Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre

2.

Tolóhajó Modellek Bárkamozgató Versenye

Gomba, 2009. szeptember 19.

 

 

A tólóhajó-variabárka szerelvén kihúz a rajt-, cél dokk-ból, indul a futam.

 

  2009. szeptember 19-én egy igazán szép koraőszi nap virradt ránk. Ebben a kellemes kiránduló időben, ismerve az előzetes jelzéseket nagy bizakodással néztünk a TKBK. 2. Tolóhajó Modellek Bárkamozgató Versenye elé. Már a meghirdetett 10.00. órai kezdési időpont előtt is többen a helyszínre érkeztek, és hamarosan igen szépszámú versenyző, és néző gyűlt össze a Gombai Tó partján. Akik a versenykiírásban közzétett GPS adatok alapján próbálták megtalálni a helyszínt, a technika ördöge jóvoltából „részt vehettek” egy kiadós csillagtúrán a tó körüli erdőben és mellékutakon. Na de a „tengerészeket” nem olyan fából faragták, hogy holmi navigációs problémák, hibás térképek, eltévelyedett műszerek megakadályozzák a „kikötő” megtalálásában.

 

A futamokat élénk figyelem kísérte

 

  Kis késéssel, 11.00. órai időben megtörtént a megnyitó, valamint elkezdődött a nevezés és a verseny. Összesen 11 versenyző jelentkezett mért futamra. Közülük 10-en teljesítették a 3 előírt futamot, legfiatalabb kollégánk Takács Péter pedig gyakorló futamokat végzett. A következő rendezvényünkön remélem már vele is, mint kemény ellenféllel számolhatunk. A 11 versenyző 9 hajót vonultatott fel. Ez nagyon szép szám, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ebben a kategóriában ez volt hazánkban a 2. verseny (az első versenyünkön 5 hajó indult)!  A 11/9-es versenyző/hajó arány viszont arra is utal, hogy nem használjuk ki eléggé a szabályok adta lehetőséget (egy hajóval többen is indulhatnak).  A jövőben érdemes lenne bevonni családtagokat, ismerősöket, modellező kollégákat is, oly módon, hogy nekik hajót „kölcsönzünk”. Így legközelebb akár már lehetne hölgy indulónk is, és családtagjaink sem csak nézőként lehetnének jelen.

 

A tolóhajó vízretétele, és összekapcsolása a variabárkával.

 

  A lebonyolítás a 2009. évi szabályzat szerint történt. (a szabályzat itt olvasható>>>) A most szerzett tapasztalatok azt jelzik, hogy a szövegen elvégzett módosítások, finomítások elérték a céljuk, a szabályzat a valós körülményeket, eseményeket életszerűen kezeli, a versenyt jól támogatja. Ennek ellenére szükségesnek tartom a szabályzatot bővíteni a pályaelemek pontos adatainak feltüntetésével, jellegrajzával, mivel jelenleg egyetlen pályaelem készlet áll rendelkezésre, és az adatok hiányában ez most nem lenne pótolható, utánépíthető.

 

    Köszönettel tartozunk támogatóinknak, a Gombai Horgász Egyesületnek a tó használatáért, a Tűzfészek Sörözőnek a helyszín biztosításáért, a Gombai Művelődési Háznak, és Tóth Sándor-nak az ebéd elkészítéséhez szükséges eszközökért.  

 

   A futamok kb. 11.00. és 13.30. között zajlottak, így egy versenyző átlagosan 13-15 percet töltött a beállítással, és a pályán. A jövőbeni rendezéseknél a 15 perc/versenyző adat iránymutató lehet az időbeosztások, versenykiírások készítésénél.

 

A futamok időadatai, valamint az eredménysorrend:    

Hely.

Név

1. futam

2. futam

3 futam

összesen

1.

Juhász Jenő (JJ)

61,72*

57,68

60,91

118,59

2.

Farkas Marcell (Marci)

84,62

84,72*

75,97

160,59

3.

Benedek Zoltán (Mamut)

116,87*

96,00

72,93

168,93

4.

Farkas Roland (Roli)

98,00

98,27*

79,38

177,38

5.

