbbé válik ez a sárkány elrendezés. A méretei is szokatlanok, különösen a sokkal kisebb Míg-ekkel összehasonlítva. Mellette áll a főrotor-lapátjaitól megfosztott Mi-24D csatahelikopter, amit egyedi festése tesz különlegessé.

A Mi-24D „csőrike

 

Itt a járda balra fordul a kijárat irányába. Természetesen kifelé haladva sem maradunk látnivalók nélkül, sőt a hazai katonai repülés szerelmeseinek most jött el a kánaán, mert ha azt hinnénk, hogy az eddigieket nem lehet fokozni, hát akkor tévedtünk. A jobb oldalon „kályhacsövek” hosszú sora fogad minket. Na nézzük is sorban: Mig-21F13, Mig-21U, Mig-21UM, Mig-19PM, Mig-17PF, UTI Mig-15, végül pedig egy  Mig-15 bisz. Ez azért szép kollekció a világ bármely repülőmúzeuma befogadna egy ilyen válogatást (lásd legfelső kép). A sor végén még megtalálható L-39 Albatrosz, azon ritka típusok egyike ami most is rendszerben van, és zárás ként egy L-29 Delfin látható.

L-29 Delfin, egy kevéssé ismert, de nagyon szép kis sugárhajtóműves gyakorló-repülőgép.

 

A járda bal oldalán további kemény harcosok találhatóak, jelesül Mig-21bisz, Mig-21MF, Szu-22M3 és Mig-23MF. A két utóbbi változtatható szárnyilazású repülőgép. Ezzel véget is ért sétánk a múzeum területén. Pontosabban a hivatalos tárlat kínálata ért véget, mert a figyelmes személődő nagyon sok érdekes, a háttérben leállított gépet, roncsot, alkatrészt vehet még észre. Remélhetőleg a jövőben ezek is a közvetlenül megnézhető kínálatot fogják bővíteni.

Szu-22M3 és Míg-23MF „követő” nézetben.

 

Az írás elején említettem, hogy a múzeum minden évben a Szolnoki Makett-verseny idején egy hétvégére rendkívüli nyitvatartást tart. Érdemes ezekre a napokra időzíteni látogatásunk, mert ekkor megnézhetjük a makett-versenyt is, ami nagyon nívós, színes szokott lenni. Továbbiakban tiszteletünk tehetjük a helyőrségi múzeumban is, ahol egyenruhák, fedélzeti fegyverek, repülős relikviák láthatóak.

A Helyőrségi Múzeum folyosója.

 

  Az igazi különlegesség azonban csak ezekután jön. A makett-verseny rendezőinek jóvoltából, szervezett formában meglátogatható a MH 86. Ittebei Kiss József Hadnagy Helikopter Bázis területe is.  Itt hivatásos katonák kalauzolásával megismerkedhetünk az irányítótoronnyal, tanhangárral és más, a katonai repülőtér napi életét bemutató helyszínekkel.   

Egy kis ízelítő a tanhangár „tömény” kínálatából. Innen általában szó szerint

 ki kell rángatni az embereket a látogatás végén.

 

  Remélem sikerült kedvet csinálnom a Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely meglátogatásához, és minél többen keresik fel ezt a nagyon magas színvonalú múzeumot. Itt fejezném ki köszönetem a múzeum kezelőinek, hogy munkájuk eredményeként én és még sokan mások gyönyörködhetnek a kiállított repülőgépekben, más bemutatott tárgyakban.

 

 A múzeumról további képek találhatóak a Repülőgép fotók 3. és Repülőgép fotók 4. alatt az oldalamon.

 

♣ SRY MODELL ♣ 2007Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣2007.04.03. ♣