SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


Petrik Ottó

Légpárnás jármű modellje

 

Alapkapcsolások

 

   Légpárnás modellek működtetése­kor a következő feladatokat kell megoldanunk: a légpárna előállí­tása, a hajtás és a kormányzás. A szerkezet felépítésétől függően, ehhez különböző beépített  elektro­mos szerelvények (motorok, illetve mágnesek) energiaellátásáról és ve­zérléséről kell gondoskodnunk. A következőkben különböző típu­sokra mutatunk be példákat.

 

68. ábra.

 

  Viszonylag igen egyszerű az SR.N1 modelljének vezérlése (68. ábra), ahol csupán egy főmotor és két irányító (kormányzó) mágnes van. Ezeket az a ábra mutatja be; nem szükséges mindegyikükről külön két vezetéket kivezetni, hiszen ezek egyik oldala közös 0-vezetékre kap­csolható, a b vázlat szerint. Vezér­lésüket egy-egy nyomógombbal kell megoldanunk. Gyengébb áram­forrás esetén azonban a mágnesek bekapcsolása zavarhatja a motor üzemét, lecsökkentheti a fordulat­számát. Hogy ezt elkerüljük, cél­szerű, ha külön áramforrásra kap­csoljuk őket. A c ábra szerint itt is jól használható pl. az FZ1 jelű transzformátor (lásd az 59. ábrán); a mágnesek váltakozó áramú vezér­lésének további előnye, hogy mű­ködésüket halljuk is.

 

  Mint a vázlatokból látható, a mo­dell és a vezérlő berendezés között rendszerint eggyel több (ez a közös 0) vezetékre van szükség, mint ahány vezérlendő szerelvényünk van. Bizonyos műfogással azon­ban még további vezetéket takarít­hatunk meg. Így például, ha a két mágnest a váltakozó áram egy-egy szétválasztott félhullámával táplál­juk (68/d ábra), akkor már csak három vezeték szükséges. Ez az ún. félhullám-üzem. A modellen a mág­nesek beépítését, valamint a dió­dák - még ideiglenes, a trimmelés előtti - elrendezését a 69. ábrán látjuk. Ezeket a jobb hűtés érdeké­ben mindig a sűrítő légáramba helyezzük, így túl is terhelhetők.

 

69. ábra.

 

  A légcsavaros hajtású modelleknél a két hajtómotort általában külön kell vezérelnünk; erre is bemutatunk néhány példát (70. ábra). Leg­egyszerűbb megoldás, ha a három motort külön-külön vezéreljük egy­egy transzformátorról az a vázlat szerint. Minthogy azonban a gom­bok kezelése ilyenkor elég nehézkes, karos pólusváltót célszerű be­építeni (b vázlat). Ha megelég­szünk azzal, hogy a hajtómotoro­kat csak előre járatjuk, akkor fél­hullám-üzemmel vezetékmegtaka­rítást érhetünk el (c ábra), ilyenkor azonban a motorok csak fél telje­sítményt nyújtanak! Az eddigi kap­csolások alkalmasak az elforduló motorok vezérléséhez (lásd a 43. ábrát). Végül érdekes vezetékmeg­takarítást látunk a d ábrán: itt a három motort egyszerre vezéreljük, de a megfelelő oldali hajtómotort a kormánymágnesre szerelt megsza­kítóval a forduláskor leállítjuk. Meg­jegyezzük, hogy állva beépített centrifugális légsűrítő esetén ez a kapcsolás hátramenetre is alkalmas, tekintve, hogy ekkor a főmotor for­gásiránya közömbös.

 

70. abra.

 

  Az egy hajtómotorral üzemelő VZ-1 típusú jármű modelljének alapkap­csolását a 71/a ábrán látjuk, a mág­nesek félhullámú üzemeltetésével. Ha a két motort párhuzamosan kap­csoljuk, akkor - a b ábra szerint - egy vezetéket itt is megtakarítha­tunk.

 

71. ábra.

 

Előző rész

Következő rész

Vissza a tartalomjegyzékhez

 

♣ Archiválta SRY 2008 október 19. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2008