Surman Zsolt (Sry)

88,66

115,66*

96,44

185,10

6.

Tóth Gábor (Gtoth)

105,22

112,40*

103,84

209,06

7.

Rónaszegi Géza (Rgform)

135,84*

132,25

108,34

240,59

8.

Frank Zoltán (Frenky)

96,78

151,69*

149,94

246,72

9.

Frank Dániel

129,50

121,03

146,25*

250,53

10.

Decsi Ferenc (Feco1)

161,34*

151,28

144,40

295,68

11.

Takács Péter

--

--

--

--

* Legrosszabb időeredményű futam nem számít bele az értékelésbe.

 

   Az eredménytáblázatból több érdekes dolog kiolvasható. A legfontosabb, hogy az eredeti Walrus terveket követő 280-as méretű motorral szerelt hajók leszorultak a dobogóról. Ez számomra annak ellenére is jó hír, hogy én is így jártam, mert azt jelzi, hogy a kategória sok innovációs tartalékot hordoz magában, van bőven lehetőség a fejlesztésre. A technikai sportok sikerességének pedig alapfeltétele, hogy mindig legyen egy legyőzendő „jobb gép”, ami kihívás elé állítja tervezőt, építőt, ösztönzi a versenyzőt. 

  

A győztes hajó, oklevél és a vándorkupa.

 

   Juhász Jenő impozáns 57.68 másodperces futama (a másik két futam sem volt sokkal rosszabb) elég világosan megmutatja a jövőbeni fejlődés irányát. Nem is hagytam ki a lehetőséget egy kis „ipari kémkedésre”, hátha sikerül ellesnem mi a siker titka. Az általános, jó, segítőkész hangulatot jelzi, hogy ebben az esetben sem ütköztem semmilyen ellenállásba, készséges, és kimerítő válaszokat kaptam a kérdéseimre.

   Gratulálok minden résztvevőnek, különösen az első három helyezettnek. A következő tolóhajó versenyig Juhász Jenő Kolléga őrzi az elnyert vándorkupát, így a helyszínen született -a kupa alakja ihlette- szóviccel élve, most ő lett a Tolóhajósok Főkolomposa.

 

Behajózás a „labirintus” pályaelembe.

 

  A futamok után egy rövid ebéd következetett, aminek elkészítéséért feleségem, és „Manómama” érdemel elismerést. A második tervezett versenyszám (hajómentés) időhiány miatt elmaradt, de azért így is volt alkalom bőséggel kibontakozni a tolóhajó kapitányoknak ebben a szerepkörben is, az örömhajózás során haváriát szenvedett hajók megsegítésével.

 

   Az eredményhirdetést követően megtelt a tó vízfelülete hajókkal, a világ nagy kikötőit megszégyenítő nyüzsgés, kavalkád alakult ki. Ez az „örömhajózás” talán a legjobb reklámja a versenynek, és a tolóhajózásnak, hiszen ilyenkor nagyon sokan, akár a modellezésben teljesen járatlanok is kipróbálhatják ezt a számunkra annyira kedves sportot. Akárhogyan is gondolkodom rajta más technikai sportról nem is tudok, ahol a nézők, érdeklődőt, a pár perce még „élesben” futó versenytechnikát kipróbálhatják.

 

Örömhajózá!. Igazi vízi csúcsforgalom volt.

 

  Remélem, hogy jól éreztétek magatokat, hasznosan és kellemesen telt le ez a szombati nap. Mindenkinek nagyon köszönöm a részvételt, remélem következő versenyünkön legalább ennyien, legalább ilyen jó időjárással, legalább ilyen jó hangulatban versenyezhetünk.

 

 További tolóhajós információk:

Beszámoló a TKBK. 1. Bárkamozgató Versenyéről.

Tolóhajó modellek, Bárkamozgató Versenye versenyszabályzata

WALRUS tolóhajó modell leírás (tervrajzokkal)

WALRUS tolóhajó modell fotótár

TKBK 1. Bárkamozgató Verseny FÓRUM

TKBK 2. Bárkamozgató Verseny FÓRUM

Springer osztályú tolóhajó modell FÓRUM

 

 

* * *

 

SRY

2009. szeptember 21.