MANÓ

MINI SIKLÓMODELL

3. rész

  A modell befejezéséhez még néhány apróbb munkafázist kell elvégeznünk. A gép orr-részére ragasszunk fel egy kis darab papír ragasztószalagot (maszkolószalagot) ez megakadályozza majd a súlypontbeállító csavar kiesését, illetőleg védi az orr-részt. A szalag felragasztása során, a törzs oldalaira hajtogassuk vissza az oldalt túlnyúló ragasztórészeket. A ragasztószalag feltétele után befejezhetjük a gép dekorálását. Gombostűvel szúrjuk át a papírszalagot és ide csavarjuk be a 3,5x18 mm-es lemezcsavart az orrba, a képen látható helyen.

 

Az orr rész leragasztása papírszalaggal

A súlypontállító csavar elhelyezése

 

Fordítsuk meg a gépet. Egy fogó segítségével nyomjuk a gombostűt a törzs alján lévő fenyőlécbe. A léc közepébe, a léc elejétől kb. 1 cm-re nyomjuk be ferdén a gombostűt. Az 1 cm távolságot be kell tartani, mert egyébként a léc elrepedhet. Ha nehezen megy bele a tű a faanyagba akkor úgy nyomjuk bele, hogy közben forgatjuk. A tű végét csípjük le a fogó vágórészével, vagy egy oldalcsípőfogóval. A tű 5-7 mm-re álljon ki a fából. Ebbe fogjuk akasztani majd a kilövőgumit a gép indításakor.

 

Az orr rész aljába szúrt, és elcsípett gombostű

 

Ezzel el is készültünk a repülőgépmodellel. Már csak a beállítás van hátra. A gépen a súlypontot tudjuk állítani az orrba behajtott 3,5x18-as csavar ki- vagy betekerésével. A beállítást először asztalon végezzük el, a szárny belépőélétől (elejétől) mérjünk fel 40,5 mm-t. Ide tegyünk jelölést. Ha a modellt ezeken a pontokon alátámasztjuk, akkor vízszintesen kell állnia a támaszokon. Ha a modell hátrafele billen akkor kifelé, ha előrefelé billen akkor befelé kell tekerni a csavart a gép orrában.

 

A súlypont beállítása

A súlypont helyzete

 

Az asztalon való beállítást követi a modell besiklatása. Nyugodt, szélmentes időben menjünk ki az udvarra és indítsuk útjára a modellt. Inkább toló, mint dobó mozdulattal dobjuk el a gépet. A gépet nem szabad felfelé indítani, hanem vízszintesen, vagy kicsit lefelé engedjük útjára.  Ha a modell meredek, egyenes pályán tart a föld felé akkor orrnehéz, a csavart tekerjük beljebb a törzsbe. Ha a modell bukdácsoló pályán repül, akkor orrkönnyűnek nevezzük és a problémát a csavar kijjebb tekerésével orvosolhatjuk. Ha a modell lapos pályán nagy távolságot tesz meg, akkor elmondhatjuk, hogy jól van beállítva. Ez utóbbi sorokat minden modellező könyvben, szaklapban el lehet olvasni. Még kis sematikus ábrát is szoktak mellékelni hozzá. Ahogy tapasztaltam, ennek ellenére kevesen értik miről is van szó. Ez azért nagy baj, mert a modell helyes besiklatása minden gépnél szükséges, és ha nem vagyunk tisztában ezeknek a fogalmaknak a tartalmával, akkor a továbbiakban nagy bajok elé nézhetünk. Ezért úgy döntöttem, hogy készítek egy kis videót arról, hogy miként is néz ki egy modell repülése, ha rossz a beállítása (orrnehéz, orrkönnyű), és miként szeli a levegőt helyes beállítás esetén.

Beállítás VIDEÓ letöltése >>>

 

A videó egyik legnagyobb tanulsága, hogy az orrnehéz modell stabilan repül, nagyjából hasra érkezik, de nem jut messzire. Az orrkönnyű modell is körülbelül ugyanakkora távolságra jut, de repülése instabil, és a gép orral csapódik be. A későbbiekben ez a tapasztalat vezessen arra mindenkit, hogy az új gépek esetében inkább orrnehéz beállítással kezdjük a berepülést, besiklatást, így elkerülhetjük a végzetes törést az első kísérletek során.

 

  Miután sikerült beállítani a modellt, készítsük el a gumis katapultot, amivel magasba juttatjuk majd modellünk. Vágjunk le a modellező gumiból egy 30 cm-es darabot és ennek kössünk a végére egy hurkot. Ha nincs modellező gumink, akkor jobb minőségű befőttesgumi is megteszi.

 

Indító gumi

 

  A modell indítása a következőképpen történik. A modellező kolléga egyik kezébe fogja a gumi végét (jobbkezesek a bal kezükbe) a mutató és a hüvelykujja közé. A gumin lévő hurkot beakasztjuk a modell orra alatt lévő, lecsípett fejű gombostűbe. A modell végét megfogjuk jobb kézzel, szintén a mutató és a hüvelykujj közé, célszerű a törzs alján lévő lécet megfogni. Kihúzzuk a gumit. A modellt oldal irányban kb. 45°-os szögben álljon (lásd fényképfelvételek), majd engedjük el a modellt. Minél jobban kihúzzuk a gumit, annál meredekebb szögben engedhetjük fel a gépet. A gép meredeken felfelé oldalirányban fog repülni, majd, kifordul oldalirányban és siklásba megy át. Ha a gép a fellövéskor meredeken emelkedik, majd átesik akkor vagy rossz a súlyponthelyzete (lásd előzőekben leírt beállítási eljárást), vagy túlságosan meredeken indítottuk el. Jó beállított modell esetén azonos gumikihúzás mellett csökkentsük a fellövés szögét.

 

A modell indítása

 

  Végezetül minden kedves leendő és régebbi modellező kollégának sok sikeres reptetést kívánok. Remélem ezzel a kis géppel, és leírásával hozzátehettem egy picit a hazai modellezés épüléséhez, fejlődéséhez.

 

  Külön köszönetem fejezem ki a képeken látható fiatal modellező kollégáknak, hogy hozzájárultak ezen masina megszületéséhez, építés során tett észrevételeikkel, repítési tapasztalataikkal segítettek igazán jó repülőgépmodellt alkotni.

 

<<<2. rész

 

SRY MODELL 2007

2007. június 11.